HUR lyckas ni?

#1 - 24 mars 2007 09:02
Hej,
har ett 110liters akvarium (sonens) med Mollysar 7 st(4 honor 3 hanar), platypojkar 3 st, en Gibbiceps(?) ganska stor. Akvariet är ca 1 år gammalt, väl möblerat med rot och sten och växter som mår jättebra. Vattenvärden är bra trots lite dåliga pumpar. (Stora pumpen fick kompleteras med en liten extra) Har även haft en slöjstjärt i detta akvarium, men han växte ur det och flyttade för ca 2 månader sedan.

Nu till mitt problem: Jag får inga yngel! Varför? Hade guppys i början som ynglade ganska bra, men alla guppyn har dött ut. Den sista förra veckan. Platyhonorna har gett lite yngel, men sedan dött, bara hanar kvar. Trodde nog Mollysarna skulle komma igång att yngla när slöjstjären försvann, men ser inte ens gravida ut. Kan malen äta yngel eller göra så att dom inte vill yngla?

Har jag för högt ph, runt 8? Garanterat inga nitriter. Har fått ner Nitraten med tätare byten och ny pump...? Provat tillsätta lite ektozonsalt efter tips från affär.
Vore ju så roligt med lite yngel!

Tacksam för tips!
#2 - 24 mars 2007 09:11
Hej,

Jag har Black molly, Platy och svärdbärare i mitt akvarium. Jag får en kull av dessa minst en gång i månaden. Mitt ph ligger då på 7.2.

Det jag gjorde för att få dom att leka var att mata med levande mat och frys mat, svarta mygglarver brukar få fart på dem om dom absolut inte vill leka....Men efter första leken så leker dom nu hela tiden utan special mat. Gäller att få igång dom i början.

Prova det
Lycka till!!!
#3 - 24 mars 2007 09:19
Enformig mat kanske. Ger mina bara flingfoder och spirulina! Tack för tipset!
Har funderat på att göra räkmix till mina ciklider, tror du man kan bjuda mollysarna på det också?
#4 - 24 mars 2007 09:19
Vilken typ av Molly har du ?.

Har de lyrstjärt, så kan det vara orsaken. Hanarna hos lyrstjärtsmolly har oftast missbildade gonopodium och kan inte para en hona.

Malen borde varken äta yngel eller hindra fiskarna från att yngla.

Vad får de att äta ?.

pH 8 ät lite högt, men inte högre än att de flesta ungfödare kan leva väl och yngla i det.

MVH/Anita
#5 - 24 mars 2007 09:21
c-stina skrev:
Enformig mat kanske. Ger mina bara flingfoder och spirulina! Tack för tipset!

Har funderat på att göra räkmix till mina ciklider, tror du man kan bjuda mollysarna på det också?

De flesta ungfödare älskar räkmix :D .

MVH/Anita
#6 - 24 mars 2007 09:39
Jag har haft lyrstjärtar innan, fina men inte så långlivade. Dom jag har nu är "vanliga" mollysar.
Hur skulle jag kunna sänka Ph! Jag har varit tvungen att tillsätta bikarbonat i vattnet för att kunna hålla Ph stabilt. Trodde det var bättre med ett lite högt men stabilt pH än ett lågt och instabilt...lågt KH i kranvattnet....
Vill inte behöva köpa vattenförbättringsmedel i affäer. Tycker det blir så dyrt, men det kanske är nödvändigt när man har mitt kranvatten?
#7 - 24 mars 2007 10:09
Inget fel på ditt pH för Mollynas del.

Är nog snarare malen som kanske inte trivs så bra med det, i alla fall inte om det skulle stiga ytterligare en bit.

Vad har du för kranvatten och varför svajade ditt pH tidigare ?. Nyfiken bara, har själv ganska mjukt kranvatten.

MVH/Anita
#8 - 24 mars 2007 10:43
Är ingalunda expert på detta,men...
Mitt kranvatten har väldigt låg karbonathårdhet <3 (buffertförmåga). Ph ligger utan tillsatser på ca 7,6. Jag läser och läser och frågar min duktiga akvariehandlare och förstår det som att om man har ett kh värde under 3 klarar inte det att hålla pH stabilt och man torde kunna få syrafall...obra för lilla fisken. (Står ju fantastiskt mycket om detta här i zoopet) Man kan dock höja KH genom att tillsätta bikarbonat, köpt på Maxi och mycket billigare än medel som finns att köpa i djuraffären. Tillsätter bikarbonat i samb med vattenbyte, ca 1 tsk/100liter vatten. Medeffekt blir att även pH höjs dock inte mer än till max 8,3. Hela kemin bakom detta kan jag inte redogöra för, men som sagt...läs vattensidor här på zoopet. Enl artbeskrivningar torde 8,3 inte vara för hög vare sej för mina Mollysar eller Malawisar.

