Hur lufta ytterfilter

#1 - 18 augusti 2007 14:48
Som rubriken lyder. Det låter som F-N om mitt eheim ytterfilter. Hur lufta jag det? Är det nån fara att det står på?
Tack för svar
#2 - 18 augusti 2007 15:01
stängde av det för jag måste ut o det verkar som om den sprutar ut skit i karet, kan det vara så???
#3 - 18 augusti 2007 15:56
Vilken modell av eheim har du?
Allt beror ju på om det är classic eller professionell du har.
classic så är det väl bara att suga i utblåset.
Proff...1 så är det samma sak med...
Proff 2 finns det väl en hävert....och vad jag fattat så ser den till att överflödig luft pressas ut i utsuget.
Oftast så fastnar det massa skit i slangarna...dock mera i insuget än utsläppet.

Man kan även vicka/skaka filtret försiktigt och då brukar överflödig luft pressas ut.
#4 - 18 augusti 2007 16:53
Har en eheim 2028 proffessional
Har provat o gjort om allt o sugit i utblåset för att fylla filtret med vatten, det låter fortfarande.
Det har blåst ut en massa skit i karet. Vad är fel?
Kan det vara så att det inte e tätt? el vad sjutton är det?
Har helt nya packningar o tätningsringar mm.
Vad gör jag för fel?
(är helt ny på ytterfilter)
#5 - 18 augusti 2007 16:58
ska jag låta det stå på tills det slutat låta kommer det göra det?
provade nu att skaka lite på filtret o det blåste ut en massa luftbubblor ur strilröret.
#6 - 18 augusti 2007 17:15
Prova att trycka på den runda knappen på toppen, då trycks ev. luft ut och visar sig som bubblor i utblåset.
Om det kommer bubblor men det blir aldrig luftfritt kan det vara så att det suger tjuvluft, då kan du prova att sätta slangklämmor på slangarna där sitter på nipplar eller rör, speciellt på sugsidan.
#7 - 18 augusti 2007 17:51
jag har ingen knapp på ovansidan,
håller på o tar isär hela filtret alla slangar mm
få se ifall det kan lösa problemet
#8 - 18 augusti 2007 18:20
har gjort om hela baletten men låter förkastligt fortfarande.
enda jag har hemma är buntband, kan man använda det?
Fattar ingenting.
Allt var OK!
Jag skulle byta filtervadd o nu har jag världens dilemma:confused:
#9 - 18 augusti 2007 18:33
har du en flödes indikator i form av en vit kula? isåfall kan det vara den som är ojämn o ligger o skramlar. Det gjorde nämnigen min plockade bort o den blev knäpptyst! har föresten 2028!
#10 - 18 augusti 2007 18:35
skrev fel jag har 2228 pro
#11 - 18 augusti 2007 19:34
Snälla kan någon svara.
Är det Ok att det står på o brummar?
Så fort jag rör filtret så brummar det högre o det sprutar ut luftbubblor.
Kan inte förstå var den tar in luft, köpte ju nya O ringar o tätningsring.
Kan det vara i slangarna?
#12 - 18 augusti 2007 19:56
hmm är du säker på att du har fått ner vatten till filtret min brummade då jag inte fått ner vatten från karet till filtret så man får häverteffekten! när jag väl fått sprutet så försvinner luften efter nåna minuter

men sålänge det kommer vatten ur filtret så tror jag inte det är nån fara vet ej riktigt hur filtrena funkar om man kan bränna motorerna
#13 - 18 augusti 2007 20:07
det är fullt med vatten i filtret, o det suger in o det e en massa sprut
#14 - 18 augusti 2007 21:27
Kommer det ut luftbubblor om du skakar på filtret?
#15 - 18 augusti 2007 21:55
ja det gör det
#16 - 18 augusti 2007 22:17
zickan skrev:
ja det gör det

