Hur litet kar kan en ensam marmorgurami ha?

#1 - 11 januari 2004 17:39
Har en aggresiv gurami hanne som måste bo ensam, hur litet kan hans kar vara?
#2 - 11 januari 2004 17:49
Hej !

Minst 50 l iaf.
Det kanske är bättre att låta honom möta sin skapare.
Aggresiva fiskar är inte roliga.

Har själv fått avliva en Kinesisk Algätare som terroriserade mitt 540 kar. Han utrotade ett helt stim på 20 Fantomtetror på 3 dagar.

[:-5] Mvh Jesper
#3 - 11 januari 2004 17:56
oj, åt han upp dem, eller "slogs" han med dem?
jag vill ju helst ha honom kvar. Jag hade en kampfisk som var aggresiv mot alla i akvariet så honom stoppade jag i en guldfiskskål, men en morgon så låg han skadad på botten av skålen, och då förstod jag att det var min katt som varit framme, och då fanns det ingen annan utväg än att avliva honom... :(
#4 - 11 januari 2004 18:11
Min erfarenhet av Gurami hanar är att dom kan vara grymma mot Gurami honor. Dom kan också vara grymma mot andra fiskar när det är lek. Jag hade en Blågurami hane för som va elak mot sin hona. Då köpte jag en till hona då blev det bättre.
#5 - 11 januari 2004 18:14
har du testat att ta upp honom i en hink eler liknande en timma å släppt tillbaka honom så han blir "sist i karet" om man säger så denna metod har funkat hos mig
#6 - 11 januari 2004 18:15
Då kan ske man ska köpa en till hona, men tänk om det blir fel så att man får en hane till, då kan det ju gå riktigt illa, för det är väl svårt att se skillnad på dem när dem fortfarande är små i zooaffären
#7 - 11 januari 2004 18:58
Hepp !

Ursäkta mig, bara antog att du hade en hona åt honom.
Har han i dagsläget ingen hona, lär det vara ganska troligt att det är orsaken till hans illska. Lösningen kan vara att fixa en hona åt honom, men ta det lugnt när du kommer hem med henne, kanske bäst att köpa 2 st honor om du har plats för det, så han inte stressr ihjäl henne med en gång. Bra om det finns gott om gömställen för henne. När du väl satt ned henne eller dem, så är det bra om du kan hålla karet under uppsikt ett tag. För honans skull.

gromo min algätare slog ihjäl dem, en del hade även otäcka bitsår på kroppen. Ingen vacker syn alltså.

[:-5] Mvh Jesper
#8 - 11 januari 2004 19:26
Hej!
Jag har en dvärgguramihanne som ofta bråkar med fjärilsciklidhannen men det är ofta fjärilscikliden som börjar.
Och då brukar jag knacka försiktigt på glaset då slutar dem för dem tror de ska få mat konstigt va?
//Carrooo
#9 - 11 januari 2004 19:32
<font color="black">hehe</font id="black">
#10 - 11 januari 2004 20:05
Jesper: Jag har redan en hona, tror jag, expediten sa att man inte kunde se skillnad på dem...men jag har hört att man kan det..
Men jag tänkte kanske skaffa en till hona (utöver den jag radan har), men det är ju inte säkert att det funkar..
Men tack för tipset! :)

Annons