cecilia: Ja, nettopp, det kunne jeg tenke meg, men her i Norden er det sjeldent spørsmål om dette når det gjelder ande labyrint arter vedr. størrelse på karet, så det må jo være en grunn til at dette fenomenet oppstår når det gjelder Bettaen.
Jeg er enig med Lars vedr. diskusjon ang størrelse, man skal hele tiden fremelske størt kar som mulig. Nå kan man jo spørre hva Bettaen mener:-) Jeg har som sagt mine han Bettaer i 4 l fra de er ca. 2-3 mnd og til de blir solgt, og det jeg konstaterer er at diss skummer HELE tiden i disse tankene, de viser seg, spiser svært godt, så jeg tror nok at det er menneskenes etiske tankegang , som sette standard på hva som er stort eller ikke. Jeg tror faktisk ikke at Bettaen er så ekstremt nøye med hvor langt den kan svømme, jeg tror vel heller at det å få dekket basis instinktene er det viktige for den.
Det jeg arbeider for er at ikke vanlige akvarister skal ha en Betta som en "blomst" men som et vanlig dyr.
Så et godt beplantet 20l med en han betta (ingen hunner!!!) noen bunnmaller,, er et vakkert syn, men det er min subjektive merknad
mvh Svein