ehh byt slangar det låter som du har nått hål på nån slang som suger luft annars kolla packningar eftersom du säger att inte slutar släppa ut luft så har du nån typ av lekage typ luft sug
alt så har du nån spricka i plasten på filtret som suger luft igenom. ett tips kan va att setta ihop filtret sen doppa hela filtret i vatten och blåsa i slangarna så ser du om det bubblar nånstan på filtret
#17 - 18 augusti 2007 23:16
ahhh smart
#18 - 19 augusti 2007 00:30
om man har ett filter som varit igång ett tag så är helt naturligt att det lossnar massa bös från slangarna när man sätter igång det igen efter rengöring! luft får man alltid också i filtret efter rengörning och olika filter gör sig olika lätt av med den! har man aquaels yttefilter behöver man inte göra någonting men de flesta andra filter behöver man vicka försikting på några gånger för att frigöra luftfickorna som bildats, kan också vara bra att dra ur och i kontakten några gånger då man får bort luft även på detta viset!
#19 - 19 augusti 2007 01:03
Att ett filter suger tjuvluft är inget ovanligt.
Om packningarna sitter som de skall skulle jag först och främst misstänka läckage i någon av skarvarna/anslutningarna på sugsidan.
Skaffa lagom stora slangklämmor och sätt på nippeln (nipplarna) på pumphuvudet och om det inte blir bra av det även där slangen ansluter till utsugsröret.
Slangklämmorna är delbara så du behöver inte ta av slangarna från filtret eller röret.
#20 - 21 augusti 2007 19:34
zickan, hur har det gått med filtret, har du fått någon rätsida på missljudet/luften i filtret?
#21 - 21 augusti 2007 21:26
Nej, ingen rätsida på nånting funderar på o slänga ut den där stora brummande saken som stör min nattsömn, men men o andra sidan har jag inte gjort mycket åt det eftersom jag har varit iväg o låtit en hund somna in så har inte haft orken att bry mig om det där brummandet.
Men jag är envis så imorgon ska jag köpa slangklämmor.
Ska jag köpa såna av stål eller vad det nu är gjort av?
För eheims egna plast mojäng verkar inte nypa hårt så mycket.
Fiskarna lider inte än iallafall, funderar på o köpa ett innerfilter oxå, alla andra är redan upptagna i andra kar så jag har inget fungerande till övers därför går det där obäket hela tiden. Tur är iaf att den är i skåpet på akvariebänken så ljudet är inte lika hemskt som när skåpdörrn står öppen.
Jag tar gärna emot mer tips för jag la ju precis ner 500kr på nya packningar, o ring mm så det känns ju helt värdelöst o bara ge upp o kasta filtret.
#22 - 22 augusti 2007 11:17
Beklagar sorgen efter hunden, inte kul alls den dagen det blir tvunget :(

Ang. slangklämmor, ta sådana i stål, gärna med uppsvängda kanter om det finns att väljs på, de är skonsammare mot slangarna. De går att ta loss och återanvända medan buntband är ngt enklare att montera men med mindre känsla när man spänner åt dem plus att de är engångs.
Spänn åt klammorna tillräckligt hårt för att täta mot luftläckage men inte övedrdrivet, risken finns även om den är liten att man spräcker nipplarna.
#23 - 22 augusti 2007 11:33
Mycket luft blir kvar i filtermaterialet när man byter ut det eller gör rent. Knacka /vicka /skaka filtret åtskilliga gånger så borde det sluta så småningom, för efter vad jag föstår så var det tyst INNAN du skulle byta filervadden(?), och i ny filtervadd blir det MYCKET luft kvar som gör att det låter hemskt om filtret, men när man väl gjort så som jag sade så brukar det sluta. Men om du omöjligen kan få det tyst så kan det ju tänkas att det suger luft någonstans....
#24 - 22 augusti 2007 15:07
Hmmm....visst finns det luft i filtermaterialen om man kramar ur dem och sen stoppar tillbax dem typ torra...för att slippa luft i filtermaterialen så blöt dem i vatten innan du stoppar ner dem.
Zickan- töm ditt filter på vatten helt och hållet.
Fyll filtret upp till 5cm från kanten, sätt på pumphuvet.
Stäng båda kranarna.
Montera ihop så att du kan börja nyttja hävert effekten.
Kolla så du har endast en liten böj på både insugs slangen och en liten böj på utsugs slangen.
Öppna insuget först..du kommer höra ur det forsar vatten ner i filtret.
Öppna utsuges kranen och sug i ena lite.
DU kommer nog få lite vatten i munnen men det är bara att svälja o se glad ut.

