Hur många?

#1 - 23 maj 2005 12:24
Jag är relativt ny på detta och har ett 110 liters 'sällskapsakvarium'... Undrar hur många fiskar jag kan ha i?? :confused: Nu finns det:

2 guppy hanar
3 guppy honor
1 guppy hona-yngel
5 dalmatiner-molly
6 dalmatiner-molly yngel i yngelbox
1 kampfisk-hane
1 kampfisk-hona
3 kuhlii-ålar
6 albino-pansar malar
1 Fjärils pleco
1 ancistrus-mal-hona
2 otocinclus-mal
1 svärdbärar hane
2 svärdbärar honor

Har jag över'befolkat' mitt akvarium, eller är det just lagom? Eller kan jag ha i flera? Tacksam för svar :)
#2 - 23 maj 2005 12:30
Rent personligt så tycker jag att det är för många, och för stor blandning. Inte fler, det är trångt nog.
#3 - 23 maj 2005 12:34
:) Precis på gränsen, kanske någon mal för mycket. Så om jag varit du, inte fler fiskar i alla fall!
#4 - 23 maj 2005 12:45
det sä att man ska ungefär hae en liter per centimeter fisk
#5 - 23 maj 2005 12:49
[QUOTE=pettersson206]det sä att man ska ungefär hae en liter per centimeter fisk[/QUOTE]

Den där teorin är lite rolig. Mina två Gibbiceps skulle med andra ord kunna gå i ett 50L akvarie eftersom de är 25cm stora :)

Men, visst... Någon sanning kan det finnas i teorin om man använder lite förnuft också :)
#6 - 23 maj 2005 12:50
Vid inköp av nästa akvarium så blir det med andra ord flytt av silverhaj från Tanganyika samt flytt av vad från vårt 110liters?

Går kampfiskarna ihop med silverhaj?
Svärdbärarna?

Skall vi splitta stammen med albino och ha 3 i vardera?

Detta förutsatt då att vårt kommande kar blir på mer än 110 liter såklart. Skulle tro att nästa blir antingen Ca: 110 liter eller att vi skapar plats för 400-500 liters...

(sukito och jag har gemensam vårdnad om de små :P )
#7 - 23 maj 2005 12:51
jo, men sen säger dom i djuraffären att man inte skall räkna in malerna i antalet... Inte alls eller?? :confused:
#8 - 23 maj 2005 12:59
Jag tycker helt klart att man ska räkna in dem. Malarna gör lika stor nytta/onytta som de övriga eller hur man ska formulera det.
#9 - 23 maj 2005 13:06
Tack för svaret :)
#10 - 23 maj 2005 13:39
Mitt tips är att inte räkna alls. Det räcker med sunda förnuftet. De flesta filter som kommer med i så kallade "nybörjarpaket" är alldeles för små och klarar knappast att hålla 1cm fisk/liter vatten friskt på lång sikt, kanske inte ens hälften heller.

Skulle du använda cm- metoden så skulle du hamna låååångt över vad som rekomenderas, kom ihåg att de som rekomenderar metoden säger att det skall gälla fullvuxen längd, inte den längden fiskarna har idag.

Förutom det rent estetiska som andra redan antytt (fisksoppa=fult) så sätter den befiskningen ni har väldigt stora krav på matningen, filtret och vattenbytena. Lite för mycket mat på en speciell tidpunkt kan leda till att det blir en liten amoniumspik ca en vecka senare. Denna spik kan göda alger och försämra allmänhälsan hos fiskarna. Tillräckligt många sådanna tillfällen så kan fiskarna börja dö utan att du tror dig gjort något fel. Sånt får många nybörjare att sluta.

Efterssom ni skriver i "mitt första akvarium" så skall jag försöka mig på ett nybörjartips:

Om du har ett litet akvarium (under 100 liter) och litet innerfilter av "nybörjarpaketsmodell" så räkna max 0,25 cm fisk per liter vatten.

Om du köper att väldimensionerat filter....Öka till 0,5cm/liter vatten.

Om du skaffar dig ett års erfarenhet och lite kunskaper så kan du närma dig 1cm/liter.

Om du skaffar dig ett större kar med väldimentionerat filter och ytterligare erfarenhet kan du öka både till 3 och 10 cm, bara du tar hänsyn till fiskarnas övriga behov.

