hur länge ska man vänta ?

#1 - 9 juli 2008 19:29
hej,igår startader jag ett nytt 120l akvarium och jag har 2 svärdbärare och 1 guppy. hur länghe tycker du jag ska vänta med att köpa mer fisk?
#2 - 9 juli 2008 19:32
Jag brukar alltid vänta tre dagar innan jag sätter i de första fiskarna. Men därefter ska du vänta ca. 3 veckor innan du öser på mer fiskar, kom ihåg att mata VÄLDIGT sparsamt under denna perioden då risken för nitrit är som störst.

Lycka till med ditt kar!

MVH Johan
#3 - 9 juli 2008 20:10
hej,igår startader jag ett nytt 120l akvarium och jag har 2 svärdbärare och 1 guppy. hur länghe tycker du jag ska vänta med att köpa mer fisk?

Vänta gärna en vecka innan du lägger i mer fisk. Sen ska du vänta ytterligare en vecka eller två innan du har i mer fisk.
#4 - 9 juli 2008 20:30
Svårt att vänta, men det är värt det hela i längden. Vänta några veckor du och som sagt, mata sparsamt så att det inte blir övergödning direkt.
#5 - 9 juli 2008 20:39
längst ner på sidan står det när karet är moget för mer fisk;) http://www.bestfish.com/newtank3.html
Guest
#6 - 9 juli 2008 21:50
åheim skrev:
längst ner på sidan står det när karet är moget för mer fisk;) http://www.bestfish.com/newtank3.html

Precis, orkar man skynda långsamt så rekommenderar jag det rådet. :)
Du har ju redan några fiskar i nu, behåll dessa i 30 dagar, så blir det en minimal risk till både ammonium o nitrit toppar.
Bilagor:
#7 - 9 juli 2008 21:56
Fast om du har pressat ur filterbakterier från ett annat ingånget filter så är det bara att tuta och köra, (efter skiten har lagt sig och sugits in i det nya filtret, typ ett par dagar) så har jag gjort och det har funkat utmärkt!
#8 - 10 juli 2008 12:18
NIC skrev:
Fast om du har pressat ur filterbakterier från ett annat ingånget filter så är det bara att tuta och köra, (efter skiten har lagt sig och sugits in i det nya filtret, typ ett par dagar) så har jag gjort och det har funkat utmärkt!

Jo, men här har vi en klok kille som insåg att 8 liter var för litet, och nu har blivit en sann akvarist, dvs bryr sig om fiskarna i första hand, jag tror inte att du Viggeochsvärden har något gammalt filter att krama ur.

Så jag säger som alla andra här ovan, skynda långsamt, det vinner du på i längden, du får gå och sukta ett par veckor nu. Surfa runt i artbeskrivningarna här på Soopet, så får du kanske tips om vad du vill ha också!!!
#9 - 10 juli 2008 21:14
Mumin skrev:
Jo, men här har vi en klok kille som insåg att 8 liter var för litet, och nu har blivit en sann akvarist, dvs bryr sig om fiskarna i första hand, jag tror inte att du Viggeochsvärden har något gammalt filter att krama ur.

Så jag säger som alla andra här ovan, skynda långsamt, det vinner du på i längden, du får gå och sukta ett par veckor nu. Surfa runt i artbeskrivningarna här på Soopet, så får du kanske tips om vad du vill ha också!!!

Framgår inte nånstans i tråden att han inte skulle ha det...
#10 - 11 juli 2008 11:36
nu har jag bara 2 svärbärare kvar guppyn hadde massa sår och bara låg uppochner och kippade efter andan så jag fick avliva den)=
Bilagor:
#11 - 11 juli 2008 11:41
Ajdå :(. Men låt de som är kvar vara ensamma i några veckor nu och sedan börjar du försiktigt att introducera lite nya invånare.
#12 - 11 juli 2008 11:50
Vänta lite så att du hinner se om de andra fiskarna inte är sjuka.

Annons