hur man får ett fint akvarium

#1 - 3 januari 2006 14:22
hej jag har ett 375l med dessa fiskar i : .......:::::.....: 1 boliviansk fjäril, 2 ancistrus, 2 siameser, 3 kakaduaciklider, 1 scalare, 3 guppy

i mitt akvarium har jag många stora rötter och en hel del växter. ph:t ligger runt 7..

på min botten ligger det som brunt "skit" eller massa. var kommer det ifrån?? jag tycker det är så fult och undrar var det kommer ifrån och hur man kan få bort det.

sen undrar jag hur man bäst håller sinna växter vid fin hällsa så att de inte dör elller blir gula. minna ancistrusar gnagger en del men förutom det vad kan jag göra ??

några andra som kan tippsa hur man får ett fint akvarium?
välldigt tacksam för svar
#2 - 3 januari 2006 16:20
man slamsuger upp skiten som ligger på botten men inte i botten...

man göder växterna så blir de fina.. stödutfodra dina malar så går de inte lika hårt åt växterna

ett fint akvarium är ju en definitionsfråga... själv tycker jag det ser snyggt ut med lite skit på botten som mina fiskar kan böka i... tycker det ser mer naturligt ut än ett kliniskt rent akvarium

lycka till nu!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 januari 2006 16:43
Eftersom du lagt frågan på "Akvarier och tillbehör" och inte på "Inredning" och "Växter och alger" så blir det väl mest en fråga om vilket filter man skall använda. Vad har du för filter nu?
#4 - 3 januari 2006 20:00
joo kanske la det i fel, mewn nu har jag ett fluval 404 filter med torv och små runda små saker med hål i (vet inte namnet).

men det är ju så mycketr skit i mit akvaruim inte lite utan om någon fiska böckar i det så flyter det upp moln. vad är det för något.??
#5 - 3 januari 2006 20:15
Molnet är antagligen allt från foder rester, till avföring, och växtdelar...

Inget som inte ska vara där, i vissa mängder.
B!
#6 - 3 januari 2006 22:01
[quote=siwep]joo kanske la det i fel, mewn nu har jag ett fluval 404 filter med torv och små runda små saker med hål i (vet inte namnet). [/quote]

biobollar makroner

finns elektriska slamsugare som inte kräver kräver vatten för att fungera som slang+petflaska gör.
#7 - 4 januari 2006 09:43
Du har alltså 12 st rätt små fiskar i ett 375-literskar?
Hur gör du vattenbytena? Hur mycket och hur ofta?
#8 - 4 januari 2006 19:45
jag har en akvariumslang som som jag fyller på med från kranen och sen tömmer jag med en liten slang och ner i en hink. då slamsuger jag botten samtidigt. jag gör kanske 15 % veckan. och dert blir snabbt högar med "skit" men bara på visa ställen inte över hela bottnen.
#9 - 4 januari 2006 20:26
Lite skumt låter det. Kan det vara någon rot som håller på att "falla sönder"? Man brukar kunna få mycket sånt där brunt klägg när man har stora malar som äter av rötter och annat. Dom skiter mycket. Men ju större kar, och mindre med fiskbelastning man har så brukar det där brytas ner jättefort och inte vara något problem.
Hur länge har du haft akvariet igång? Det tar ju ett tag innan balansen börjat funka bra, med nerbrytning mm.
#10 - 4 januari 2006 20:45
jag har haft det i kanske 1 år nu. så det bör väll vara klart med balansen. men jag haR ju många rötter så helt omöjligt e det ju inte eller???
#11 - 5 januari 2006 03:54
Har du blästersand på botten? Då brukar "skräpet" synas mycket tydligare. Fast det borde hinna brytas ner ändå eftersom karet varit igång så länge mm.
#12 - 5 januari 2006 12:28
jag har råsunda sand eller vad det nu hette. ganska mörk.
#13 - 5 januari 2006 13:05
har du snott sand på råsunda din rackare...[:D]
#14 - 5 januari 2006 15:28
hahahaha aaa visst du =P
#15 - 5 januari 2006 15:30
[quote=siwep]jag har råsunda sand eller vad det nu hette. ganska mörk.[/quote]

Lämna genast tillbaka sanden till Råsunda och köp Rådasand i stället!!! :D
#16 - 6 januari 2006 10:04
såå hette det ja haha visste att jag var nära hehehe
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 6 januari 2006 10:08