Hur limmar man ett eget kar?

#1 - 18 september 2007 22:13
Jag har blivit otroligt inspirerad av att ha en liten räkburk på 10-15Liter. Jag vill gärna limma det själv för att få det perfekt. Men, hur gör man? Är det någon som har en steg-för-steg guide eller "akvarielimmning for dummies" eller nåt? :p
#2 - 18 september 2007 22:38
http://zoonen.com/artikel.asp?oid=5483

Här kan du läsa nyttig info om akvariebyggandets ädla konst :P
#3 - 18 september 2007 22:54
Tändstickor behövs ju inte. Inte på större akvarium än 15L heller.
#4 - 18 september 2007 22:59
eriahl skrev:
Tändstickor behövs ju inte. Inte på större akvarium än 15L heller.

Inte? Är det bara att tejpa ihop karet då och sedan silicona allt på en gång?
#5 - 18 september 2007 23:06
Hur tjockt glas?

Räcker det med 4mm på alla sidor plus botten? Akvariet kommer antagligen bli 20*20*30 cm = 12L (H*D*L)
#6 - 19 september 2007 05:44
Jo 4mm borde räcka till ett sådant litet kar.
Skrapa glasen med en kitskrapa, var noga med att du får bort allt gammalt silikon och att ytorna är rena.
Lägg botten på ett plant underlag.
Lägg silikonsträngar på botten där du ska sätta dit sidorna.
Börja med en långsida o sen gavlarna.
Tejpa dem på utsidan.
Lägg en silikonsträng längs med skarvarna.
Stryk ut med fuktat finger och låt härda i ett dygn.
Gör likadant med nästa långsida.
Glöm ej att även vinklarna på de anliggande glas ska få en silikonsträng innan montering.
Sen gör du som ovan.
Låt härda under två dagar...vatten fyll och kolla om det är tätt.
OBS...montering bör ske på plant underlag exempelvis plywood platta(kolla med vattenpass).
När du fått ihop akvariet så har du lyckats och principen är lika när du vill limma ett större också.
Vill du vara säker på att glasen håller så välj 6mm bara utifall.
#7 - 19 september 2007 11:58
10-15 liter, det är knappt en stor skurhink, det går utmärkt med 4mm's glas. Om jag inte är helt fel ute, är 30x30x30, 27 liter, och det ska räcka med 2mm's glas. Jag hade rekommenderat 4mm men inte för att det inte skulle hålla för själva akvariebruket, men för att fallande sten, och mänsklig hantering inte ska ställa till det.

Jag sitter och funderar på vilka mått ett akvarium på 10-15 liter skulle ha? Är det verkligen meningsfullt, med tanke på att ett dubbelt så stort, fortfarande är mindre än en normal fruktskål? Menar då snarast på att underhåll, och innehåll blir svårare än nödvändigt att hantera när det är så smått.
B!

Edit
Måtten är tydligen redan besvarade, jag missade det, eller någonting. ;- )

Jag hade definitivt tittat på att försöka göra det något större än 10-15l.

Och tänk på att styrkan i silikon är när kraften läggs på rakt, med andra ord, mellan glasen, inte som en snyggt smetig for på insidan. I en så här liten balja kanske det inte spelar någon roll, men med större kar är det en livförsäkring att ha distanser mellan glasen, eftersom de om de ligger mot varandra inte har utrymme för att röra sig, skaver, och med stor sannolikhet kommer ett av glasen att ge sig med tiden, producerades en sån där snygg läcka vi alla lärt oss att frukta. Helt oaktat att silikonets styrka var just mellan glasen då, så att distanserna fyller en funktion här med.
/Edit
#8 - 19 september 2007 12:19
Mr B skrev:
Jag sitter och funderar på vilka mått ett akvarium på 10-15 liter skulle ha? Är det verkligen meningsfullt, med tanke på att ett dubbelt så stort, fortfarande är mindre än en normal fruktskål? Menar då snarast på att underhåll, och innehåll blir svårare än nödvändigt att hantera när det är så smått.

