Hur länge sover fiskarna?

#1 - 3 december 2003 01:00
Har alltid undrat det. Läste i nån illustrerad vetenskap om djurs sovbehov, men jag kommer inte ihåg om fiskarna var med där.
Nån som vet?
#2 - 4 december 2003 22:04
Är det verkligen ingen som har nån aning?
#3 - 4 december 2003 22:07
Hej Izac!

Jag har ingen aning om vad fiskar har för sömnbehov...

Ge folk lite mer tid än 4 minuter, så ska du se att det alltid är ngn som kan svara [;)]

/Acc
#4 - 4 december 2003 22:23
Jag har faktiskt också funderat på detta... jag har inget svar på frågan, men däremot är jag lite orolig för våra citrinellums. Deras akvarium står nämligen i sovrummet och vi har alltid på tvn under nätterna och jag är orolig att dom inte får sin sömn pga det, eftersom det aldrig blir riktigt mörkt i rummet..

märkte en gång när vi av nån orsak inte haft tvn på att dom sov när vi tände akvariet, vilket är första gången jag vart med om det sen vi skaffade dem för ca en månad sen...hmm...ska man hoppas att dom vanligtvis råkat vakna innan vi tänder karet? alla behöver ju sin sömn, även firrarna..
#5 - 4 december 2003 22:36
Mina skalare sover på natten när jag brukar pula med karet och låta rumslampan va på.
#6 - 5 december 2003 00:52
fiskar har inte direkt en stor hjärna, så nån längre sömn tror jag inte på. dom gör väl vad man kan när det är bäcksvart, vilar väntar på ljus...........
#7 - 5 december 2003 06:14
e dom inte som många andra havsdjur, att dom sover med halva hjärnan åt gången?

Annons