Tacksam för alla tips...här är en som skall göra räkmix och köpa mygglarver i veckan...
#9 - 24 mars 2007 11:35
c-stina skrev:
Hur skulle jag kunna sänka Ph! Jag har varit tvungen att tillsätta bikarbonat i vattnet för att kunna hålla Ph stabilt. Trodde det var bättre med ett lite högt men stabilt pH än ett lågt och instabilt...lågt KH i kranvattnet....

I mitt ungfödarakvarium höjer jag KH (och pH) genom att jag har lagt krossade snäckskal i en bit nylonstrumpa som jag sen lagt under innerfiltret. Ett bra sätt att sänka pH något är att tillföra CO2. Själv kör jag med mäsk i mitt SA.

Men jag vet inte om det är det höga pH som är problemet. pH 8 borde gå bra.

c-stina skrev:
Vill inte behöva köpa vattenförbättringsmedel i affäer. Tycker det blir så dyrt, men det kanske är nödvändigt när man har mitt kranvatten?

Vattenberedningsmedel tycker jag är bra att ha för säkerhets skull. Det blir allt vanligare att de tillsätter kloramin till kranvattnet, vilket inte är bra för fiskarnas hälsa. Det kan även finnas annat i kranvattnet som inte är nyttigt för dem. Fiskar är ju betydligt känsligare än vi.

Lite OT, men en gibbiceps behöver ett mycket större akvarium: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318
#10 - 24 mars 2007 11:50
c-stina skrev:
... en Gibbiceps(?) ganska stor. .... Kan malen äta yngel eller göra så att dom inte vill yngla?

Jag påstår inte att malen har ätit upp några yngel, men skulle jag vilja ha yngel i ett akvarium skulle jag först och främst plocka bort allt som kan tänkas äta yngel, ynglens mat, eller föräldrarnas mat.
#11 - 24 mars 2007 12:39
Hur ofta gör du dina vattenbyten?Jag hade inte heller några yngel förrän jag triggade igång dem genom att ha i lite kallare vatten med en duschslang lite försiktigt precis som jag gjorde när jag hade ciklider för att efterlikna en regnperiod. Sedan började jag efter det mata med cyklops, räkmix, svarta mygglarver,artemia och smulat torrfoder om vartannat som omväxling även ibland även sallad och gurka. Nu ser alla mina guppyhonor tjocka ut fast jag tror tyvärr att någon invånare i mitt kar äter upp mina yngel.:-(
#12 - 24 mars 2007 13:22
cikliden2 skrev:
Nu ser alla mina guppyhonor tjocka ut fast jag tror tyvärr att någon invånare i mitt kar äter upp mina yngel.:-(

Vad är det för invånare i akvariet? Har du finbladiga växter eller flytväxter där ynglen kan gömma sig?
#13 - 24 mars 2007 18:12
dom kanske ara inte vill ellr nått sånt :p

#14 - 24 mars 2007 19:28
Tror inte malen har nån betydelse i den bemärkelsen å inte få till lek, men det beror ju på vad du har för mal vissa malar är ju riktiga gamar efter fisk.

Har själv ancistrus, corydoras och kinesiska algätare i mina olika kar med levandefödare och jag kan ju säga att föräldrarna själva äter fler yngel än vad dom fiskarna gör (trots att corysarna städar bort det mesta på botten). Honorna kan göra en handbromsvändning å knapra i sig en bebis på en ögonblinkning.

Att de dör av kan bero på ålder, levandefödare av modell platy och guppy iaf. är inte långlivade om man jämför med andra fiskarter.

Sen är det ju som Amanda säger, de kanske inte gillar varann. Har själv sett att vissa fiskar "ratar" varann, precis som vi människor gör. Skaffa nån mer hona så kanske det händer nått.

Sen vattentipset är bra, vissa fiskar leker ju då det är regnperiod...så kanske du kan stimulera fiskarna på det viset.
#15 - 25 mars 2007 10:58
Jag har just nu cabomba som är perfekt för yngel, anubias som mina ancistrus älskar;-), tätt planterat polysperma, tunnbladiga javaormbunkar m.m Jag har mycket växter nu i mitt kar så de trivs jättebra märker jag. Mitt par av black mollys har sin egen del i akvariumet längst bak så dem ser jag aldrig pga av alla växter;-) Ska bli goldmedlem så jag kan ladda upp bilder på mitt akvarium:-)
Idag är det dags för mitt delvattenbyte så jag ska göra en sk regnperiod så får vi se...
#16 - 25 mars 2007 17:19
batski skrev:

Lite OT, men en gibbiceps behöver ett mycket större akvarium: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318

Jo, visst är vår Bruce (gibbicepsen) på väg att växa ur sitt akvarium. Ett typiskt nybörjarfel att köpa honom. Rekomenderades av djuraffären som jag handlade i på den tiden, vilka påstod att han skulle "anpassa" sin tillväxt efter akvariets storlek....? Vet bättre nu och jobbar på ett nytt hem till honom.
Tack för tipsen i övrigt.
#17 - 26 mars 2007 03:56
Dessa djuraffärer - jag blir så upprörd :mad:

Bra att du ska fixa ett nytt hem till honom :)

Annons