Jag har redan 3st sörre akvarium på 54L, 61L och 540L. Jag skulle nu vilja ha ett litet nanokar i data rummet med några räkor i. Jag ser det som en liten utmaning :) Skulle det misslyckas så kan jag ha det som endast växtkar och då blir det ju knappt någon skillnad mot en krukväxt. :p

Jag hade tänkt ha det i fönstret utan teknik. Funkar det eller kommer jag få en alginvasion? Det är bara sol i det fönstret en liten stund på morgonen.
#9 - 19 september 2007 15:36
Mr B skrev:

Och tänk på att styrkan i silikon är när kraften läggs på rakt, med andra ord, mellan glasen, inte som en snyggt smetig for på insidan. I en så här liten balja kanske det inte spelar någon roll, men med större kar är det en livförsäkring att ha distanser mellan glasen, eftersom de om de ligger mot varandra inte har utrymme för att röra sig, skaver, och med stor sannolikhet kommer ett av glasen att ge sig med tiden, producerades en sån där snygg läcka vi alla lärt oss att frukta. Helt oaktat att silikonets styrka var just mellan glasen då, så att distanserna fyller en funktion här med.

/Edit

Större akvarium är det bara att köra på utan tändstickor eller liknande oxå. Finns iofs olika silikon så man ska väl kanske inte köra med CLAS OHLSON utan något lite trögare som är starkare.
#10 - 19 september 2007 16:46
Idag hittade jag en gammal trasig dataskärm vid en byggnad som revs för en tid sen. Tanken är att mitt akvarium ska passas in i skärmen. Kommer se jättebra ut i datarummet. Skärmen är ganska stor så det blir nog mer än de 12L jag tänkte först. :)
#11 - 19 september 2007 17:57
det viktiga är at du rengör med oljefri aceton på dom ytar som du skall limma,
clasolsson dana akvariesilicon har jag limmat ett 1000 l kar med , så inte är det fel på den silicon
mvh janne
#12 - 19 september 2007 18:19
Är väl inte fel på den men tåligare silikon är ju aldrig fel
#13 - 19 september 2007 19:39
Vilka silikon sorter tillverkare rekommenderar ni?
#14 - 19 september 2007 22:21
Sikasil och Bostik är de jag använt, med framgång. Fast det säger kanske inte allt för mycket, jag har även använt Biltemas och det fungerade det med. Till mitt nya projekt tänker jag använda Bostik, eller Sikasil, för att jag sover bättre på natten då...
B!
#15 - 20 september 2007 05:44
Mr B- har du modell beteckningen på sikasil och bostik???
Konstigt att ingen mer än jag använder glasilikon från ÖB/beijers.
Menar jag har limmat två akvarium med silikon från ÖB och de har hållet.
Sikasilen som du nämner Mr B...finns den som svart?
#16 - 20 september 2007 08:54
Sikasil-E finns som svart. Det är samma innehåll bortsett från färgämnet enligt tillverkaren, det finns massor av användare som har använt det, utan problem, så jag antar att det stämmer. Bostik har jag inget namn på, helt enkelt för att där jag köpte det förr, finns det inte längre, så jag har skickat ett email till Bostik och frågat dels vilket som är rätt svart silikon, och dels vem som säljer det. De ligger ju här i stan, så jag kanske kan ha tur för en gångs skull.
B!
#17 - 20 september 2007 13:30
Ska kika lite på sikasil-e...hur mycket får du ge för en tub???
#18 - 20 september 2007 14:08
Det här hade vi till ca1500L yttermått
#19 - 20 september 2007 15:44
eriahl...vart fanns det att få tag på?
#20 - 20 september 2007 20:34
firefox75 skrev:
Ska kika lite på sikasil-e...hur mycket får du ge för en tub???

Jag skickade iofs en polare så jag vet inte om han använde någon bygg-rabatt, men jag tror jag fick ett par tuber för 70:- st
B!
#21 - 21 september 2007 12:29
Tror att det går att få tag i genom byggfirmor som Beijer eller liknande vissa glasmästare går nog oxå. Om dom inte har hemma kanske dom kan beställa hem. Vet inte var just han som limmade vårat köpte silikonet och tänker inte kolla med honom men varför hör inte hit. Tillvekarens hemsida iaf http://www.soudal.com/soudal.asp?o=Retail_UK&p=ARTICLEDETAIL&srt=204&id=1068&lan=ENUK

Annons