Hur länger klarar sig fisken?

#1 - 14 mars 2007 12:50
Undrar hur länge fiskarna klarar sig i påsen från akvarieaffären?
#2 - 14 mars 2007 13:16
Maxtiden jag haft fisk i påse är 5 timmar, men det går säkert å ha den i påse ännu längre förutsatt att påsen inte hålls för varmt eller kallt.
#3 - 14 mars 2007 13:18
Det är svårt att svara generellt på det, eftersom det beror på flera olika faktorer. Hur stor påsen är och hur många och stora fiskar det är i den. Vilka fiskar det är - olika arter är olika känsliga. Hur mycket vatten och luft det är i påsen - det behöver inte vara så mycket vatten, men mycket luft (minst 2/3) måste fiskarna ha för bra syresättning. Är det inte labyrintfiskar kan man ofta få syrgas i påsen, så klarar sig fiskarna ännu längre. Före längre transporter är det en fördel om fiskarna inte har matats på ett dygn, för fiskarnas avföring förgiftar vattnet. Under transporten bör man se till att fiskpåsen inte blir alltför avkyld eller uppvärmd. Om allt sköts på rätt sätt klarar de flesta fiskar ett par dygn i påsen utan större problem. Men ju snabbare man kan få hem fiskarna, desto bättre är det förstås.

Olle
Bilagor:
#4 - 14 mars 2007 13:24
ok, tack för era svar, för min del rör det sig om ca 1 1/2 timme, så det ska ju med andra ord inte vara något problem :)
#5 - 14 mars 2007 15:42
Inga problem! :)
Det du främst bör tänka på då är att fiskarna inte får bli alltför nerkylda.

Olle
#6 - 14 mars 2007 15:54
Nej, inga problem. Jag gick runt med en slöjstjärt i två timmar på ikea en gång...[:o]
#7 - 16 mars 2007 21:27
PetitJolie skrev:
Nej, inga problem. Jag gick runt med en slöjstjärt i två timmar på ikea en gång...[:o]

Stackars fisk att fastna på Ikea. Jag som brukar sucka när jag är där... :D
#8 - 21 mars 2007 20:02
Mm, jag vet... Lite halvjobbigt där ibland. Dock kan jag tillägga att det var min kompis som envisades att gå dit. O sen cyklade vi hem över en åker i dundrande åskväder.... Han mådde dock prima när vi kom hem :D

Stackars mina fiskar...;)

Annons