hur länge ska jag vänta?

#1 - 15 februari 2006 23:03
ska snart dra igång ett 200 liters kar och undrar hur länge man ska vänta med att släppa i fiskarna.
ska snart köpa ett begnat ytterfilter. (tänkte om det kanske fanns några bakterier kvar i det) dock har det inte andvänds på länge.
och är det viktigt att andvända vattenberedningsmedel?
#2 - 15 februari 2006 23:06
det finns inga nyttobakterier kvar i de begagnade filtret, däremot finns det nog en del livsfarliga gifter som kommer ta död på fiskarna om du inte rengör det väldigt noga.
#3 - 15 februari 2006 23:19
okej, det var ju bra att veta i alla fall:)
är det bara att skölja ut filtret då eller ska man göra på något annat sätt?
#4 - 15 februari 2006 23:25
tja. antigen kan du ju skölja under varmt vatten eller så kan du ju bya ut filtret. vet iof. inte va det är för filter men.
#5 - 16 februari 2006 14:21
vet faktist inte det heller ännu, jag har inte hämtat det ännu.
men hur som helst, hur länge ska jag vänta ungefär och ska jag ha vattenberedningsmedel?
#6 - 16 februari 2006 14:28
[QUOTE=andreassofus]det finns inga nyttobakterier kvar i de begagnade filtret, däremot finns det nog en del livsfarliga gifter som kommer ta död på fiskarna om du inte rengör det väldigt noga.[/QUOTE]

nä nu får du skärpa dig.
livsfarliga gifter, NONSENS.!

om jag har ett filter som jag sköljt av och torkat mediat på och stoppar in det i skrubben då är det begagnat och innehåller tamej F inga gifter.!.
#7 - 16 februari 2006 22:34
[quote=MagicFingers]nä nu får du skärpa dig.
livsfarliga gifter, NONSENS.!

om jag har ett filter som jag sköljt av och torkat mediat på och stoppar in det i skrubben då är det begagnat och innehåller tamej F inga gifter.!.[/quote]

njae de e väl sant kanske. men ja vet ju inte hur länge eller hur kort tid filtret hade varit ur bruk, o ja vet heller inte om han hade rengjort de, så det är väl bättre o va på säkra sidan??
o sluta o svär, det hör inte hemma i detta trevliga forum
#8 - 16 februari 2006 22:41
[quote=SpaderEss]ska snart dra igång ett 200 liters kar och undrar hur länge man ska vänta med att släppa i fiskarna.
ska snart köpa ett begnat ytterfilter. (tänkte om det kanske fanns några bakterier kvar i det) dock har det inte andvänds på länge.
och är det viktigt att andvända vattenberedningsmedel?[/quote]
Jag skulle köpa nytt filtermaterial till filtret för att vara säker! Man kan inte veta om den som hade filtret bara hällde ur vattnet och ställde undan det utan någon rengörning dessförinnan av filtermaterialet! Om så skulle vara har andreassofus helt rätt om än något överdrivet! Ett gammalt filter med gammalt ej rengjort filtermaterial skadar mer än gör nytta!
#9 - 16 februari 2006 22:45
tack för dom värmane orden laerni:D
#10 - 16 februari 2006 23:09
[quote=andreassofus]tack för dom värmane orden laerni:D[/quote]
Varsegod:D
#11 - 16 februari 2006 23:25
[QUOTE=laerni]Jag skulle köpa nytt filtermaterial till filtret för att vara säker! Man kan inte veta om den som hade filtret bara hällde ur vattnet och ställde undan det utan någon rengörning dessförinnan av filtermaterialet! Om så skulle vara har andreassofus helt rätt om än något överdrivet! Ett gammalt filter med gammalt ej rengjort filtermaterial skadar mer än gör nytta![/QUOTE]

det enda filtermaterial som inte "går" att återanvändas är aktivt kol.

"vadd" kan man skälja av och torka och sedan återanvända.
blå filtermatta, skölj av och torka
makaroner - " -
torv, samma här själj av och torka...

vidare är ofta filtermaterialet det som kostar när man har ett ytterfilter, visserligen initialt, men ändå...

men nu vet vi inte om det var gammalt ej rengjort i filtret.
andreassofus, sa i mina ögon, köp nytt begagnat kan dina fiskar DÖÖÖÖÖÖ av. och jag reagerar starkt på det då jag säljer saker begagnat.
#12 - 16 februari 2006 23:30
[quote=MagicFingers]det enda filtermaterial som inte "går" att återanvändas är aktivt kol.

"vadd" kan man skälja av och torka och sedan återanvända.
blå filtermatta, skölj av och torka
makaroner - " -
torv, samma här själj av och torka...

vidare är ofta filtermaterialet det som kostar när man har ett ytterfilter, visserligen initialt, men ändå...

men nu vet vi inte om det var gammalt ej rengjort i filtret.
andreassofus, sa i mina ögon, köp nytt begagnat kan dina fiskar DÖÖÖÖÖÖ av. och jag reagerar starkt på det då jag säljer saker begagnat.[/quote]

öhh vet inte om du bara hittar på eller om du har läst fel.. ja har inte sagt "köp ett nytt" och ett gammalt filter som inte är rengjort kan fiskarna dö av.
#13 - 17 februari 2006 00:05
[QUOTE=SpaderEss]ska snart dra igång ett 200 liters kar och undrar hur länge man ska vänta med att släppa i fiskarna.
och är det viktigt att andvända vattenberedningsmedel?[/QUOTE]

Det finns inga levande bakterier i ett filter som inte använts på ett tag. Redan nån timme efter det att filtret stängts av dör bakterierna pga syrebrist. Bakterierna behöver både vatten, syre (vattencirkulation i filtret) och näring (fiskbajs) för att kunna leva.

Det filtermaterialet som används för den mekaniska filtreringen (filtrering av smutspartiklar) kan du återanvända efter rengöring. Vad gäller materialet som används för den biologiska filtreringen (det porösa materialet där bakterierna bor) tycker jag att du ska köpa nytt. Detta gäller dock bara för ytterfilter.

Vattenberedningsmedel används för att neutralisera klor (kloramin) och binda koppar och eventuella tungmetaller och andra för fiskarna skadliga ämnen som kan finnas i kranvattnet. Det har alltså ingenting med filtret att göra.

Eller menar du kanske bakteriekultur? Startar du akvariet med ett nytt filter (eller ett begagnat filter som inte varit i gång hela tiden) bör du börja tillsätta bakteriekultur ett par dagar innan det är dags för fiskarna att flytta in och så bör du mata sparsamt under de första veckorna för att undvika en ammoniak/nitritspik.
#14 - 17 februari 2006 14:58
okej
jo det var det jag menade.
är det något specielt märke av det som man ska välja?
#15 - 17 februari 2006 15:04
[QUOTE=SpaderEss]okej
jo det var det jag menade.
är det något specielt märke av det som man ska välja?[/QUOTE]

JBL är ett mycket bra märke som jag skulle rekommendera. Deras bakteriekultur heter Denitrol.

Men skulle du inte hitta det så går det bra även med andra. Nutrafin har Cycle och Sera har Nitrivec.
#16 - 17 februari 2006 15:54
okej
tack för hjälpen
#17 - 17 februari 2006 16:12
Kör du på det gamla filtermaterialet. Skölj ur det först bara.
#18 - 18 februari 2006 16:37
[QUOTE=Danei]Kör du på det gamla filtermaterialet. Skölj ur det först bara.[/QUOTE]

Jag håller med!!!
MVH
Magnus

Annons