Hur många...

#1 - 9 juni 2005 19:06
[color=blue]Lamprologus multifasciatus, eller Lamprologus similis ( vet inte vilken sort än, köpt utav kompis) kan man ha i ett 54 liters. Har nu 3 vuxna + några yngel. En annan fråga kan man ha någon mal i den som tar bort alger. Har en liten ancistrus som kan vara där bara över några dagar för att göra rent. Skulle det gå? [/color]
#2 - 9 juni 2005 20:38
Antal vet jag inte så mycket om men det låter väl bra.. Det jag kan säga om multisar och malar är att dem inte går så bra ihop enligt mina erfarenheter. Har 8 multisar i ett 112 liter kar, provade med 3 ancistrusar (3-4 cm) och det slutade med att jag fick flytta dem därifrån eftersom de blev helt sönderbitna och bortjagade.
#3 - 9 juni 2005 21:04
okej tack. Någon annan som vet hur många man kan ha i ett 54 liters
#4 - 10 juni 2005 07:12
Jag har en hane och tre honor i ett 43-liters och det är nog max. Jag har dessutom ett gäng med yngel (typ ett dussin).

Jag skulle säga att dina tre är ganska lagom. Kolla så att det är en hane och två honor bara. Ett par till skulle nog gå i, men jag skulle tippa att det är roligare om dom får lite mer simyta per firre, även om dom mest håller sig vid sin egen snäcka.
#5 - 10 juni 2005 09:32
OK, då blir det nog inga fler. Förresten hur lång tid tar det innan alla tittar ut?
Köpte allt igår, men bara två. en hane och en hona är + ett yngel (som kom på vilovägar och han inte in i någon snäcka) är framme.
#6 - 10 juni 2005 09:43
Jag hade 4 stycken i mitt 54liters. Det visade sig vara 3 hanar och bara en hona. Hanen som fick honan var inte störst men vackrast ;) Det gick i egentligen ganska så bra mot alla odds. Plötslig dock gav sig den största hanen och den dominater hanen tillsammans på den minsta hanen (hänger ni med?). Den minsta hade det inte rolig då och var nära att jagas/stressas till döds. Jag mörklagde karet i två dygn och möblerade om lite grann. Lillkillen återhämtade sig och det var aldrig något problem mer. Och paret hade flera kullar yngel. Skulle jag inte ha sålt de så skulle de andra hanen säkert fått var sin tjej.

Fazit. Personligen tycker jag att 4 eller 5 stycken är lagom till att börja med. Bäst är givetvis - som daniel säger - en hane och flera honor. Andra könsfördelning kan dock också fungerar. Sedan blir det automatiskt fler, det lovar jag dig och då kommer du känner av hur många som blir optimal för ditt 54er.

Hejhopp och lycka till. Ralp
#7 - 10 juni 2005 09:54
Tack!!:D
Då tror jag nog att det blir en tur till akvarielagret och skaffar sig några till:p .
men fortfarande ser jag bara 2 vuxna och ett yngel, av 3 vuxna och ca 7 yngel
finns det något sätt/trick så man kan se om det är något i snäckorna.
#8 - 10 juni 2005 13:28
[QUOTE=Alex90]men fortfarande ser jag bara 2 vuxna och ett yngel, av 3 vuxna och ca 7 yngel finns det något sätt/trick så man kan se om det är något i snäckorna.[/QUOTE]
Tricket är att vänta. Vänta, vänta, vänta. Så småningom kommer dom titta ut. Dom har en tendens att vara lite nervösa i början, men efter ett tag blir dom mer modiga. Mina rycker till och med maten ur fingrarna på mej när jag stoppar ner nypan med mat. När dom var nyinköpta så försvann dom kvickt in i sina snäckor bara jag kom i närheten typ. :-)
#9 - 10 juni 2005 19:34
Ok

tack för all hjälp :)
kommer säkert komma på fler frågor:o .
#10 - 11 juni 2005 09:07
Hur ser man...

Skillnad på hanar och honor på Lamprologus multifasciatus (fick reda på vad det var) förutom att hanarna är större? Om det finns någon yttre könsskillnad som man kan se.

Tack för all hjälp! Tur att det finns så många kunniga

Annons