Hur länge måste man vänta?

#1 - 15 december 2003 11:25
Hej alla akvarister! [:-140]

Startade ett 37-liters akvarie igår för att ha blåciklidyngel i, och undrar nu om jag verkligen måste vänta en vecka innan jag släpper ner ynglen däri? Jag tog ca en tredjedel av akvarievatten från det stora akvariet, där ynglen finns tillsammans med föräldrarna nu, och resten nytt vatten.

Vill också väldigt gärna ha tips om hur jag bäst fångar upp de små ynglen så att de inte skadas.
#2 - 15 december 2003 11:28
Jag gjorde precis lika dant men jag tog nog ca 50% från det gamla akvariet och sedan stoppade jag ner ynlen direkt och det funkade bra. Så du kan lugn slänga i dem nu.
#3 - 15 december 2003 11:31
Ursprungligen skickat av mgrant

Jag gjorde precis lika dant men jag tog nog ca 50% från det gamla akvariet och sedan stoppade jag ner ynlen direkt och det funkade bra. Så du kan lugn slänga i dem nu.

Vågade inte ta såpass mycket som 50 % från det gamla akvariet, eftersom det var dags för delvattenbyte samtidigt i det. Var rädd att det skulle bli för "skitigt" då.
#4 - 15 december 2003 14:08
Jag brukar suga upp ynglena samtidigt som jag suger vatten från det stora akvariumet. Sedan ylla på med lite nytt.

DVS. 70% från ursprungskaret + 30% nytt. I med firrarna på en gång. Har fungerat kanon varje gång.

Kanske inte det optimala om man vill uppnå biologisk filtrering men det är heller inget mål i yngelkaret då jag byter vatten så pass ofta.
#5 - 16 december 2003 11:16
Tack till er båda för svaren!
[:-60]
Flyttade över ynglen igår, och allt verkar ha gått bra.

<font size="6"><font color="red">GOD JUL!!!</font id="red"></font id="size6">[:-15]

Annons