Hur längre vaktas ancistrusyngel?

#1 - 30 april 2008 12:00
För tre veckors sen fått jag ett par ancistrusmalar som efter bara en vecka överraskade mig – hanen har placerat sig i en kruka. Jag hörde när det dunkade till i karet och var skrämd at nåt gick sönder. Efter en undersökning fattade jag att det var den minsta krukan som blev förflyttad och att ancistrus hanen var herre den inne nu (tidigare var det pansarmalarnas favorit). :D

Jag fattar inte hur han fått plats där inne. Se foto:
http://www.ladda-upp.com/bilder/4410/fiskar-2C-ancistrus-2C-vakt-av-yngel
http://www.ladda-upp.com/bilder/4411/fiskar-2C-ancistrus-2C-vakt-av-yngel

Han var duktig, fläktade på och jag undrade om det blir nåt av det hela. Idag lyckades jag se en (1) mini ancistrus inne i krukan. Men pappan var snabb att täcka över ingången så det var slut på det roliga. :p

Jag undrar hur lång tid sitter de inne i grottan innan hanen släpper ut yngel. Och att de inte går ut genom den lilla öppningen i andra änden…
#2 - 30 april 2008 14:12
Vad kul! Jag vet inte hur länge de vaktas men vi har också ancistrusyngel som just idag börjat vandra ut ur snäckan som de bor i. Pappan är där och vaktar fortfarande men de beger sig ut en stund och sen snabbt in igen. De är ca 1 cm nu. De har hållt på därinne ganska länge, några veckor iaf.

Jag antar (och hoppas) att de vet själva när det är dags :-)
#3 - 30 april 2008 14:24
Jag tror med att de vet själva när det är dags att lämna grottan :p
men jag undrar när man ska ge de extra mat. Som det är nu så kommer de inte ut och då kan de inte äta nåt extra gott ;)
#4 - 1 maj 2008 07:41
Hihi. Tänkte just ställa exakt samma fråga.
Mina hanne har trängt in sig i en liiiitet torn. Han är halvvägs ute.
Bild finns här
#5 - 1 maj 2008 07:43
Det brukar ta ca 2 veckor från att de kläcks till att de kommer ut, börja mata när du ser att ynglen är ute och när pappan har lämnat krukan så är alla ungar ute.Ynglen kommer ut först när gulesäcken är förbrukad och då behöver de mat.
#6 - 1 maj 2008 08:14
Okej. Med min glömska har jag glömt hur länge han har varit där.
Han brukar fara runt efter mina pansarmalar när dom blir närgångna.
#7 - 1 maj 2008 15:32
Raggsockan skrev:
Hihi. Tänkte just ställa exakt samma fråga.

Mina hanne har trängt in sig i en liiiitet torn. Han är halvvägs ute.

Bild finns här

Har han plats där inne? Kanske bara med huvudet! :D

gizmogirl skrev:
Det brukar ta ca 2 veckor från att de kläcks till att de kommer ut, börja mata när du ser att ynglen är ute och när pappan har lämnat krukan så är alla ungar ute.Ynglen kommer ut först när gulesäcken är förbrukad och då behöver de mat.

Om det tar 4 dagar till kläckning och sedan ca 2 veckor så på söndag bör han lämna de...:p

Idag satt en unge på krukan men snabb blev anvisat in i mörket av pappan igen. Ingen gulesäck kunde jag se i alla fall.
Men det var tre småtingar som syndes till - pappan tog en bit av sin maltablett. Han måste vara hungrig nu [:o]
#8 - 4 maj 2008 15:53
nu är de ute

Igår var hanen hungrig. Han lämnade krukan och åt allt han kunde :p

Idag efter vattenbyte lyckades jag se tre små ancistrus. Två var vid värmaren och en under roten. De syns på bilden - lite dåligt men om man vet vad man tittar på... :D
http://www.ladda-upp.com/bilder/4519/fiskar-2C-akvarium-2C-ancistrus-2C-yngel

Tack vare doppvärmarens färgmarkeringar vet jag att de är nästan 15 mm långa.
#9 - 16 maj 2008 22:41
yngel

Lite uppdatering. Pappa ancistrus äter och fått rund mage.

Jag hittade en död ancistrusbebis idag. :(

Men samtidigt upptäckte jag en på glaset. Det verkar må bra. :p
http://www.ladda-upp.com/bilder/4857/akvarium-2C-fiskar-2C-ancistrusyngel

De andra fiskarna brydde sig inte om honom. De kom fram de mattanten var där :D
Bebisen simmade snabbt till växten, tillbaka till rutan, till andra platsen på rutan, sedan till sin gömma under roten. Hoppas att den (och kanske några till) klarar sig.
#10 - 17 maj 2008 06:43
Härligt.
Har inte sett ett enda yngel än av mina. Hannen har varit där inne hur länge som helst känns det som. Det enda jag har sett att ett gult romkorn låg en bra bit bort från hans "grotta". Mina fjärilsciklider åt på den.
#11 - 17 maj 2008 16:00
Jag har bara ”snälla” fiskar. Hoppas att några har klarat sig hos dig med.

