Hur liten räkkub vågar man ha?

#1 - 23 januari 2011 17:28
Hej!

Det här dök upp i mailen idag: http://eldorado.dk/Nyheder---K%c3%a6ledyr.608.aspx?recordid608=107

"[...] glitrende krusninger, der ligner sollys og giver et meget afslappende miljø. Om natten skaber blå lysdioder månelyseffekter" lät spännande.

Hur små räkakvarier vågar man ha? Jag har ju tyckt att Fluval edge på 23 liter varit väl litet...

/Bengt
#2 - 23 januari 2011 17:31
17 liter borde väl funka utan större problem?
#3 - 23 januari 2011 17:31
hittade inte vad dom kostade, vet du det? :P
#4 - 23 januari 2011 17:51
Jag har mina räkor i 12 l :)
#5 - 23 januari 2011 17:54
Mina går i 5 liter :p
#6 - 23 januari 2011 18:01
Saken är ju den att ju mindre kar du har, desto svårare är det att få balans i karet. Men mitt 12 liters har gått som en klocka ända från starten :) Växterna växer bra, inte en alg så långt ögat ser och de 8 räkorna jag köpte från början har nu blivit ca 60 :p Får snart ta och börja plocka ur de "sämre" räklingarna, som är lägre graderade, och gå till djuraffären med dem :)
#7 - 23 januari 2011 18:49
Jag har 6, 20, 40 liters räkkar.
6 liters var mer eller mindre ett misstag. Min son köpte det själv för att han inte fick ett större (dumt eftersom vi köpte större senare). Faktum är så funkar det rätt bra med räkor när det stått i norrläge. Räkorna har förökat sig men inte i massor. Just nu är det mest ett litet räkakvarium som jag har på jobbet - med överdimensionerat filter. Med ett sådant litet akvarium så får man inte överdosera matningen för då blir det träsk direkt. Att ha fisk i det, utöver yngel, är inte att tänka på.

20 liters står sedan ett tag och verkar funka fint. Har även där ett överdimensionerat filter. Verkar funka bra.

40 liters har några kardinaler, galaxydanio/rasboras och massor av räkor. Faktukm är att man får möjlighet till mer gömmor (växter, grottoretc.) så det blir bättre. Jag kanske inte ser fler räkor framme i detta akvarium om det nu inte är matdax, men det är mer stabilt. Även här har jag ett egengjort överdimensionerat filter.

Om man tipsar någon så skulle jag säga att större är helt enkelt bättre. Men å andra sidan ett 6 liters är en utmaning...
#8 - 23 januari 2011 18:50
roosterboy skrev:
hittade inte vad dom kostade, vet du det? :P

Nej, inte den större i varje fall. Det kom bara ett nyhetsmail i fredags från eldorado.dk (som bl.a. äger Akvastabil - men detta står inte på Akvastabils nyhetssida).

Möjligen är det här den lilla på 5,5 l. Den kostar i så fall DKK 299,95 i Danmark - se http://shop.petworld.dk/product/akvariesaet--bowler/aquabox-med-lampe.aspx#top - om det nu inte är en äldre modell med snarlikt utseende utan diodbelysning osv. ...

DKK 299,95 är just nu SEK 377,46 enligt Forex.
#9 - 24 januari 2011 19:06
DM hos mig har sånna inne, det stora ligger på 800kr :)

Annons