Sen finns det förståss massor av andra parametrar som spelar in....Har du ciklider, är antalet revir viktigare än fiskarnas längd och akvariets volym. Har du fiskar som vill ha proteinrikt foder bör du begränsa mängden avsevärt. Det är matbelastningen som begränsar inte fiskbelastningen. Har du extremt stora fiskar och små kar blir cm reglen närmast ett skämt....50 cm fisk i 50 liter vatten? Här krävs begränsningar.

Som ni ser så inehåller detta med befiskningen vissa praktiska problem som är svårt att fånga i en generell regel. Med tiden när man skapar sig en förstående för sitt kar så gör man bäst i att skrota reglen så fort som möjligt och börja titta på egentliga behov.

Om jag hade ert kar och era förutsättningar skulle jag behålla:
1 kampfisk-hane
1 kampfisk-hona
3 kuhlii-ålar
6 albino-pansar malar
1 ancistrus

Resterande fiskar skulle jag göra av med och istället köpa ett mindre stim tetror i samband med filteruppgradering. Detta ger ett mer harmoniskt intryck av karet och mindre fisksoppa. Dessutom har ni avsevärt mycket bättre möjligheter att klara av karet, vilket ni väl vill? Så att det inte hamnar på vinden som de flesta nybörjares kar gör inom ett halvår från start. Min rekomendation (utan tetrorna) ger ca 0,5 cm fisk per liter vatten, när du köper till tetrorna och bättre filter hamnar du kanske närmare 0,75. Lagom i detta kar skulle vara vattenbyte på 10-20% varje vecka och ett större (50%) en gång om året.

Detta är bara råd som jag ger utifrån min erfarenhet, jag kan inte säkert säga vad som kommer att funka eller inte. Det är gott om marginaler enligt mitt sätt att se det så det borde vara ok. Om man verkligen vill veta vad som är rätt eller fel, vad som funkar eller ej kan det vara bra att mäta sig fram. Men dropptester är inte precis det första man vill köpa till sitt kar....Det är ju fisk ;)
MVH
Magnus
#11 - 23 maj 2005 14:48
Bra skrivet Magnus...:)

Och som sagt; 1cm fisk/liter är en regel som inte finns. Därimot finns förnuftet bakom pannbenet! :D
#12 - 23 maj 2005 15:01
Vi tycker inte att det ser varesig grötigt eller illa ut... dock är ju våra fiskar rätt små än.

Skall dock investera i ett nytt akvarium ganskasnart, men att flytta ut den mängden som föreslås tror jag nog inte att det blir frågan om så till vida det inte är så pass många att de mår direkt dåligt av det.
#13 - 23 maj 2005 16:07
Fiskarna mår direkt dåligt av det om du har ett vanligt nybörjarsetfilter. Om du har ett bra filter så kan fiskarna må bra under förutsättning att du matar försiktigt och sköter vattenbytena.
MVH
Magnus
#14 - 23 maj 2005 16:11
gimbo jag tror att en tilläggs regel till cm/fisk regeln kan vara: om du har ett 110 liter's ta bort sista siffran och du får maxxstorleken på fiskarna du kan ha... men det finns ju undantag som fredliga kampfiskar :D m.m och om du har ett 500 liters kan du ha 50 cm fiskar.
#15 - 23 maj 2005 16:24
Kan tillägga att jag själv tycker att mitt inlägg ser lite surt ut - menar absolut inte så :) Vi (sukito och jag) är bägge väldigt tacksamma för alla kommentarer och tar till oss dem :)

Problemet är nog mer nu att man fäst sig så mycket vid fiskarna att man har svårt att "göra sig av med dem" - därav ett akvarium till. Att det akvariumet kommer att innehålla silverhajarna är naturligt eftersom de just nu befinner sig i ett tanganyika kar :P

tror nog att det blir så att vi får satsa på ett 110 till och placera guppy och dalmatinerna där (kanske så även svärdisarna?) då bör det väl kanske bli lite bättre? :)
#16 - 23 maj 2005 16:42
jag tror det... ett fint tillägg vore ett rejält stim (min åsikt).
#17 - 23 maj 2005 16:45
[QUOTE=Tastyfish]gimbo jag tror att en tilläggs regel till cm/fisk regeln kan vara: om du har ett 110 liter's ta bort sista siffran och du får maxxstorleken på fiskarna du kan ha... men det finns ju undantag som fredliga kampfiskar :D m.m och om du har ett 500 liters kan du ha 50 cm fiskar.[/QUOTE]

