Hur många?

#1 - 25 juli 2006 22:11
Jag tror att jag har för många ancistrusar i mitt 200 l akvarium, ca 20 st. Vad rekommenderas?
Den största (en hona, moster till alla dom andra :D , är ca 11-12 cm, "ungarna" (som för övrigt snart är 1½ år) är mellan 5-9cm. Jag tror att könsfördelningen är ganska jämn, kanske några fler honor. Inte helt enkelt att räkna dom eftersom dom gömmer sig under stockar och bakom pumparna!
Varför är ungarna så olika stora?
Kan dom (alla) klara sig ett ca 1 år till i detta 200 l eller jag måste göra av med några? Just nu har jag inte plats med ett akvarium till, men håller på att bygga till huset med 100 kvm, så jag har ju tänkt att skaffa minst ett akvarium till i framtiden...
#2 - 25 juli 2006 22:54
jag har hört att en st ancistrus på ca 50 liter vatten....
#3 - 25 juli 2006 23:20
Oops...[:-10]... det betyder alltså att jag bara skulle ha fyra?!
Men jag kan inte se att dom slåss eller så... än så länge... men det kommer kanske?! Då måste jag göra av med alla utom fyra? [:-118]
#4 - 25 juli 2006 23:44
Tur i oturen - Ancistrus brukar vara lättsålda. Och lite större exemplar är inte lätta att hitta.
#5 - 26 juli 2006 07:09
[quote=loomis]jag har hört att en st ancistrus på ca 50 liter vatten....[/quote]
Varför det? Är det för att algerna inte räcker till annars, eller? De äter ju annan mat. Det verkar konstigt att de ska behöva ha så mycket vatten...

Hannarna kommer antagligen börja slåss med varandra. Fast å andra sidan så tycker jag att de redan borde ha gjort det om de är så stora, så det kanske fungerar bättre när man har riktigt många? Så länge de inte slåss så klarar de sig nog bra, lite beroende på hur mycket annan fisk som finns i karet förstås. Annars är det som sagt så som daniel säger att ancistrus är lätta att sälja och speciellt i den storleken, så det är ju ett alternativ.
#6 - 26 juli 2006 22:12
Ja, jag vet ju att det bara är fiskar men har ändå lite svårt att skiljas från dom... jag gav bort ca 10 av dom när dom var mindre, men av dom är det bara en som lever idag! Men jag får väl ta mig i kragen och höra om nån djuraffär eller liknande vill köpa några av dom som är kvar... kanske tio måste "flytta".
#7 - 26 juli 2006 22:15
[quote=mmm]Varför det? Är det för att algerna inte räcker till annars, eller? De äter ju annan mat. Det verkar konstigt att de ska behöva ha så mycket vatten...[/quote]

Kan det vara så att dom är rätt stora och alla håller mest till på botten...???
Går i vägen för varandra och så...

Annons