Hur man gör för att köpa ett djur

#1 - 26 oktober 2008 08:48
En sak som jag alltid undrat över är varför man köper fisk som man inte är säker på vad det är. Läser man inte in sig om fisken innan man går till affären för att köpa den? Frågor som; Vad äter den? Går den att ha med mina gamla fiskar? Hur stor blir den? Hur ser den ut osv?.. osv, är det bara frågar man tänker på när fisken väl är hemma, flämtandes i karet?

Inte köper jag väl en bil utan att först kolla upp hur en Saab 9-5 ser ut så att jag inte blir lurad och får en gammal sliten Volvo istället? Hänger ni med var jag vill komma?

Jag tycker det är konstigt att folk inte har mer koll på vad de ska köpa när de kommer in i en akvariebutik. Planera inköpen, håll koll på hur fisken ska se ut, vad den äter och hur stor den blir så kommer allt flyta på mycket bättre nästa gång.

Spontanköp är inte bra så länge man inte vet vad man köper. Nybörjare bör definitivt inte ägna sig åt spontanköp.

Vad tycker ni? Är jag helt ute och cyklar?
#2 - 26 oktober 2008 08:53
Såklart har du helt rätt :)

Men många nybörjare litar på personalen och tror såklart på allt som de säger. Och personalen borde ju ha lite hum om vad de säljer vilket inte alltid är fallet, tyvärr.
#3 - 26 oktober 2008 09:19
Är lättare sagt än gjort. Att sköta ett akvarie bra kräver en hel del kunskap - gäller i och för sig nog alla djur. Personalen kan ofta inte tillräckligt, samtidigt är det en omöjlighet att "överföra" eventuell kunskap till kunden särskilt om den i princip inte kan något. För den/de som kan tillräckligt är det alltid lätt att ha synpunkter på att andra borde kunna/ta reda på mer. Verkar som kunskapen kring akvarieskötsel är sämre hos gemene man än t ex katter/hundar.
#4 - 26 oktober 2008 09:21
Gjorde ett spontanköp på en korall, slut med spontanitet efter det. 600 spänn åt h-e på under 1 timme.
Håller med Nina82 om att säljaren ska informera, men man får ju ingen information om mna inte frågar. Så det ligger på en själv också.

Att personal ofta inte har koll heller är följande exempel på.
Var inne för länge sedan i en butik på ett köpcentrum och fick syn på en stör.
Frågade personalen om den och fattade lite misstankar pga osäkerhet i svaren.
Den skulle bara bli ca 40 cm, skulle gå bra med mina fiskar och det gick bra att ha den med mina SA.

Kollade upp när jag kom hem längd ca 1,5 meter vuxen, kallvattensfisk och Citesskyddad. Tur att man kan fatta misstankar ibland. Numera finns det få jag litar på vad gäller inköp av fisk. Men som ny är det lätt att göra spontanköp enbart från vad säljaren har sagt.

Spontanköp vad gäller tillbehör händer väl titt som tätt. Har man ingen användning för det när man väl är hemma så skapar man användning. Försökte spontanköpa ett 1000 liters kar för ett litet tag sedan, tur man har en fru som drog en i örat. :)
#5 - 26 oktober 2008 09:26
En av anledningarna till alla impulsköp är priset på akvariefiskar, eftersom de är så billiga så verkar många inte bry sig så mycket om de lever eller dör.
Affärerna har i de flesta fall mycket dåliga eller inga artbeskrivningar alls så det bästa man kan göra om man är osäker är att skriva upp artnamnet och kolla upp det hemma. När man vet att fisken passar i sitt akvarium åker man tillbaka och köper fisken.
#6 - 26 oktober 2008 09:31
håller absolut med dig robin, det är otroligt vad spontaninköp det görs med fisk.

