Hur ljust är detta?

#1 - 25 oktober 2003 18:51
När man läser på om växter här på Zoopet graderas ljusbehovet 1-5.
Frågan är hur ljust de olika graderingarna är.
Mitt akvarium har måtten 95x40x40 och har två nya 30W Aquastar lysrör.
Hur ljust är det, enligt denna gradering?

Måste också fråga om koldioxid. Vad kostar en sådan "apparat" och hur funkar den?

Tacksam för svar!
#2 - 25 oktober 2003 21:10
Du har ca 0,4W/l så det skulle uppskattningsvis vara en fyra.
#3 - 26 oktober 2003 09:43
Har du reflektorer?
MVH
Magnus
#4 - 26 oktober 2003 10:06
Utan "riktiga" reflektorer är det inte mer än en trea.

Peter
#5 - 26 oktober 2003 10:10
Jag skulle säga 2 utan reflektorer och 3 med.
MVH
Magnus
#6 - 26 oktober 2003 10:25
Hehe.. verkar vara väldigt skilda meningar här.

Hur är "ljusbehovs-skalan" uppbyggd egentligen? Finns det inga intervall som är för ett visst w/l
Typ
0.1w/l-04w/L = 3 eller nåt
#7 - 26 oktober 2003 10:31
Nej, jag tror vi är rätt överens. :-) Det är väldigt svårt att bestämma en siffra så där. Det är mycket som spelar in. Ljusstyrka/watt hos lysrören, effektiviteten på eventuella reflektorer, hur mycket eventuella täckglas minskar ljusmängden, höjd på vattenkolumnen ner till växterna, hur mycket växterna skuggar varandra, mängden partiklar i vattnet etc... Listan kan göras hur lång som helst. Var glad att det bara skiljer ett mellan våra gissningar.

Peter
#8 - 26 oktober 2003 10:39
"0.1w/l-04w/L = 3 eller nåt"

En tiondels watt per liter är nog en solklar nolla oavsett skala. :-) Det motsvarar ett ensamt 90 cm rör på ett 300 liters kar. Med dom förutsättningarna tror jag inga växter överlever.

Peter
#9 - 26 oktober 2003 10:57
FWIW... jag skulle också säga att 2x30W på ett 95 långt och 40 djupt akvarium är 3-4 på en 5-gradig skala. 5 skulle vara om man knökade in 4x30W eller gick över till metallhalid/högtrycksnatrium, 1 vore att använda, typ, 2x25w glödlampor.

Det är ju inte så himla exakt, bara en riktlinje.
#10 - 26 oktober 2003 14:59
Jo reflektorer är viktigt, jag bara antog att du hade det. Fel av mig. Om man inte använder välbalanserad gödning så skulle jag säga 4 med reflektorer. Med välbalanserad gödning en trea då växterna kräver mer av allt i sånna förhållanden.
#11 - 26 oktober 2003 17:08
Tack för svaren. Jag har inte några extra ditmonterade reflektorer. Lysrörsrampen är köpt tillsammans akvariet, "dalaakvarium".
De reflektorer ni talar om, var köper man såna?
Monterar man in såna i vanliga ramper?
#12 - 26 oktober 2003 17:11
Ja de kläms fast direkt på lysrören. De ligger på en dryg hundring styck och finns hos välsorterade akvariehandlare.
#13 - 26 oktober 2003 17:22
Då är jag nyfiken på att ställa samma fråga. 110*45*45 2*30w samt tre lågenergilampor på 12w. Inga täckglas, aluminiumfolie som reflektor.
#14 - 26 oktober 2003 18:05
khirali: en tvåa tippar jag på. Det här börjar likna bingolotto. [:)]
#15 - 26 oktober 2003 19:36

Alltså åter igen watt antalet är inte allt även på lysrör.

Att 200W med lysrör med helt fel ljusspectra är liksom inte bra det viktiga är att ha bra lyse med rätt avägda lysrör beroende på vilken function man är ute efter

tex skall fiskarna ha fina färger skall vattnet vara blått eller skall växterna må så bra som möjligt.

ett rör som ger mycket blått och gör fiskarna fina brukar ochså betyda att växterna inte mår så bra.

Och sen så är inte aqua star rören direkt något bra rör för växter har ganska mycket blått ljus vilket gör fiskarna fina och att korraller i saltvatten mår bra.

Skulle hällre byta ut ett av rören till ett rör endast för att gynna dina växter om du nu skall ha mycket växter i ditt akvarie.

Skulle även om jag inte har någon direkt jätte vana med växtakvarien påstå att för att uppfylla en 4 på skalan med ett gått resultat behöver 4st lysrör och för en 5 mettalhallogenlampa.

Antar nämligen att skalan är satt efter hur förhållandena skall vara för att plantan skall växa och frodas inte bara överleva.

#16 - 26 oktober 2003 19:40
Aquastar är ett mycket bra växtrör lixom Aquarelle, Triton och Power Glo. De är alla snarlika. Sun Glo är bra om man vill ha gulare och varmare ljus. Grolux, Osram Fluora mfl är bra i växthus, inte i akvarium.
#17 - 26 oktober 2003 21:06
Tack, nu vet jag mer om detta. Kanske skaffar jag mig reflektorer till mina lysrör. Annars är min strävan eg. inte att förändra så mycket utan att skaffa rätt växter till det jag har.
Har hitills lyckats bra med flera olika växter med dessa lysrör, men har på senare tid "drabbats" av en vilja att lära mig mer, och satsa mer, just på växter.
MVH

Annons