Hur man får fjärilsciklider att leka:)

#1 - 20 september 2013 09:26
Hej,har ett fjärilsciklid par.Som jag gärna skulle vilja ha yngel på.Dom har fått yngel en gång innan jag köpte dom men dom vill inte börja leka så är det någon som har lite tips på hur man kan få dom att leka?:)har runt 28 grader nu o pH ligger på 6.8-7.0 kanske lite för högt eller?:)
#2 - 20 september 2013 13:23
PH't kan du strunta i. Det spelar ingen roll för triggandet av lek.
Det kan ha betydelse för överlevnadsprocenten.....ibland.

Det som är intressant med PH't är att det är stabilt.

I övrigt så när jag hade fjärilar, både den vanliga och bolivianen, så tokmatade
jag under några dagar med mycket fryst och levandefoder, efter 4-5 dagar
så gjorde jag ett stort vattenbyte på kanske 35-40% med kallt vatten.

Detta fick fisken att tro att det gick in i regnperiod, och då är det dax att pöka lite.

Annars inga hemligheter.
#3 - 20 september 2013 13:50
Okej har räkmix hemma som jag kan mata dom med.:)Och imon så är de dags för vatten bytte så ska byta 40% då.:)Och andvända vatten slangen och ställa in den på en stråle som e som regn vatten.Så får jag hoppas att de blir små småttingar snart då.:)
#4 - 20 september 2013 13:52
När du hade fjärilar överlevde ynglerna då Ken?:)
#5 - 20 september 2013 13:54
Sv: Hur man får fjärilsciklider att leka:)

PH't kan du strunta i. Det spelar ingen roll för triggandet av lek.

Det kan ha betydelse för överlevnadsprocenten.....ibland.

Det som är intressant med PH't är att det är stabilt.

I övrigt så när jag hade fjärilar, både den vanliga och bolivianen, så tokmatade

jag under några dagar med mycket fryst och levandefoder, efter 4-5 dagar

så gjorde jag ett stort vattenbyte på kanske 35-40% med kallt vatten.

Detta fick fisken att tro att det gick in i regnperiod, och då är det dax att pöka lite.

Annars inga hemligheter.

KEN! du är tillbaka! Va vi har saknat! :-P

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#6 - 20 september 2013 21:45
Har bara en fråga till.Ska jag sänka temperaturen ett tag framöver när de är lossas regn period?:)
#7 - 21 september 2013 04:22
#8 - 21 september 2013 05:39
Tack så jätte mycket.:)
#9 - 28 september 2013 18:49
Hej idag så har jag vart o köpt två till fjärilsciklider och en stor rott och växter.:)Så hoppas att det händer något spännande i karet får ju hoppas att dom börjar leka snart.:)
#10 - 1 oktober 2013 09:56
Hej köpte ju två fjärilar som visade sig vara två hanar till mitt fjärilspar.Men min hade som jag hade sen innan är jätte agressiv mot mina ny fjärilar.:(kommer de att lugna ner sig eller kommer de alltid vara så.För så fort dom nya hanarna kommer i närheten av honan så blir den andra hanen jätte agressiv.
#11 - 1 oktober 2013 09:58
Det är ju ingen bra mix att addera två hanar till det "par" du hade innan - det är att be om trubbel.
En bra gäng på en och samma gång i karet är ett bättre sätt att gå till väga.
#12 - 1 oktober 2013 10:04
I Mats stugtråd inlägg 5003 finns mycket bra skrivet om fjärilar
#13 - 1 oktober 2013 11:26
Okej men tror ni att de skulle funka bättre med två honor till?
#14 - 1 oktober 2013 11:39
liberty.) skrev:
Okej men tror ni att de skulle funka bättre med två honor till?

Hur stort är ditt kar? Nedanstående handlar en del om hur stor miljö dina fjärilar kommer att vistas i.

Det finns ett litet problem med den situation du har i karet nu; det är att du "fyller på" för att dämpa en aggressiv stämning i karet.
Den hane som har blivit dominant i ditt kar har så att säga mutat in ett revir redan - och det är hela karet i nuläget, det är hans turf liksom.
Han kommer inte att ge upp sitt område bara för att du släpper i flera honor till de två hanar som du köpte till - dessa nya får inte en chans att etablera sig med påföljd att det blir en sned fördelning i karet.