jag håller med nina med att djuraffärspersonalen ska ju ha koll men samtidigt så går man ju inte frågar en bilsäljare om det är en bra bil o om man skulle kunna klara av den o säljaren svarar ja på alla frågor o sen åker man iväg med bilen. efter några dagar undrar man vad det är för modell, vad den tankas med etc... så funkar det ju inte riktigt.. :)

så jag skulle tänka mig dessa faktorer till att folk köper så mycket fisk o sen frågar när man kommer hem vad det är för fisk...
*priset, det är trots allt billigt med fisk. lättare att spontanköpa ett stim tetror än ett stim bilar...
*det är inga däggdjur, få människor spontaninköper hundar, katter, marsvin etc. finns såklart undantag men i huvudsak så tänker man nog mer på det inköpet än vad man gör med en fisk. självklart spelar priset in på det med men samtidigt är det ju lättare att göra sig av med en "dum" o "korkad" fisk än vad det är att göra sig av med en jycke..

mina tankar om det hela...:)
#7 - 26 oktober 2008 09:43
Ok, kanske lättare att göra sig av med en fisk än en hund, men ibland undrar man vad folk är kapabla till... häromdagen hittade kusinen en kattfamilj (mor o ungar, tama) i ett vägdike. De hade tom. fått med sig filt och matskål :(...
(o jag erkänner, jag gör inpulsköp av fiskar [:o])
Bilagor:
#8 - 27 oktober 2008 15:16
Kul att ni skriver! Intressant att höra vad ni tycker. Jag och Gabbi impulsköpte ett par Zebrafinkar en gång.. det höll inte länge och vi gav bort dem till Wilhelm i Linköping som idag fått en del ungar på dem. Jättekul första veckan men inte direkt genomtänkt.

Hoppas det är några "nybörjare" som läser den här tråden och förstår att man inte ska (försöka iaf) spontanköpa fisk som man inte har en aning om vad det är. Tänk om det är en sån här liten sötnos.
http://www.derwentkoiandtropicals.co.uk/photos/Communiy/Aphyocharax-paraguayensis-3.jpg

Eller för goldisar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=412&SOK=1

Det är den elakaste fisken vi stött på. I affären så hoppar de andra fiskarna ut ur karet bara för att denna är så elak.. med sina 3 cm som de brukar vara i butik.
Köper man en sån här, dör garanterat de andra fiskarna i karet till slut.

*edit*
Kjell du bör kanske ändra artbeskrivningstexten en aning...
Den är en fredlig stimfisk som passar i sällskapsakvarier tillsammans med andra ej allför storvuxna arter.

#9 - 27 oktober 2008 15:27
Jag kan inte gå in på zoopet å kolla upp en fisk, och sedan åka och köpa den. För oftast finns inte just den fisken på akvariehandeln :/ Så, jag har försökt lära mig lite grundläggande om de vanligaste fiskarna(även de jag vill ha), och så utgår jag ifrån den ramen, och köper ingen annan fisk tills jag läst på om den.

Men, nu för tiden bestämmer jag mig för vad jag ska ha, åker och kollar, har dom inte det jag ska ha, så köper jag inte något. Förut blev det alltid så att jag köpte kanske 2-3 fiskar jag inte ens ska ha(alltså inte åkte dit för att handla). Men man lär sig av sina misstag.

I slutet av 2007 köpte jag mitt första akvarium. På 53L. Åkte in till akvariebutiken och köpte fisk. Bara det att jag fick med mig hem 2 st mosaikguramis, en regnbågshaj och en vanlig ancistrus. Och som ni kanske ser är det ju helt fel för 53L. Men så är det när man litar på butikspersonalen.. :/
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 27 oktober 2008 15:33
*edit*

Kjell du bör kanske ändra artbeskrivningstexten en aning...

Fixat - tack för påpekandet
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 27 oktober 2008 15:38
Jag kan visst impulsköpa fisk, men det innebär inte att jag köper fisk som jag inte känner till.