Gillar 1L/cm fisk bättre. För då kan jag ha en till Gibbiceps. Då i mitt 40L kar :D *haha*
#18 - 23 maj 2005 17:36
Jag funderar, är gizman och sukito kompisar? Pratar nu om samma 110l kar? Mitt tips är i allafall att kampfiskhane och guppyhanar inte brukar trivas tillsammans (sackars guppy!) Silverhaj vill ha stooort akvarie och kan gärna få sällskap av era svärdbärare. (och kanske Molly) Kampfiskarna vill ha lugnt sällskap så de skulle inte trivas med silverhaj. Fast jag hade de tillsammans ett tag och det gick bra.
Jag skulle inte slänga ut dina levandefödare de är roliga fiskar som lätt får yngel. Kampfiskarna kunde få ett eget akvarie mindre, och ev få sällska av neontetra och dina otocinclus. Låt de andra vara kvar och flytta svärdbärare till silverhajarna. Hur stora blir fjärilspleco???
#19 - 23 maj 2005 17:59
[QUOTE=solbacka]Jag funderar, är gizman och sukito kompisar? Pratar nu om samma 110l kar? Mitt tips är i allafall att kampfiskhane och guppyhanar inte brukar trivas tillsammans (sackars guppy!) Silverhaj vill ha stooort akvarie och kan gärna få sällskap av era svärdbärare. (och kanske Molly) Kampfiskarna vill ha lugnt sällskap så de skulle inte trivas med silverhaj. Fast jag hade de tillsammans ett tag och det gick bra.
Jag skulle inte slänga ut dina levandefödare de är roliga fiskar som lätt får yngel. Kampfiskarna kunde få ett eget akvarie mindre, och ev få sällska av neontetra och dina otocinclus. Låt de andra vara kvar och flytta svärdbärare till silverhajarna. Hur stora blir fjärilspleco???[/QUOTE]

sukito och jag är sambos- därav att jag postar så galet som jag gör - sorry om det uppstått några konstiga tankar om en galen Oskarshamnare som postar galet. Så är ju inte meningen :D

fjärilsplecon blir ca: 25cm om jag inte missminner mig, men det spelar inte allt för stor roll då vi har löfte från zoot här brevid att varefter vi känner att fiskarna blir för stora är vi välkomna att byta in dem mot mindre :)

Vad vi har reagerat på är att det inte uppstått några revirstrider vad vi sett mellan någon av fiskarna. De är väldigt livliga och ser ut att trivas bra. Att vi behöver flytta fisk råder det väl dock inte allt för stor tvekan om. Trots allt så behöver ju fiskarna lite utrymme med :)

Om jag ser det hela rätt så tycker du att vi skall placera silverhaj, otocinclus, svärdbärare och mollys i ett akvarium?

Kan vara värt att tänka på, men då räcker det inte med ett 110 inte :P

Att placera kampfiskarna för sig skulle innebära inköp av 2 akvarium vilket det inte finns ekonomi för, men jag kanske kan ha kvar dem där de är nu om otocinclus, svärdbärare och molly försvinner? :)
#20 - 23 maj 2005 19:06
Silverhajen tycker jag att zooaffärerna säljer lite hur som helst, tyvärr. Det är en vacker firre helt klart. Men, den behöver ett ganska stort öppet område som den kan röra sig på. Helst ska det vara ett akvarie som är långt och på minst 250 Liter. Den blir ungefär 20-30cm stor.

Om jag inte minns fel så är det en stimfisk också???
#21 - 23 maj 2005 19:20
jag tror också att den var en liten stimmare... ser tillochmed ut att vare en stimmare :)
#22 - 23 maj 2005 21:12
Silverhajen är en stimfisk - har jag läst nånn stans. Vi har INTE silverhaj i vårat 110 liters - utan i vårt 253 liters :) Där har vi en 'stor' och två små. Jättefina & mina favoritter :D
#23 - 24 maj 2005 19:32
Vilka mer fiskar har ni i ert 253l? Eller har ni bara silverhaj? Ottosarna kan väll gå kvar i 110l de är ju små...Går det bra med kampfisken med guppy så är det bra ni får bara se upp så inte guppyhanarna blir misshandlade...
#24 - 24 maj 2005 19:38
Nu läste jag ni har Tanganyika i det stora och ska köpa ett nytt akvarie till era silverhajar och några av era andra fiskar, nu fattar jag! Hur stort hade ni tänkt er? Jag har mina 5 silverhajar i 375l med 5 praktbotia, 1 gibbi, 1 ancistrus, 4 siamesiska algätare, 1 banjomal och ännu 1 svärdbärare som ska få sällskap av honor nästa vecka. Detta akvarium kommer att bli för litet om några år och då ska jag skaffa minst dubbelt så stort...
#25 - 25 maj 2005 10:40
Vad vi har tänkt är att om man har ett Tanganyikakar, så skall ju inte silverhajarna vara där. Eftersom vårt 110l är lite överpopulerat så är väl tanken att flytta ut lite därifrån till ett nytt ihop med silverhajarna :)

