Hur länge ska hunden leta?

#1 - 10 oktober 2003 13:54
Hej

Jag har en Cocker Spaniel som är ca 4,5 månader gammal. På valpkursen som vi gick så sa läraren att det var bäst att gömma leksaker så att hunden fick leta och använda huvudet. Nu undrar jag hur länge man ska låta hunden leta?
Räker det med en gång pär dag eller ska det vara flera gånger?

Han biter också i händerna, inte hårt men han liksom vill smaka, ska man låta honom göra det? Har läst någonstans att valpar biter för att få kontakt.

Anna-Karin
#2 - 10 oktober 2003 14:46
Göm inte för bra dom tröttnar om de inte hittar det dom letar efter
Du kan göra det flera gånger om dan korta stunder till att börja med.
Om jag var som dig skulle jag inte låta honom bita i händerna vi lät våran Bus hålla på med det och hon håller fortfarande på hon är 2 år nu. Avled honom med en leksak eller godis
#3 - 10 oktober 2003 15:54
Ett skärpt NEJ borde få honom att sluta bitas, att hunden nafsar så, är aldrig accepabelt.

När det gäller att gömma leksaker så rekomenderar jag godis istället
det är enklare för dom att fatta då det luktar gott, när han har fattat vad det hela går ut på så kan du smeta hans lekask med lite godis, samma princip som bara godis. Till slut bara leksak.
Glöm inte att säga till honom att "LETA" så han lär sig kommandot.
Bara korta pass när han är så ung, glöm inte berömmet när han hittat leksaken eller godiset.

Lycka till
#4 - 10 oktober 2003 17:35
Hundvalpar som nafsar bits ofta hårdare ju större dom blir och har de då lärt sig från början att det är ok att bita så fortsätter dom ...så att säja Nej är nog inte fel =)

Prova att gömma leksaker i tex en matta och låt hunden SE när du gör det ju äldre den blir ju svårare gömställe Bara hunden SER var du gör av grejjen.Så får han själv lista ut hur han ska få tag i den =)

Mina hundkunskaper är begränsade!
#5 - 16 oktober 2003 16:34
Det räcker att du gömmer "godisen" bakom t ex ett bordsben, låt honom se att du "gömmer" något men inte exakt på vilket ställe du lägger godisen. Gör rörelsen som om du gömmer något på flera olika ställen så att hunden inte ser exakt var du gömmer. Han kommer att kolla alla ställen du har böjt dig på. Låt honom se att du "gömmer" något men inte exakt på vilket ställe du lägger godisen.
#6 - 16 oktober 2003 21:29
Hej!
Min hund (en Cavalier King Charles Spaniel) älskar att leta efter saker, godis eller någon som gömmer sig. Jag tror inte att man behöver använda en speciell sak som t.ex. godis när man "lär" hunden att leta. Bara det är något som hunden tycker om. Förstår inte hunden vad den ska göra så kan man ju göra det väldigt lätt för den och när den hittar t.ex. leksaken så får den en godis som belöning för det bra arbetet. Då fattar de väldigt fort vad det handlar om. Jag brukar ibland se till så att min hund är i ett annat rum (med hjälp av någon som håller fast henne eftersom hon blir helt tossig när hon vet att det är leta dags)och sen så gömmer jag flera små godisar i det rummet där jag är. Sen släpper vi in henne och säger sök. Då letar hon igenom hela rummet efter godisbitar och hon älskar att göra det.

Angående att din hund biter dig så tycker jag helt klart att du måste säga ifrån ordentligt. Inte bara avleda henne med en leksak. Då kommer hon att tro att om det är en leksak i närheten så biter man i den annars tar man närmaste hand och tuggar på. Min hund tuggade också på händerna när hon var liten. Men jag sa till henne på skarpen några gånger och sen så slickade hon bara på mina händer och idag skulle hon aldrig komma på tanken att bita mig i händerna eller ens tugga på dem. Om man stoppar in ett finger i hennes mun spottar hon ut det.

Mvh Maria

Annons