Återkom till mig om det funkar...
Jag får nämnligen göra ovanstående sakt med mitt am-top eftersom det saknar precis som ditt en pump liknande fluval och nyare eheimfilter.
#25 - 22 augusti 2007 21:19
Förstår inte riktigt hur du menar???
När jag satte igång filtret första gången så hade jag båda kranarna öppna o så sög jag i utblås röret så filtret fylldes med vatten sedan satte jag i kontakten o det funkade. Rengjorde ej de andra filtermaterialen bytte bara ut filtervadden som jag blötte så det ej var torrt.
Köpte slangklämmor idag,
så imorgon ska det pulas, är ledig heeela dan.:)
Men en sak jag upptäckte idag är att locket till filtret, pumphuvudet är väldigt varmt? Har ej tänkt på det innan om det varit varmt, ska det vara varmt/hett?
Kan det vara det som är paj mån tro? Motorn?
#26 - 22 augusti 2007 21:36
lite ljummet ej hett, då är nog nått galet!
#27 - 22 augusti 2007 21:36
kanske dum fråga men har du kollat impeller och axel ordentligt?
#28 - 22 augusti 2007 22:21
axeln är det "stickan"?
Impeller? är det den som går runt? den som man sätter stickan igenom?
Det verkade inte vara några problem med dom hela, rena o fina.
Är ju inte så haj på tekniken som ni kanske märker. [:o]
Men vill ju lära.
Ska plocka isär allt imorgon så får vi se vad vi hittar.
Är jätte tacksam för er hjälp o tips, att ni erfarna orkar med oss newbies ska ni ha en eloge för
#29 - 23 augusti 2007 10:07
Blir tokig snart, plockade isär hela filtret plus pump huvud allt ok! satte på slangklämmor, o gjorde så som när jag startade filtret sög i vatten o sen i med kontakten. O vad händer jo detlåter som F-N skakar lite o riktigt ser i slangen hur luften åker ur miljarders bublor i karet. Men det låter som F-N fortfarande.
Är det självaste motorn som e paj?
Hur fixar man det eller måste jag köpa hela locket nytt?
Är det dyrt? Har ju pro filterkammare så då passar väl fler modeller av pumphuvud o inte bara denna. Om jag nu ska köpa sånt vilken rekomenderar ni?
Har 350l Malawi, ganska mycket växter för att vara Malawi kar (gillar grönt, måste bara ha det)
#30 - 23 augusti 2007 10:12
Nja...motorn funkar ju...annars borde det ju inte hända någe alls.
Blir nog en dyr affär om du bara köper nytt pumphuvud...köp nytt filter istället...fluval 405/404 eller kanske sera bio ytterfilter.
Kolla min press så kan du maila mig.
#31 - 23 augusti 2007 10:17
Alltså motorn i sig kan inte låta! kan du höra om det är impellern som skramlar eller om det fräser om filtret?
#32 - 23 augusti 2007 10:30
Det är som ett kostant knackande ljud, det liksom surrar fast på hög ljudnivå.
Vad är det som kan vara fel på den? Den såg ju hel o fin ut när jag plockade ut den. Eller kan det vara dom där små lagren?
#33 - 23 augusti 2007 10:31
ska se om jag inte kan filma mitt fina filter med ljudet o slänga ut det på nätet
#34 - 23 augusti 2007 11:08
Här kommer länk till filmen
" target="_blank">
#35 - 23 augusti 2007 11:28
Kanon att du kunde lägga upp den!! nu är vi lite närmare problemet, det skallrar från impeller och axel! prova att dra ur och i kontakten upprepade gånger för att se om den kan bli tyst annars får du lov att byta både axel o impeller och det kostar inte så himla mycket[:o]
#36 - 23 augusti 2007 11:32
har du ingen garanti kvar?
#37 - 23 augusti 2007 11:45
Köpte hela karet beg o filtret följde med. Så ingen garanti kvar.
Men har lagt ner ca 500kr i oringar o packningar o diverse rör.
Axel o impeller kostar ca 300kr hos guldfiske.se
Är det här filtret värt att satsas mer pengar på, eller ska jag köpa nytt?
Fast iofs så har jag ju redan lagt ner rätt mycket på det.
Vet du om nån annan billig sida där man kan köpa reservdelar billigt.
Bor i sthlm förrästen, kanske finns nån bra djuraffär med bra pris på grejerna
#38 - 23 augusti 2007 11:52
nu när jag tog i o ur kontakten ett par gånger så har Filtret helt slutat att fungera, händer absolut ingenting när jag sätter i kontakten
#39 - 23 augusti 2007 12:05
hoppsan!! ja då låter det som det är läge att köpa nytt:( Här är ett filter många rekommenderar inklusive jag själv! http://www.pwss.se/product.php?productid=4469&cat=829&page=1 Antigen har motorn pajat eller så har impellern kilat fast sig!
#40 - 23 augusti 2007 13:00
Den lever sitt eget liv det dära filtret nu funkar det igen,
men ska jag prova köpa ny axel o lager o pumphjul eller ska jag köpa helt nytt ytterfilter(det är ju mycket dyrare):confused:
#41 - 23 augusti 2007 16:30
Du har inte glömt någon gummi plopp på axeln???
Verkade låta som att impellern vibrerar...
såg att pwss hade http://www.pwss.se/product.php?productid=4277&cat=193&page=1
lager o axel...för endast 85kr.
Vet en akvarie affär i norrköping som har komplett sats till ditt filter med lager, axel och impeller.
Norrköpings Akvarier heter företaget.
Bilagor:
#42 - 23 augusti 2007 16:39
Så det kanske räcker med ny axel och inte pumphjul oxå, det var den som var dyr.
Gummiplopparna var där men de är nog aldrig bytta.
Provar med att beställa ny axel med lager
#43 - 23 augusti 2007 18:29
zickan skrev:
Så det kanske räcker med ny axel och inte pumphjul oxå, det var den som var dyr.

