Hur "leker" svärdbäraren

Guest
#1 - 16 november 2007 16:22
Hej
Är det någon som vet Hur "parnings leken ser ut"?
Gör dom det på dan eller natten när det är släckt?

Tacksam för svar.

Mvh Jonas
#2 - 17 november 2007 14:20
[quote=aggehunk;1048174]Hej
Är det någon som vet Hur "parnings leken ser ut"?
Gör dom det på dan eller natten när det är släckt?

Svärdbärare är roliga att se på när de leker. Hanen jagar en/flera honor och viftar/visar svärdet för henne. Försöker hon komma undan (eller spela svår;)) så simmar han blixtsnabbt efter henne, ofta baklänges. Min svärdbärarhane leker dagtid, i stort sett när som helst, men oftast i samband med matning.
#3 - 17 november 2007 18:29
Hej! jag ha sett dom "göra det!" ;) Och det är som aggehunk säger. Hanen viftade med svärdet och gjorde sig stor och sedan simmade han baklänges och så var det över välldigt fort.

MVH Erika
#4 - 17 november 2007 23:35
Ja det syns väldigt tydligt eftersom hanen praktiskt taget "sätter på" honan. =)
Han simmar efter honorna tills han kommer upp jämnsides med dem. Mina svärdbärare hann bara komma hem till sitt nya hem innan det var dags och de lekte på dagen samtidigt som både platysarna och mollysarna var i gång. Värsta parningsfesten, så nu väntar jag med spänning på att de små ska komma.
Guest
#5 - 19 november 2007 08:47
tack för alla bra svar .... hoppas på förökning snart. min son tycker det är roligare än mig : )
#6 - 20 november 2007 14:37
aggehunk skrev:
tack för alla bra svar .... hoppas på förökning snart. min son tycker det är roligare än mig : )

Vänta bara, du kan bli biten av denna hobbysjuka du med, även om barn verkar mer mottagliga...jag brukar kalla det akvariefeber, totalt obotlig men utan allvarliga skadeverkningar...:p:D;)
#7 - 20 november 2007 14:51
Vronk skrev:
Ja det syns väldigt tydligt eftersom hanen praktiskt taget "sätter på" honan. =)

Han simmar efter honorna tills han kommer upp jämnsides med dem. Mina svärdbärare hann bara komma hem till sitt nya hem innan det var dags och de lekte på dagen samtidigt som både platysarna och mollysarna var i gång. Värsta parningsfesten, så nu väntar jag med spänning på att de små ska komma.

Precis som ni alla sagt så "dansar" hanen upp jämsides och parar sig med honan med hjälp av GONOPODIET, och för då över ett spermiepaket. Detta gör han så ofta han kommer åt, och alltså kan honorna föda flera kullar efter varandra utan att i fortsättningen komma i närheten av en hane.:D
#8 - 20 november 2007 14:58
Vronk skrev:

...om en månad ungefär, kanske tidigare.....:p;)

Annons