Hur länge står dem ut?

#1 - 21 oktober 2006 17:48
Jag har en jättefin Malawihona som tuggar. Jag har lagt över henne i ett 24l kar. Det enda lediga jag har. Hur länge kan ynglen va kvar i detta pyttelilla kar innan jag måste föra över dem till ett större? Hon har inte släppt dem än så jag har ingen aning om hur många.
#2 - 21 oktober 2006 19:43
Vad för Malawi? Fullvuxen? Första lek? Som sagt, många faktorer spelar in, men generellt 8-20 yngel kan du räkna med. Karet är på tok för litet. Tänk på att dom skall ha mat ofta för att växa bra, vattnet blir dåligt snabbt i ett så litet kar, så täta vattenbyten blir ett måste. Sen är det påvisat att dom växer sämre i ett litet kar, precis som om dom anpassar sig efter utrymmet dom har. Ett kar på 64l hade varit bättre som yngelkar. Måste du spara alla? Själv tar jag aldrig ut nån hona längre, det överlever alltid några om det bara finns tillräckligt med bra/små gömställen dit inga stora fiskar når. Men visst e det skoj med yngelkar också. Några veckor kan det väl gå med 24 liter men som sagt, håll koll på vattnet.
#3 - 21 oktober 2006 19:51
miluhe skrev:
Jag har en jättefin Malawihona som tuggar. Jag har lagt över henne i ett 24l kar. Det enda lediga jag har. Hur länge kan ynglen va kvar i detta pyttelilla kar innan jag måste föra över dem till ett större? Hon har inte släppt dem än så jag har ingen aning om hur många.
Först körde jag också med ett 25 Liters när hon har spottat ut så tar du honan ur karet.Sen är det bara yngel kvar då krävs det täta vattenbyten rätt så smidigt ändå efter som det är bara på 25 L .Problemet med Malawi är att dem får yngel väl lite ofta så jag skaffade mig ett 225L i stället att ha dem i det dröjer inte länge att nästa ska ha yngel.Då tar jag bara honan och släpper ner den i det stora yngelkaret sen får hon gå där tills hon har spottat ut:)
#4 - 21 oktober 2006 20:47
Jag har 56 liters som första spottkar/yngelkar. Där går de tills ynglen är cirka 2 cm sedan flyttas de till större kar. I ett 25 hade jag nog endast haft dem ett par dagar tills jag fått tag i något lite större.
#5 - 21 oktober 2006 21:45
Våra malawi får spotta ut i karet (de går 2-3 veckor) sen vaktar dde ynglena ett tag. Det överlever 3-5st från varje kull.

Vi har golden, rödzebra, blå johanni och två frontosor (och ansistrusar)
#6 - 22 oktober 2006 07:46
Tack för alla svar. Tänker införskaffa ett ca 100l snarast. Men hur gör ni med pumpen ynglen kan ju sugas in. I detta lilla, är hålen för små men i större kar är hålen större i pumparna.

Mvh Cecilia
#7 - 22 oktober 2006 08:03
miluhe skrev:
Tack för alla svar. Tänker införskaffa ett ca 100l snarast. Men hur gör ni med pumpen ynglen kan ju sugas in. I detta lilla, är hålen för små men i större kar är hålen större i pumparna.

Mvh Cecilia

Täta med blå filter matta eller trä över en nylonstrumpa om det passar ditt filter bättre. :D
#8 - 24 oktober 2006 15:28
Det blev ca 25-30st svårt att räkna. De är ca 1cm. Undrar hur mamman fått plats med alla. Men mamman är stor och en OB-färgad röd Zebra. Vissa av ynglen är vit o svartprickiga och några randiga mörka.

Mvh Cecilia
#9 - 25 oktober 2006 18:45
Nu är de flyttade till sitt nya hem ett 115l juvel. Om nu fiskar kan känna lycka ser de lyckliga ut.:) Jag bytte med några av filterna i mitt andra juvel. Täppte igen insugen med vadd från insidan av pumpen blev jättebra.

Mvh Cecilia
#10 - 26 oktober 2006 00:09
mina minsta yngel så har jag endast ett mkt litet reningsverk som sitter högt upp vid ytan, samt en luft pump. byt vatten oftare om du endast använder luft pump. mvh

Annons