Måste vara ett kar på minst 250liter som jag ser det. silverhaj, dalmatiner och svärdbärare kommer förmodligen att få bo i det :) huruvida vi splittar våra 6 pansarmalar till 3 i var eller inte eller flyttar på någon mal alls (istället för att köpa nya) vet jag inte än, och det får man väl se vad tiden lider :)

Ny fick vi dessutom häromdagen lite daffodilyngel, så nu behövs det verkligen en liten flytt av våra hajar :)
#26 - 25 maj 2005 10:42
Apropå kampfisk/guppy - de lever i en fredlig samexistens :) min kamphane är hur snäll som hellst mot alla andra fiskar i karet utom min kamphona som han jagar lite titt som tätt :)
#27 - 25 maj 2005 15:57
Hej gizman!
Pansisarna vill nog inte dela på sig om de själva får välja, de vill nämligen helst gå i ett stim om minst 5-6 firrar, gärna mer... Har hört att de trivs lite småtrångt så varför inte skaffa nya rackare till det andra karet? :D

Själv har jag 12 C. habrosus (liten sort), samt 4 av "normal" stlk i mitt 54L kar. De ska snart flytta till ett 200L så då kommer det trilla in fler av "normalarna" ;) (hade 5 st innan jag skaffade habrosusarna, men fick skicka en till fiskhimlen). Har redan sett att den äldsta pansarmalen inte tycker om att de blev mindre än 5 av hans stlk... Så jag tror inte du ska dela på dina...

/Åsa
#28 - 25 maj 2005 16:01
Antog nästan det och kommer nog att köpa nya istället till nya akvariumet när man väl får råd med det :)

De verkar trivas väldigt bra ihop så jag ser egentligen ingen anledning till att splitta dem mer än att alla verkar tycka att karet är för trångbott :-S
#29 - 25 maj 2005 16:35
dom ska vara många i min mening :) minna corydoras bor på botten tillsammans med minna b.fjärilsciklider (som alltid har ett smajl på läpparna :D) synd bara att dom bara är 2 :( måste skaffa 3 till! :D
#30 - 25 maj 2005 17:07
Det verkar vara lite 'ögat som ser' när det gäller antal fiskar ser jag... Så länge alla trivs är väl allt oki? :) Alla mina fiskar ser ut till att må bra iaf - utom min ancistrus-hona som tyvärr dog i dag :(
#31 - 25 maj 2005 18:09
Jag har inte haft ett dödsfall på över ett år i nått av mina 4 kar. Men då fyller jag inte lika mycket som er och jag har ordentlig filtrering.

Ancistrushonor har jag aldrig lyckats ha ihjäl överhuvudtaget, de är väldigt tåliga. Hannarna och andra sidan kan leka ihjäl sig om man inte särar dem från honorna ibland, det har jag råkat ut för :(

Men visst, du har kanske inga problem i ditt kar, det kan jag inte avgöra. Men jag kan inte heller avgöra om mina fiskar mår bra, så du har uppenbarligen en känsla som jag saknar. När en fisk dör hos mig så tar jag det som att jag har gjoprt något fel och försöker att spåra vad, men det är en analytisk läggning som inte behövs när man redan vet att alla fiskarna mår bra (utom den döda då förståss).
Ignorance is a bless
MVH
Magnus
#32 - 27 maj 2005 06:47
Hej!

"man redan vet att alla fiskarna mår bra (utom den döda då förståss). "

Kan en död fisk må dåligt? är man död så är man, eller..(ha ha kunde inte låta bli att skoja lite).

Urban
#33 - 4 juni 2005 10:22
Har införskaffat ett 54 liters och skall om någon dag flytta över fiskar från det överpopulerade 110 liters :)
kampfiskarna, guppysarna och otocinclusarna samt en ancistrus kommer att få bosätta sig i 54 liters karet, vilket gör att det blir bättre plats för de som är kvar i 110:an :)

Tackar för alla råd som inkommit i tråden :)

gizman & sukito

Annons