Hur man motiverar sig för att skura köket..

#1 - 21 mars 2006 12:39
Jag har upptäckt hur man gör för att motivera sig att skura köksgolvet trots att man inte har minsta lust att göra detta.

Det går till så här:
Steg 1: Titta på köksgolvet och inse att det behöver skuras.
Steg 2: Kom överens med dig själv om att du kan förhala det någon/några dagar till.
Steg 3: gå förbi ditt 300 liters akvarium och inse att du behöver byta vatten.
Steg 4:titta på klockan och gör bedömningen att du hinner innan ditt program startar (kl är nästan nio på kvällen)
Steg 5: tag fram den för ändamålet avsedda trädgårdsslangen och lägg ena enden i nämnda akvarium.
Steg 6: gå mot duschen med slangen och inse att nämnda slang är en meter för kort.
Steg 7: fundera på varför slangen plötsligt har blivit för kort.
Steg 8: sluta fundera och få den goda iden om att lägga slangen i diskhon istället.

Steg 9: lägg slangen i diskhon och titta skeptiskt på den.
Steg 10: Peta lite på slangen och säg tveksamt "den ligger nog kvar där"
Steg 11: sug igång vattenflödet, stå kvar och titta skeptiskt på slangen ca 30 sekunder. Säg sedan glatt " den ligger faktist kvar där"
Steg 12: inse att alla tre akvariepumparna behöver en omgång.
Steg 13: hämta alla tre pumparna och gå till duschen.
Steg 14: gör rent alla pumparna vilket visar sig ta lite tid.
Steg 15: Ta med dom rena pumparna och gå tillbaka till akvarierna med dem.

Steg 16: titta i 300 liters akvariet och gör ett snabbt överslag, ca 150 liter har tömts ur, det räcker. Tag upp slangdelen ur akvariet.
Steg 17: ta med dig slangen ut i sjön, förlåt köket. Utbrist med gäll röst
" neej slangen låg inte kvar". Förbanna dom som kom på det här med akvarium (kineserna var det väl för riktigt länge sedan tor jag..) fundera på att skaffa frimärken istället
Steg 18: gör en ny överslagsräkning, jodå ca 150 liter vatten befinner sig på köksgolvet. (Frimärken det verkar trevligt eller hur)
Steg 19: Torka,torka,torka osv... ni förstår ju själva. Inse att ditt program redan har gått en halvtimme.

Steg 20: din far (bror ,sambo eller vad det nu kan vara) kommer in i köket och utbrister glatt "jösses så mycket vatten, har du tömt akvariet på golvet eller hi hi hi"
Steg 21: Muttra något ohörbart och se ditt sällskap lysa upp " du HAR tömt akvariet på golvet hi hi hi" (Frimärken ska vara en stillsam hobby sägs det)
Steg 22: inse att gammalt akvarievatten inte är så fräscht att ha på köksgolvet, gå och hämta skurmopp,hink och rengjöringsmedel.
Steg 23: fråga fadern ( eller bror eller sambo kanske tom maken) om denne vet varför slangen var för kort helt plötsligt
steg 24: skäll på vederbörande då du får veta att denne snott en bit av din slang "trodde inte du behövde hela"
Steg 26: fyll på nytt vatten mha vattenkanna då slangen inte längre når till kopplingen i duschen.
Steg 25:klockan är nu 22:55 gå och lägg dig och dröm om frimärken.
#2 - 21 mars 2006 12:45
Nja, jag tror jag skippar att testa ditt schema =P
#3 - 21 mars 2006 17:22
hmm akvariet står längre från köket än från duschen så tyvärr funkar det inte för mig...
#4 - 22 mars 2006 01:45
haha skadeglädje sägs ju va den enda sanna glädjen ;)
men ska sanningen fram låter de som nåt ja själv mycke väl skulle kunna göra.

hoppas du sliper vattenskader iallafall.
#5 - 22 mars 2006 08:57
Låter som då jag rök på att skura större delen av vardagsrumsgolvet....just på grund av en slang som inte ville ligga kvar som den skulle ju !!:(
Nu var det dock inget gammal akvarievatten som rann ut, utan det var då jag skulle fylla på med nytt vatten som slangen for iväg som en skadeskjuten raket ju.
#6 - 22 mars 2006 09:17
Sånt är kul!
Jag lyckades faktiskt skura två rum (bor i en 2'a) samma dag. Först skulle jag fylla mitt 540L, klämde fast slangen vid täckglaset och gick iväg och pulade med annat, glömde bort vad jag höll på med. Ett litet tag senare undrade jag vad det var som lät från vardagsrummet..... Det var väl "bara" 20l som hann ut eller så, men då jag har parkettgolv så var paniken på topp ändå ;).
Senare skulle jag fylla mitt 30L som då stod i en bokhylla i sovrummet. Då stod jag givetvis och höll slangen och övervakade vattennivån. Minskade flödet på slangen när det började bli fullt. När det nästan var helt fullt så vred jag av munstycket. Helt plötsligt så kom vattnet upp till täckglaset och det började rinna över kanterna, fattade inte vad som hände riktigt, tog upp slangen och märkte då att jag hade vridit åt fel håll på kranen ;) Så det var bara att ta fram skurhinken igen. Som tur var missade vattnet böckerna som var på hyllan under :D
#7 - 22 mars 2006 17:57
Jo det ärså lyckat när det händer något sådant här. Har som tur är korkmatta och ett lutande golv så det mesta stannade mitt på golvet, men på ett ställe rann det igenom. Ska hålla ett öga på golvet där.
#8 - 22 mars 2006 18:46
hahah låter som nåt ja skulle kunna ha gjort :)
själv har ja haft ca 200l vatten på parkettgolvet i lägenheten (dock ej pga för kort slang)
#9 - 23 mars 2006 00:16
nån som har lust å "göra vattenbyte" för mej ?
definitivt på tiden å torka golven här :(

