Hur länge ska man ha sand i ugnen?

#1 - 6 september 2011 16:34
Tänkte ut och skaffa mig lite ny sand.<br>Tänkte ta från stranden.<br><br>Hur länge ska jag ha den i ugnen för att bakterierna ska dö?
#2 - 6 september 2011 17:13
Du ska inte ha sanden i ugnen, skölj den bara så den värsta skiten försvinner.
#3 - 6 september 2011 21:53
ok, jag får höra så olika, någon säger att jag ska koka och någon säger att jag ska ha det i ugnen...
#4 - 6 september 2011 22:29
Varför ska du ta sand från stranden till att börja med? Köp blästersand från Jula istället så slipper dels oroa dig för diverse bakterier från sjön/havet, dels slipper du kånka på en himla massa sand från en (förhoppningsvis) allmän strand som en annan luffare.

Kostar bara 59kr/25kg på Jula och då får du sanden i en säck för lättare transport.
#5 - 7 september 2011 04:43
Det är dessutom inte tillåtet att ta större mängder sand/grus från stranden. Det tillhör markägaren och du behöver alltså lov från denne för att ta sand.
#6 - 7 september 2011 06:45
Det finns ingen anledning att koka eller steka saker man stoppar i akvariet. Tvätta och skölj bara. Se även tidigare inlägg angående att ta sand i naturen.

mvh

olof
#7 - 7 september 2011 07:38
Men det är så mycket snyggare:D! Fråga markägaren om lov först, det hade jag gjort:)!
#8 - 7 september 2011 08:42
Jag har 10 mil till närmaste stad så det är inte det enklaste att ta sig till Jula :P
Japp jag bor mitt i norrland haha
Så jag kånkar hellre sand som en annan luffare än kör 20 mil för 25 kg sand =)
#9 - 10 september 2011 20:03
Tänkvärt är väl annars om det är en sjö som det tex ofta kör båtar i, då kan ju det finnas bränslerester i sanden och liknande. Chansen kanske är liten egentligen men om man är orolig för det så kommer kanske det behövas mer än en sköljning.

Annons