Jag tror att du måste "göra om, och göra rätt". Ta ur de befintliga fjärilscikliderna och stoppa dessa i ett mer eller mindre tomt kar. Gör en ommöblering i ditt nuvarande kar - ändra lite rötter och växter etc. Köp till två honor till de två hanar du köpte senast - och släpp i alla fjärilar på samma gång i ditt nyinredda kar - då har alla, eller de flesta, en möjlighet att etablera sina små revir som de kan hålla, och förhoppningsvis blir det en mycket skönare balans i karet - beroende, givetvis, på hur stort karet är.
#15 - 1 oktober 2013 13:07
Okej:)karet är 260 liter och jag köpte rötter o växter i lördags o då gjorde jag om i karet men de hjälpte inte och igår så la jag i fler stenar så att det skulle bli som ett sten ras lite så att dom fick mera grottor så det har ju blivit lite lugnande nu en va de va i mörkna men så fårt någon av dom nya hanarna kommer i närheten av sten raset som är hans nya revir nu så blir han jätte agressiv.
#16 - 1 oktober 2013 13:32
Du får alltså ta ur alla fjärilarna, göra en ny inredning - tänk blad, pinnar, rötter och en massa växter så att det bildas mängder av små prång och gömställen - stengrottor är inte så nödvändigt, fjärilar är "öppna" substratlekare. Bygg gärna med en hel del rot- och växtsystem även på höjden i karet.
Sedan adderar du två honor extra till de två hanar som du redan köpt - låter alla fjärilar, inklusive de första du hade från början, gå i ett annat kar som inte behöver vara inrett. De kan få gå i det tomma karet någon dag eller två.
Sedan släpper du i alla fjärilarna på en gång i det nyinredda karet.
:)
#17 - 1 oktober 2013 19:24
Okej får kanske prova de men la i mera pinnar förut.:)tack så jätte mycket för alla svar.
#18 - 9 oktober 2013 16:05
Liberty, du såg ju bilderna i den andra fjärilstråden, men som svar på din fråga här: Så här gjorde i alla fall jag ;) Se´n återstår ju att se hur långt de kommer.

Akvariet är på 54 liter. Sällskapet består av ett halvdussin dvärgrasboror, ett 15-tal pygmépansarmalar, fyra L028, ett halvdussin lakritsgurami, och några Riliräkor. Tempen ligger på ca 28 grader. Är osäker på pH, men gissar att det ligger på ungefär samma som i två av mina andra kar (de jag har mätt pH i på sistone), runt 6.5 ungefär. Hur inredningen ser ut syns lite på bilden.
#19 - 9 oktober 2013 18:23
Men Gud va dum jag är.:)Men iallafall vad roligt.:)
#20 - 9 oktober 2013 18:29
Fattar inte vad jag gör för fel mina fjärilar leker inget alls och karet är 260 liter och det är fyra stycken men dock tre hanar och en hona för vissnade sig att när jag kom hem ifrån affären när jag hade två till så va de två hanar.Och dom bor med levandefödare och ancistrusar.Jag har runt28-29 grader i karet.Och mycket stenar och rötter och växter.Vad kan de bero på?
#21 - 9 oktober 2013 18:37
liberty.) skrev:
Men Gud va dum jag är.:)Men iallafall vad roligt.:)

Hehe, är väl ingen som sagt att du är dum, ville bara visa hur det funkade för mig :)
#22 - 9 oktober 2013 19:10
Haaahha okej.:)
#23 - 9 oktober 2013 19:12
Men har du något tips på varför det är så med fjärilarna animaniac?:)
#24 - 9 oktober 2013 19:38
liberty.) skrev:
Men har du något tips på varför det är så med fjärilarna animaniac?:)

Tja, det kan vara svårt att säga. Fjärilar är rent allmänt ganska ömtåliga. Se´n ska paret dra jämnt. Kan finnas olika anledningar och kombinationer till att de inte leker. Vad har du för fiskar tillsammans med dem? Kanske också kan spela in, om de känner sig stressade av för stressiga/bråkiga medinvånare t.ex.
#25 - 10 oktober 2013 06:07
Okej det är sex ancistrusar,åtta platy,fyra black molly,en dalmatinmolly,fyra silverhajar som är små yngel.Och fjärilarna
#26 - 12 oktober 2013 06:57
Igår så gjorde jag stor städning i karet och möblerade om så nu så funkar det bättre en så länge hanarna är inte alls lika agressiva längre.
#27 - 15 oktober 2013 12:42
Det finns faktiskt en liten chans att de redan har lekt.

Finns isf flera förklaringar till varför du inte ser rommen.

1) De tuggar upp rommen själva, helt enkelt för att de inte har fattat att de tuggar egna barn, brukar ge med sig efter ett antal lekar när deras små hjärnor fattar lite mer.

2) De tuggar upp rommen själva pga stress. För mycket fisk annan fisk som stör just då.

3) Annan fisk har tuggat upp rommen, malarna är notoriska romätare.
#28 - 15 oktober 2013 13:19
Jag tror på dig Kenny! Mina bolivianer har lekt ett par gånger redan, men några yngel har jag inte sett till...

Annons