Gummiplopparna var där men de är nog aldrig bytta.

Provar med att beställa ny axel med lager

har haft samma problem fast med min fluval det är bara byta axel och impell det är antingen att hålet är för stort på impellen så axeln sitter för löst i den det gör att den även kan stanna helt och skramla osv
#44 - 24 augusti 2007 05:21
Trodde fluval hade löst det problemet eftersom de har en sluten enhet med impeller....
#45 - 24 augusti 2007 05:23
Men visst det kan vara så att lager(pluppen) har blivit sliten och impellern vibrerar på grund av ostabilitet.
#46 - 24 augusti 2007 17:15
firefox75 skrev:
Trodde fluval hade löst det problemet eftersom de har en sluten enhet med impeller....

de vete tusan jag har en fluval 403 bytte både axel o impell då hålet va för stort i impellen och låg o skrammlade då den slog i kammar kanterna
#47 - 24 augusti 2007 18:37
Jag har ju 2028:an, har du en flödesindikator på den? Sitter på in/utsuget.
Ta då bort själva indikatorn. Plastgrejen alltså. Det gjorde underverk hos mig. Innan jag tog bort det så lät det som ditt. Väldigt irriterande.
#48 - 25 augusti 2007 10:39
Har ej någon flödesindikator
Har beställt ny axel med lager får se om det gör susen.
Får kanske ta o köpa en ny impeller oxå.
Just nu så är inte filtret på, har ett mycket underdimensionerat innerfilter i nu, en golden strök med igår men vet ej vad orsaken var, de andra rackarna mår prima. Men jag bör nog kanske göra vattenbyten
#49 - 25 augusti 2007 12:11
Hmm.. tror det är bättre att köra filtret trots att det låter, så att du håller filterbakterierna vid liv och det renar ju vattnet trots allt, sen åka till en affär i stan och köpa axel o lager istället för att vänta 8-14 dgr på leverans...
#50 - 25 augusti 2007 18:08
beställde axel o lager från pwss o de sa att det skulle komma på måndag, eftersom jag mailade dom betalningsbekräftelse. Får se om det dyker upp. Okej sätter på filtret igen då, det är alltså ingen fara att köra det?? Det kan inte gå mer sönder el?
Har gjort vattenbyte nu oxå.
#51 - 25 augusti 2007 22:02
zickan skrev:
beställde axel o lager från pwss o de sa att det skulle komma på måndag, eftersom jag mailade dom betalningsbekräftelse. Får se om det dyker upp. Okej sätter på filtret igen då, det är alltså ingen fara att köra det?? Det kan inte gå mer sönder el?

Har gjort vattenbyte nu oxå.

nej ingen fara att köra filtret OBS! stäng aldrig av filtret om du vill ha bra bakterie flora i karet kan gå riktigt illa med ett för underdimitionerat filter i ett sånt kar pumpen skadas inte av att det skramlar bara att den skakar på axeln i pumphuset men som sakt kör det endå skadar ej
#52 - 24 september 2007 11:54
Nu äntligen har jag fått tyst på eländet.
Har väntat år o dar på en ny rotor o så i fredags kom den flera veckor efter beställning men nu är det tyst
JAG ÄR LYCKLIG:)

Annons