En liten ancistrusbebis håller till under roten. Om det finns några till kvar vet jag inte. Men hanen har parkerat sig i krukan igen nu – ligger på ryggen och fläktar. :p
#12 - 19 maj 2008 23:23
Hej :)

Hej har samma mal som dig och idag märkte jag att en av malarna ligger under en sten och viftar med fenorna väldigt mycke så nu har ja fått mitt svar :P såg också ett litet yngel hehe :)
#13 - 20 maj 2008 01:34
Min gula hane e i sin grotta hela tiden o fläktar jätte mycket, betyder detta att där e ägg där inne? eller gör dom så vanligt?

om där är ägg har jag en annan fråga..
Det e så att goldencikliden råka komma in där igår o då rullade den o ancistrusen runt som kläder i en tvättmaskin.. har detta isåfall stört äggen?
#14 - 20 maj 2008 05:44
Det kan ha gjort det.
#15 - 21 maj 2008 16:53
Så att han fläktar inne i grottan betyder rom?
#16 - 21 maj 2008 19:30
mina ancistrusar leker alltid i pipan på en prydnadskanon som jag har i karet..när jag ser rom i kanonen brukar jag vänta tills jag ser yngel..då håller jag kanonen över yngelburen å sköljer med några glas vatten...då hamnar alla ynglen i yngelburen,där de både är lättare å hålla koll på dom så att dom tex inte sugs in i pumparna eller blir offer för andra fiskar...å man ser om dom börjar dö eller liknande...samt att man behöver bara mata i yngelburen.. Lätt å räkna sin vinst :P
#17 - 21 maj 2008 21:15
Så att han fläktar inne i grottan betyder rom?

Ja, det måste betyda det. Och efter 4-5 dagar vaktar han yngeln :p
#18 - 21 maj 2008 21:17
KoiKe skrev:
...då hamnar alla ynglen i yngelburen,där de både är lättare å hålla koll på dom så att dom tex inte sugs in i pumparna eller blir offer för andra fiskar...å man ser om dom börjar dö eller liknande...samt att man behöver bara mata i yngelburen.. Lätt å räkna sin vinst :P

Har du den kvar i akvariet under tiden eller är det fristående yngelkar?
#19 - 22 maj 2008 21:54
Anna_mvb skrev:
Har du den kvar i akvariet under tiden eller är det fristående yngelkar?

nej de är en sån där yngelbur i plast som man kan sätta fast med sugkoppar...min modell flyter bara på ytan - är i samma kar som föräldrarna och.... beroende på när man hittar yngeln å lägger dom i buren så ...om gulesäcken är kvar så får dom vara i yngelburen tills den är borta å några dagar / 1 vecka..är den borta så får dom vara där några dagar å får rikligt med mat... sen släpper jag ut dom när jag känner för de typ...dom är ju som känsligast dom första dagarna i livet å kan man underlätta då så kan de ju inte bli sämre :)
#20 - 24 maj 2008 22:34
tittade nyss i karet å såg en svans dingla fram och tillbaka ..hämtade ficklampan å lös in i pipan på kanonen ...å jodå där satt ancistrus hanen å vifta nytta vatten till rommen :P tror inte ens de är 2 veckor sedan som de paret la romm sist..
#21 - 26 maj 2008 00:10
Hos mig är det redan många små med i krukan. Lysste in för att kolla när pappan flyttade på sig lite.
Men jag har inte hittat nåt passane att skaka de i, så det blir som med de första. Hoppas att några klarar sig.

Liten tuffing sitter under roten och bryr sig inte om stora fiskar runt om. Ibland är den framme på rutan med. :)
#22 - 26 maj 2008 21:39
Anna_mvb skrev:
Hos mig är det redan många små med i krukan. Lysste in för att kolla när pappan flyttade på sig lite.

Men jag har inte hittat nåt passane att skaka de i, så det blir som med de första. Hoppas att några klarar sig.

Liten tuffing sitter under roten och bryr sig inte om stora fiskar runt om. Ibland är den framme på rutan med. :)

jag ska tömma min kanon nu vilken dag som i fall jag kmr ihåg då så kan jag ta lite kort å så får du se hur buren ser ut :)

blir kanske lite svårt å se sen iofs för jag tömde 31 malawiyngel där ikväll men man ser la påökningen sen i alla fall :D
#23 - 7 juni 2008 16:08
Nu har min hanne varit i mitt lilla torn sen jag köpte honom i slutet av mars och han har synt 2 gånger utanför. Annars är han där och viftar. Kan det ha att göra med att honan är kvar i akvariet?
#24 - 8 juni 2008 22:41
Raggsockan skrev:
Nu har min hanne varit i mitt lilla torn sen jag köpte honom i slutet av mars och han har synt 2 gånger utanför. Annars är han där och viftar. Kan det ha att göra med att honan är kvar i akvariet?

Ja, jag tror det :p

Min kommer inte sitta i krukan mer, i alla fall inte innan slutet på sommaren och värmen. Jag hittade honan död i morse. :(

Hon hållde sig borta från vanliga platser så jag började misstänka att nåt var fel. Värme med 28 grader i karet och många hungriga yngel var inte bra. Bytte vatten två gånger i veckan då nitrittestet började blir mörkare och mörkare.

Men yngeln från sista krukvistelsen växer och verkar må bra. De äter bl.a. zucchini.

Annons