Hur många...?

#1 - 25 mars 2007 12:29
Vårt 102l akvarium har varit igång sedan i torsdags och vi flyttade över vår platyhona i fredags.

Jag funderar på att köpa en hane och en hona till idag, vet inte om det är för tidigt att göra det.

Hur mycket fisk räknar man att man kan ha i ett 102l akvarium? Förstår att det beror på vilka fiskar man har, men det finns väl någon formel för x cm fiskar /liter? :)

Har sagt till min son att resterande fiskar köper vi under nästkommande helg. Låter det bra eller bör man vänta ännu längre med det?

Har funderat på att ha guppys, playts och black mollys samt någon mal. Är denna kombination bra?

Tacksam för tips!
#2 - 25 mars 2007 15:38
En liter vatten per cm fullvuxen fisk är tumregeln. Det är känsligare i ett mindre kar så försök räkna lite lägre, kanske 80L.

Om din platy ser ut att trivas tror jag det är lugnt att sätta i mer fisk. Men sätt i några stycken i taget över några veckors tid så att du inte chockar ekosystemet.
#3 - 25 mars 2007 19:43
Helena78 skrev:
Vårt 102l

Hur mycket fisk räknar man att man kan ha i ett 102l akvarium? Förstår att det beror på vilka fiskar man har, men det finns väl någon formel för x cm fiskar /liter? :)

Har funderat på att ha guppys, playts och black mollys samt någon mal. Är denna kombination bra?

Man kan ha lika många cm fisk som det finns liter vatten. Altså 102 cm fisk:)

jag har själv haft den kombinationen av fiskar och det har fungerat bra. har bara haft dålig erfarenhet av guppys så jag har dem inte längre. en kompis till mig har haft agressiva mollys och det kan hända att det var de som ibland nafsade på guppynas stjärtfenor, men det kan ju även ha varit guppyna själva som bitit på varandra. jag har en ancistus och den är väldigt trevlig och växer gör han med:)
#4 - 25 mars 2007 20:21
Helena78 skrev:
Har sagt till min son att resterande fiskar köper vi under nästkommande helg. Låter det bra eller bör man vänta ännu längre med det?

Ha inte så brottom. Det tar faktiskt ganska lång tid innan nyttobakterierna hunnit föröka sig och etablera sig i filtret. Jag skulle köra med bara 2 eller max 3 fiskar hela den första månaden för att undvika dödliga ammoniak-och nitritspikar. Sen kan man successivt börja utöka antalet invånare.

Kom även ihåg att mata sparsamt och tillsätta bakteriekultur under den första månaden.

Lycka till!
#5 - 26 mars 2007 11:11
Regeln att man kan ha 1 cm fisk per liter vatten gäller fiskar upp till ca 7-8 cm. Större fiskar kräver betydligt mer utrymme. En 20 cm lång fisk ska inte hållas i ett 20-liters akvarium, utan bör ha minst 200 liter att sträcka ut sig i.

Olle
#6 - 26 mars 2007 11:42
Precis, kolla artbeskrivningarna här på zoopet för att se hur stort/långt akvarium som en art behöver. Sen används 1liter/cm för att räkna ut hur många små fiskar man kan ha.

Som någon sa innan, köp inte alla resterande fiskar i ett svep, då blir det nog knas. Köp en sort i taget i stället med en vecka eller två emellan. Då blir det dessutom fler insättningar av fisk, och det är kul:)

Annons