får väl va glad att kattan käkar dammråttor då och ibland :rolleyes:
#10 - 23 mars 2006 01:37
Gjorde en sån tabbe som Y0da fyllde först överfyllde jag 540l så jag hade vattet över hela golvet förbannad som satan över att jag inte hade gjort en sak i taget ist för 3. Jaja torka blev jag tvungen iaf att göra, och en timme senare gör jag samma misstag med 170l. Ser snyggt ut när det rinner vatten mellan plastrampen och glasrutan och det vill inte sluta heller, Då var det nära att kasta ut var ända jävla akvarium jag hade på stört. Får skylla på att jag var sinnesförvirrad.:D
#11 - 23 mars 2006 03:17
hehe kul historia!

"sug igång vattenflödet, stå kvar och titta skeptiskt på slangen ca 30 sekunder. Säg sedan glatt " den ligger faktist kvar där"

känner igen det där så väl! slangar lever ett eget liv på något vis, kan ligga fint på samma ställe, och sedan få den ett ryck :/
#12 - 23 mars 2006 17:47
[quote=androxe]hehe kul historia!

"sug igång vattenflödet, stå kvar och titta skeptiskt på slangen ca 30 sekunder. Säg sedan glatt " den ligger faktist kvar där"

känner igen det där så väl! slangar lever ett eget liv på något vis, kan ligga fint på samma ställe, och sedan få den ett ryck :/[/quote]
i danmark är slange = orm .det kansske var en dansk slange
mvh janne
#13 - 23 mars 2006 20:29
Skyll på kineserna! *asg*
#14 - 24 mars 2006 15:31
Gör som mig annars. Kopplade in min eheim 1200l/h-pump bakom bakgrunden, fyllde upp vatten halva akvariet och tänkte sedan att jag kunde testa om pumpen fungerade bra.

Någon som har bra utbildning i matte kan väl räkna ut vad som händer om man trycker ut 1200l/h genom 1/2"-slang i 45 graders vinkel nära toppen av akvariet...

För er som inte har läst matte y kan jag meddela att pumpen satte en saftig stråle rakt ut på vardagsrumsmattan och träffade en förgreningsdosa, som som tur var inte var inkopplad, ungefär två meter bort.
#15 - 25 mars 2006 14:22
En dansk slange.... ja kanske det. Nog levde den sitt eget lilla liv i alla fall den elakingen. Pumpar med bra tryck i är roliga, det kan hända nästan vad som helst.

Min kanin ställde till det igår. Gnagde av luftslangen till 500 liters akvariet. Har vattennivån bara 2 cm från max och så blev det baksug. Innan jag lyckades hitta anledningen till att det blev blött på golvet så hade jag redan flyttat en gibbiceps(40 cm) 30 st neontetror ( enormt svåra att fånga) samt ca 40 ampullarior i varierande storlek då jag trodde att akvariet börjat läcka. Bara att släppa tillbaka firrarna igen laga slangen och torka golvet. (frimärken kan nog vara något fortfarande)

Bör kanske tillägga att min gibbiceps blir mycket sur om man flyttar honom, hankommer nu att ligga i sin grotta i tre veckor bortsett från på nätterna. Annars brukar han vara framme hela tiden.
#16 - 25 mars 2006 15:35
[quote=Solo]Bör kanske tillägga att min gibbiceps blir mycket sur om man flyttar honom, hankommer nu att ligga i sin grotta i tre veckor bortsett från på nätterna. Annars brukar han vara framme hela tiden.[/quote]

förstår honom ;)

varföre inte springa iväg till zooaffärn på månda och köpa en backventil ?
då kan kaninen gnaga sönder slangen bäst h*n vill utan risk för blött golv
#17 - 26 mars 2006 14:33
Backventil är en bra ide.
Eller också så får jag släppa kaninen i ett annat rum.

Annons