Oftast har jag ju ett hyfsat hum om vilka arter/släkten som funkar ihop, eller så frågar jag någon som jag vet känner till arten.
Om det handlar om en grupp av fiskar som jag inte är så insatt i så läser jag alltid på - t.ex. när jag köpte in lite L-malar nyligen kollade jag först i den nya L-malsboken som jag hade med mig till "affären"
#12 - 27 oktober 2008 16:08
Det kan ju spela in att man måste ha ett akvarium för att kunna impulsköpa fiskar. Om man har akvrium har man ju i alla fall ett hum om hur det fungerar och kanske tror sig kunna mer än vad man gör. Tror inte att någon impulsköper hela akvarium.

Jag tycker inte att det ska få finnas djuraffärer som säljer många olika slags djur, det säger ju sig självt att inte all personal kan vara expert på dem alla.
#13 - 27 oktober 2008 16:18
tassar & morrhår i växjö har många olika djur, tex avd för hund å katt, en avd med hamster marsvin etc etc å så fiskavd då! tycker de är toppen. var inne häromdan å frågade om en fisk å en annan sak de sa direkt att om jag kom senre på dan kunde mats hjälpa mig han har hand om fiskavd nån annan är mer kunnig på tex smådjur osv så de har det tydl ganska uppdelat även om de är i hela butiken. så ska det vara
#14 - 27 oktober 2008 16:37
Det skulle inte vara nåt fel med impulsköp om affärspersonalen gav riktiga uppgifter. Men när de inte är att lita på då är det svårt om man inte vet vad man köper.
#15 - 27 oktober 2008 20:18
Riktiga impulsköp, dvs att man inte har en susning om vad man köper, är väl nåt som liksom hör till att vara nybörjare. Vi har väl alla suttit med en Oscar och fyra guldfiskar i ett 40-liters, liksom...
Jag menar inte att det är bra, men att det är begripligt, nog hör till, och är svårt att undvika.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 27 oktober 2008 20:22
Azur skrev:
Riktiga impulsköp, dvs att man inte har en susning om vad man köper, är väl nåt som liksom hör till att vara nybörjare. Vi har väl alla suttit med en Oscar och fyra guldfiskar i ett 40-liters, liksom...

Jag menar inte att det är bra, men att det är begripligt, nog hör till, och är svårt att undvika.

Nja, jag tror nog att det är ngt som alla kan göra även om man inte är nybörjare. Det finns ju trots allt många grupper av fisk som man inte är så insatt i även om man hållit på en tid.
#17 - 29 oktober 2008 08:06
bra tråd! Många som bara köper fisk för att de är snygga och sen om de skulle dö,växa,äta upp de andra fiskarna de skiter de oftast i, eftersom det är billigt

Tycker att det är en skyldighet att kolla upp fiskarnas behov innan och skaffa sig en egen bild av det hela innan man rådfrågar en pengakåt handlare..
När jag var ny var det tex en handlare som försökte övertala mig att ha 24 st malawi i ett 80cm 100L kar....

Btw, om du får en volvo istället för en saab så är det väl bilhandlaren som blir lurad;)
#18 - 29 oktober 2008 08:35
Azur skrev:

Ha ha... Nu får du sluta att skriva vad jag sitter och tänker.. ;)

Jag håller alltså med ovanstående. Om man är helt nybörjare och går in i en djuraffär av nyfikenhet. Ser en rund, vacker lite skål och frågar personalen vad man skulle kunna ha i en sådan fin skål. Personalen pekar ut en vacker slöjdstjärt och ger en lite flingfoder.
För den som saknar all kunskap så måste det vara jämförbart med att köpa en vacker blomma. Så lätt så. Vackert och lättskött.
Man ser små baljor överallt, i filmer och på mottagningar. Varför skulle inte en totalt ovetandes nybörjare kunna bli lurad av personalen i en djuraffär?
När man inte kan något är man ju helt tillitsfull och lyssnar på andra.

Been there, done that... ;) Min första fisk tiggde jag till mig av en granne.. En guppyhona som jag stoppade i en syltburk. Grannflickan tiggde till sig en guppyhane och sedan stoppade vi såklart ner honom till min hona... Oj oj.. så det blev... Min pappa köpte ett akvarium.. :D
#19 - 29 oktober 2008 11:15
Jag och Gabbi impulsköpte ett par Zebrafinkar en gång.. det höll inte länge och vi gav bort dem till Wilhelm i Linköping som idag fått en del ungar på dem. Jättekul första veckan men inte direkt genomtänkt.

