Hur löser man ett mörkt hörn med mer ljus?

#1 - 22 juli 2008 13:58
Vi har ett hörnakvarium på 70l. (vi funderar på att köpa ett större, men det dröjer nog lite.) Längst in i hörnet blir det väldigt mörkt. Vi har frågat på djuraffären om lampor till hörn, men de har inga bra (inget alls nästan) och säger att man får bygga ihop ett själv.
Har någon tips eller ideer? :confused:
#2 - 22 juli 2008 14:18
Ett trix du kan prova är att sätta en reflektor på lysröret och sen vinklar du det bakåt så har du löst problemet! http://www.pwss.se/product.php?productid=4552&cat=878&page=1
#3 - 22 juli 2008 14:58
Mm, vi tittade på ett sådant men det ser inte ut som det räcker med utrymme. Något annat tips?
Bilagor:
#4 - 27 juli 2008 12:55
Lilla Len skrev:
Mm, vi tittade på ett sådant men det ser inte ut som det räcker med utrymme. Något annat tips?

En LED-spot från tex. IKEA skulle kanske passa? Det finns väldigt små varianter med ganska ordentlig ljusstryrka. Ett plus är dessutom att du kan använda den på en separat timer för att simulera gryning och skymning i akvariet.
#5 - 27 juli 2008 13:28
håller med emanuel där.. se bara till att den är vattenresistent och sitter ordentligt fast i locket..
#6 - 27 juli 2008 14:05
LEDs drivs på väldigt låga helt ofarliga spänningar och små strömmar så orolig behöver man inte vara. Men trist om de ramlar i och går sönder förstås.
#7 - 27 juli 2008 14:18
lite min mening :) ledljus brukar ju ligga lite i överpris tycker ja så..
#8 - 3 augusti 2008 18:22
Det låter inte så tokigt! Har iof redan handlat en lampsockel för utomhusbruk (E27), tänkte sätta i en lågenergi lampa. Men det känns helt klart lite oroligt med 240V och vatten [:-13]
#9 - 3 augusti 2008 19:27
Vad är en reflektor och vad används det till?
#10 - 8 augusti 2008 10:25
Den reflektorn jag tittade på va som en böjd spegel man klickar fast på själva lysröres ovansida för att kunna rikta och förstärka ljuset. Kan tänka mig att det finns en hel del varianter dock.
#11 - 9 augusti 2008 22:25
Temeraire skrev:
Vad är en reflektor och vad används det till?

En reflektor reflekterar ner uppåt gående ljus i en amatur , dvs en spegel som speglar ner ljuset från lampan/lysröret som annars skulle försvinna upp i belysningen till ingen nytta.

Annons