är ett svar på de kommentarer som skrivits i tråden? *ler försiktigt* . Fick allt fundera en liten stund om jag är en sådan slö fiskakvarist bara för att jag har en tät matta med valisneria även om jag kontinuerligt byter vatten varje vecka.Om man har en djungel av en snabbväxande växt som växer snabbt klarar inga fiskar i världen av att skita så mycket som växterna tar in, vilket Azur tydligt har visat.
<font color="red">Fler växtfilter åt slöa fiskakvarister som inte vill byta vatten!</font id="red">
Fler växtfilter åt slöa fiskakvarister som inte vill byta vatten!
Dvs akvarister som tycker det är trist med vattenbyten kan se till att fixa ett växtfilter med mycket välväxande växter. På det sättet har man en stabil burk som man bara behöver fylla på med vatten när det avdunstat.
Jag vet inte om det kan förklaras med att de frestades av lite CO2 men hade svårt att avgöra om de skulle dra kolet från just den extra CO2n eller bikarbonaterna?!? När CO2 var hög blev kH:t stabilt och Vallisnerian mådde bra igen.
Ursprungligen skickat av defdac
Om man har en djungel av en snabbväxande växt som växer snabbt klarar inga fiskar i världen av att skita så mycket som växterna tar in, vilket Azur tydligt har visat.
du säger att man kan göra så eller? men det är mycket svårt?
på defdac lät det som att det var hur lätt som helst typ.
och vem e Walstad?
Jag doserar i mitt kar
bikarbonat :-) känner igen det ifrån en annan tråd :-)
Fosfat
Nitrat
TMG
Co2
Såja nu växer min Valisneria som den ska :-) 2cm om dagen får man väl vara nöjd med så länge.
Ph 6,4 (7,2 i kranen, sänks med Co2)
Kh 4
Jag göder med:
Co2
Bikarbonat
TMG
KNO3
PO4
Allright! Hur mycket ökade du CO2? Jag har också sett skillnad när man ligger på gränsen när det gäller bikarbväxter och CO2. Såg du någon skillnad i grönskan (bladkvalité) *nyfiken* ?Jag ökade Bikarbonat och Co2.
Från vilken nivå då?Jag ökade ganska mycket typ 15-20ppm Co2
Imponerande efter fem dagar! [:-106]Skojar du bladen är klar gröna
Jag som undrade var du tog vägen. Welcome back!intresset har tyvär legat nera ett tag men nu är jag igång igen och har sparkat igång mitt växtakvarie :-)
Rackarns räv vad imponerande med sodastreampåfyllnad 2 ggr/dag i 400 liter. Jag fick bubbla på rejält för att hålla 30 ppm i 220 liter 10h i sträck *avis*. Nu kör jag 540 liter och får kräma på rejäääält för att hålla 30 ppm när fotosyntesen är som vildast.50-60ppm Co2 är nivån jag brukar ligga på
Hur menar du då?Ursprungligen skickat av jorgen41
Det går åt ca 4liter Co2 o kompremerad Co2 om dagen. :-)
Oj, jisses vad rörigt det blev nu då :OUrsprungligen skickat av jorgen41
Jag "pumpar" in ca 3,0 liter C02 om dagen i PET flaskan om dagen = 2ggr om dagen.
Oj, jisses vad rörigt det blev nu då :OUrsprungligen skickat av BluesBoy
[quote]Ursprungligen skickat av jorgen41
Jag "pumpar" in ca 3,0 liter C02 om dagen i PET flaskan om dagen = 2ggr om dagen.
Du ser, jag börjar hänga med, hehe.Ursprungligen skickat av jorgen41
Helt riktigt BluesBoy :-)
Det som är någorlunda enkelt att återskapa är Diana Walstads akvarietyper, med jord i bottenlagret, ingen CO2 och lagom fiskbelastning.
Kanon - så ska det vara! men...Ursprungligen skickat av jorgen41
Såja hehe nu bubblar det ifrån Vallisnerian också :-)
Då borde du väl få halva CO2-nivån med samma gasmängd om du har ett större kar nu?!? Du hade ju ÖKAT CO2:n eller?Ursprungligen skickat av jorgen41
hehe jag hadde mindre kar innan :-)
PatricMalmo & defdac: fiskbelastningen i mina kar är nog mer en tillräkckligt,
och då måste man ha typ så här mycket växter eller? http://mike-edwardes.members.beeb.net/plant/month9.html
det är ju nästan så man inte kan se fiskarna. vet inte om jag vill ha så mycket växter.
lite mer än så mycket som det här hadde varit bättre http://mike-edwardes.members.beeb.net/plant/lotech.html (det första med guldfiskarna) men det skulle inte fungera va?
för det är väl en bild på när det är helt ny startat?
Om vi säger att densiteten för koldioxid är 1,56 @ 20 grader. Om vi fyller en 1,5 liters flaska med koldioxid borde vi få i omkring 2,34 gram. Under ett dygn upprepas detta och totalt har vi fått i 4,68 gram. Om karet är på 400 liter och vi räknar bort 50 liter för inredning, hamnar vi inte totalt på omkring 13 mg/l=13 ppm CO2 förutsatt att allt löses i vattnet?Jag "pumpar" in ca 3,0 liter C02 om dagen i PET flaskan
Jag har fått för mig att man får tillsätta storleksordningen 5-10 gram CO2/100 liter vatten varje dygn i ett någorlunda tätt växtkar med ringa ytcirkulation. Är jag ute och cyklar här eller?Har jag decimalfel eller något annat fel i antagandet?
