Hur många?

#1 - 2 september 2003 17:01
Hejsan..

Jag har en 60L akvarium..just nu är det två stycken kampfiskhonor och en hane i det, men lite andra fiskar som sedan skall bort..har varit sällskapsakvarium..med skall bli mest kampfisk idet..hur många kampfiskhonor bör vara lämpligt att lägga till utan att det blir totalt krig, Akvariet är ju ganska litet trots allt.
Har ett stim på 9 neontetror som också kommer få stanna, de och kampfiskarna lämnar varandra ifred och de tar inte så mycket plats direkt =)
Men jag vill inte ha inbördeskrig i akvariet.. så frågan är hur många honor man kan ha till en hane i ett 60 L akvarium utan några risker?
#2 - 2 september 2003 18:28
Jag hade kört med tre honor.
#3 - 2 september 2003 18:35
ok
1 hane
3 honor
låter bra..tycker jag..mycket växter..lite grottor, flytväxter för skumbon..

frågan är bara om jag skulle kunna ha ett stim glödbandstetra i det.alltså..byta typ mina 9 neontetror mot lika många glödbandstetror..eller tror ni att det blir för trångt då?
#4 - 2 september 2003 22:11
Hvorfor 3 hunner????????
mvh Svein
#5 - 3 september 2003 04:51
För att hanen måste ha mer än en hona..annars kommer han att stressa ihjäl den enda honan ifall det bara finns en..ifall han inte biter ihjäl henne förståss
#6 - 3 september 2003 08:16
men er det ikke bedre å ikke har hunner sammen med hannen, så blir det ikke stress og skader??
mvh Svein
#7 - 3 september 2003 14:58
men då blir det inte heller skumbon, lek och yngel..vilket jag vill en dag =)
#8 - 3 september 2003 15:17
Joda, Lox, jeg har løsningen :-)) hvis du har bestemt deg for å ha lek, så tar du hunnen ut av sitt akvarie, setter henne i en guppytank ol inne hos hannen slik at hannen ikke kan få fysisk kontakt med henne, lar det gå 1 døgn, og vips, hva har du da, jo et skumrede, så slipper du ut hunnen sammen med hannen, og hva får du da, jo en lek og forhåpentligvis mange egg og barn :-))
Dette gjør jeg (du kan også lese min hjemmeside) med 100% suksess, og så undviker jeg alle de tragiske problemene med ødelagte fisk, og så følger jeg adferden til Bettaen i naturen. Forsøk det, så skal du se hvor mye hyggeligere det blir å drive med Betta hobbyen.
Just a tip
mvh Svein
#9 - 4 september 2003 06:36
Om du vill ha en grupp kampfiskar tillsammans tycker jag att du ska prova Betta smaragdina (en kortfenad vildform av kampfisk som är ganska nära släkt med den vanliga, splendens). Den är inte lika färgglad som odlingsvarianterna av splendens, men nog så tjusig i parningstider (=nästan jämt):
http://www.ibc-smp.org/species/smaragdina.html
Mvh Cecilia

Annons