Och nu ligger de och ruvar igen!

Det är väl nybörjarna och lördagsköparna som spontan köper eller köper några fiskar bara för att ungarna tjatar.

Men jag spontan eller impuls köper jag med, men bara sådana fiskar jag känner till (i varje fall till 75%)
Men det är ju det affärerna lever på?
#20 - 29 oktober 2008 20:30
Dessutom så missar man ju det roliga planeringsstadiet när man impulsköper. Att sitta klura och läsa för att komma på det optimala kombinationen är ju jättekul. Detta missar man ju om man bara åker och köper vad som råkar finnas inne. Men alla kanske inte tänker så??
#21 - 29 oktober 2008 23:27
malu skrev:
Det kan ju spela in att man måste ha ett akvarium för att kunna impulsköpa fiskar. Om man har akvrium har man ju i alla fall ett hum om hur det fungerar och kanske tror sig kunna mer än vad man gör. Tror inte att någon impulsköper hela akvarium.

*skrattar* Jag kan informera dig om att du har fel! :D I min familj har akvarieinköp varit på impuls! Förutom när vi bytt upp oss i storlek.

:p[:o]

Jag köper definitivt fiskar på impuls. Oftast brukar det bli av arter jag redan har.

Och beträffande inte veta vad man köper för fisk... Jag har flera gånger gått till zooaffärer enbart för att köpa en viss "typ" av fisk. I stil med - jag behöver något som käkar alger, något som rotar runt i sanden eller nån fisk som håller sig vid ytan, vad har ni?
Funkar det så funkar det.

De flesta akvarier jag haft genom tiderna har varit vildfångade (dess innehåll alltså) och inte inköpta. Och då kan jag säga att man inte har en susning om vad man får! Lite bottenslam, lite av den multnande lövmylla som ligger över, lite växter och vadhelst man får upp i håven. När filtrer snabbhjälpt vattnet att klarna får man överraskning på överraskning!
Hur sköter man sånt? Så gott man kan. Överlever de? (fisk/insekter/växter) Japp!

Likaså har det enda impulsköp jag gjort i fiskväg som varit riktigt übermisslyckat - kuliålar! Hopplösa men jättefina. :( Eller långt från hopplösa, de hoppar ju ur karet hur noga man än försöker täcka. Utbrytarkungar allihop!

Jag kanske har haft tur med fiskarter som gått ihop när jag impulsköpt. Men man tittar ju oxå i salukaret. Vilka fiskar går de med i affären, vad säger deras fysiska uppbyggnad om dem osv. Och ja - jag frågar personalen. Kan inte personalen svara på mina frågor låter jag för det mesta bli att köpa eftersom de frågor jag har är ganska basic.
#22 - 29 oktober 2008 23:35
Långås skrev:
Dessutom så missar man ju det roliga planeringsstadiet när man impulsköper. Att sitta klura och läsa för att komma på det optimala kombinationen är ju jättekul. Detta missar man ju om man bara åker och köper vad som råkar finnas inne. Men alla kanske inte tänker så??

Både ock. Ibland går man in i en affär och ser drömfisken! Mamma mia vad fin och intressant! Men man köper inte. Man går hem, tänker efter, läser på, kollar om den går ihop med ens egna, om man kan ha den... så går man tillbaka nån dag senare när man fått grönt ljus på allt och så är alla av den arten sålda redan. :( Innan jag blev medlem här på forumet skulle det inte ens fallit mig in att man kunde be en affär ta in fler, vilket jag skulle gjort idag om jag hittade drömfisken. Och då menar jag "fisken" som art - inte individ. Som guppyfrälst är det ju nästan ett måste att impulsköpa när man ser den "perfekta" hanen. Väntar man en timme eller två kan den vara såld redan. :p Men då är det ju frågan om individköp - inte art.

Annons