Jag har fått för mig att man får tillsätta storleksordningen 5-10 gram CO2/100 liter vatten varje dygn i ett någorlunda tätt växtkar med ringa ytcirkulation. Är jag ute och cyklar här eller?
jag gjorde samma överslag igår men uppskattade radien till 2,5 mm. Hade även lite högre bubbeltakt än du hade i beräkningen.Jag blev också nyfiken. Så jag räknade på att varje CO2-bubbla var 1,5 mm i radie:
...~=13 gram/dag vilket stämmer ganska bra med mina kurvor för pH-mätningar jag gjort. Min CO2 rampar upp från nära noll till 30 ppm på 3 timmar. Det borde innebära att jag löser upp ca. 6 gram under denna tid (30 mg/l i 200 liter). Jag ändrar aldrig bubbeltakten så jag borde göra av med omkring 20 g med min bubbeltakt de 10 h jag har magnetventilen öppen.Jag har en brandtub som rymmer 10 kg CO2 och den vägde 15 kg när jag fick hem den 2003-02-23. 5 månader senare 2003-07-13 vägde den 13 kg, dvs jag har gjort av med 0,4 kg i månaden.
jag gjorde samma överslag igår men uppskattade radien till 2,5 mm. Hade även lite högre bubbeltakt än du hade i beräkningen.
Jag har en brandtub som rymmer 10 kg CO2 och den vägde 15 kg när jag fick hem den 2003-02-23. 5 månader senare 2003-07-13 vägde den 13 kg, dvs jag har gjort av med 0,4 kg i månaden.
Min CO2 rampar upp från nära noll till 30 ppm på 3 timmar. Det borde innebära att jag löser upp ca. 6 gram under denna tid (30 mg/l i 200 liter). Jag ändrar aldrig bubbeltakten så jag borde göra av med omkring 20 g med min bubbeltakt de 10 h jag har magnetventilen öppen.
Japp. Håller med.Låter väldigt rimligt.
Så då kommer frågorna: Har jorgen lika mycket snabbväxare som dig och lika tätplanterat? Kör han med lika mycket ljus? Har han lika mycket ytcirkulation? Har ni lika bra upplösning av gasen? Kör ni båda med eller utan täckglas?
Just det här med olika växtval och växttäthet vet vi ju verkligen gör stor skillnad.
Jag tycker nog fortfarande inte låter helt uppåt väggarna, däremot ploppade det upp idéer till konstiga parallellkopplade ballonganordningar till min mäsksats 8)
Det innebär väl att jag tänker helt fel här eller?:Jag tycker nog fortfarande inte låter helt uppåt väggarna
Om vi säger att densiteten för koldioxid är 1,56 @ 20 grader. Om vi fyller en 1,5 liters flaska med koldioxid borde vi få i omkring 2,34 gram. Under ett dygn upprepas detta och totalt har vi fått i 4,68 gram. Om karet är på 400 liter och vi räknar bort 50 liter för inredning, hamnar vi inte totalt på omkring 13 mg/l=13 ppm CO2 förutsatt att allt löses i vattnet?
Om vi säger att densiteten för koldioxid är 1,56 @ 20 grader. Om vi fyller en 1,5 liters flaska med koldioxid borde vi få i omkring 2,34 gram. Under ett dygn upprepas detta och totalt har vi fått i 4,68 gram. Om karet är på 400 liter och vi räknar bort 50 liter för inredning, hamnar vi inte totalt på omkring 13 mg/l=13 ppm CO2 förutsatt att allt löses i vattnet?
Ursprungligen skickat av defdac
[quote]Om vi säger att densiteten för koldioxid är 1,56 @ 20 grader. Om vi fyller en 1,5 liters flaska med koldioxid borde vi få i omkring 2,34 gram. Under ett dygn upprepas detta och totalt har vi fått i 4,68 gram. Om karet är på 400 liter och vi räknar bort 50 liter för inredning, hamnar vi inte totalt på omkring 13 mg/l=13 ppm CO2 förutsatt att allt löses i vattnet?
Yes. Det är ruggigt svårt men varför inte försöka bilda sig en grov uppfattning ;)Det trista i fågelsången är väl just variationerna i växtmassa och växtsammansättning - hur ska man kunna räkna på det på ett vettigt sätt?
Ja, kanske. Min bild säger att CO2 ingår i gödningen sedan gasar man med ljuset. Gödningen bildar växtmassa och ljuser fungerar som gasspjäll.Sedan uppfattar jag CO2 ungefär som en gaspedal - om allt annat finns i tillräcklig mängd är det CO2 halten som avgör hur fort det växer.
Mångt och mycket håller jag med och det speglar även mitt förhållande till denna hobbyn (och andra). Just koldioxiden har jag fastnat lite extra för eftersom det är så in i bängen viktigt för oss växtpulare. Att få en bättre förståelse ser jag som positivt i detta fall. Att hålla på och jämföra mellan kar är svårt. I detta fallet är det något som stjälper mina tankar & idér å det grövsta eftersom man kan mäta en mycket större mängd löst CO2 än man tillsätter. Stämmer detta är det nog många som vill gör något liknande...Funderar vidare på mitt ordspråk, och kör på ögonmått och känsla i mitt kar.
P.s Defdac hur funkar det med din PUR kalkylator ?
Jag är ledsen, det förklarar inte hur du kan hålla 50 ppm @ 400 liter genom att tillföra knappa 5 gram CO2 per dag - oavsett nivån första dagen.När jag startade så körde jag upp Co2 till ca:50ppm och den nivån kan jag hålla med ca:3liter Co2 om dagen.
Kanske det klarnar lite :-)