Hur länge tar det innan skalarrom kläcks?

#1 - 25 februari 2007 07:13
Ja hur länge tar det, har sparat rommen i 3 dygn snart.
#2 - 25 februari 2007 09:04
Ingen som vet?
#3 - 25 februari 2007 09:05
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Ungefär tre fyra dagar, sedan tar det ytterligare någon dag innande far omkring.[/COLOR][/FONT]
#4 - 25 februari 2007 09:21
Okej, tack så mycket
#5 - 26 februari 2007 10:43
det tog 7 dagar för mig innan jag såg att de inte hängde i nån tråd längre
#6 - 26 februari 2007 15:41
Strixxx skrev:
det tog 7 dagar för mig innan jag såg att de inte hängde i nån tråd längre

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jo, det stämmer ju, det tar ju en tre fyra dagar innan de far omkring efter att de har kläckts.[/COLOR][/FONT]
#7 - 4 mars 2007 14:10
har ca 300 eller mer ägg nu inge på insuget till ytterfiltret, kan jag avlägsna rommen och sätta ngn annan stans?
#8 - 4 mars 2007 14:28
1 fråga till, varför brukar skalarerna äta upp rommen? Blir de för hungriga eller?
#9 - 6 mars 2007 13:37
Har massa små yngel nu och undrar vad jag ska göra? Honan vaktar de småa knottarna ^^
#10 - 6 mars 2007 14:49
Hej Richard!
Om jag var du skulle jag inte göra någonting. Låt föräldrarna ha sina yngel ett tag så att dom får feeling för föräldraskapet.
Är det så att du vill spara ynglen och dra upp dem separat? Är det så att du kanske misstänker att föräldrarna skall äta upp ynglen, eller att andra fiskar i karet skall göra det?
Om föräldrarna klarar att ha sina yngel ett tag så kan du ju avlägsna dessa senare och ta över dom i ett yngelkar och låta dom växa till sig där.
När jag drog upp Scalarer lät jag föräldrarna gå med ynglen en tid, tills dom fick lite struktur och styrfart, sedan sög jag resolut ur ynglen med en grov hävert ner i ett redan preparerat kar, med samma vatten som dom gick i innan. Detta kanske låter lite bryskt, men det gick alltid bra och fort. Ynglen tog absolut ingen skada och föräldrarna märkte det knappt, och var igång med en ny lek bara några dagar efteråt.

/Max

http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/
#11 - 6 mars 2007 15:02
En grej till; du undrar över varför föräldrarna äter upp sin rom. Det finns massor av anledningar till detta, men ofta är det nog oerfarenhet. Fiskarna behöver kanske en tre, fyra lekar på sig i lugn och ro innan det sätter sig naturligt för dom. Jag tror att det är väldigt viktigt att inte rusa i akvariet och böka runt så fort ett par har lagt ägg. Låt några lekar ryka all världens väg, så blir både lekbeteendena och föräldraskapet starkare och mer stabilt.
Ett par av mina Discusar la nog ägg uppemot 5-6 gånger innan hanen fattade att det honan klämde ur sig inte var god kaviar... han åt alltså upp varenda korn, så fort hon lade dom. Visst var detta plågsamt att se på, men jag behöll coolen och nu är han en otroligt bra familjefar. Saker och ting måste få ta lite tid.

/Max

http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/
#12 - 6 mars 2007 15:10
nu sköter de om rommen/ynglena, de har lekt 3 gånger i mitt kar

Annons