hur länge lever en fisk

#1 - 7 december 2008 20:12
jag undrar hur länge en fisk lever i genomsnitt.
#2 - 7 december 2008 20:22
det beror på art och på miljö och hälsa, vad genomsnitt är vet jag inte. en del fiskar lever ju bara ett år medan andra kan leva länge.
#3 - 7 december 2008 20:22
barabom skrev:
jag undrar hur länge en fisk lever i genomsnitt.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Väldigt beroende på art. Mellan 3 månader och 30 år ungefär :D[/COLOR][/FONT]
#4 - 7 december 2008 20:31
Här finns en lista med rapporterade maxlivslängder för ett stort antal olika fiskarter.
http://aquarium-info.org/fisch/alter/f-alte03.htm

T.ex. Scalar (Pterophyllum scalare) >11 år.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 7 december 2008 21:39
Azur skrev:
Här finns en lista med rapporterade maxlivslängder för ett stort antal olika fiskarter.

http://aquarium-info.org/fisch/alter/f-alte03.htm

T.ex. Scalar (Pterophyllum scalare) >11 år.

Vad bra - har den sidan återuppstått igen. Det var ju den sidan man tittade på förr om åren men sedan las den ner men har nu uppenbarligen återuppstått.
#6 - 7 december 2008 21:56
Vet faktiskt inte vad som händer med den sidan - vad jag förstod så la killen ned den, så det kanske är nån annan som host'ar den nu. Jag vet inte heller om den uppdateras längre ("Letzte Änderung 2004"...).
#7 - 9 december 2008 07:39
Brorsan hade ett stim tetror(liknande fantomtetror, dock helt annorlunda i kroppsformen), den sista han hade kvar levde ungefär i 5 år. Dog rätt så nyligen.
#8 - 9 december 2008 10:24
vi hade nårga Pangio kuhlii, och det köptes när jag var 1-2 år, är 19 snart 20 men den sista av dem dog nu i sommras det var ju lite tråkigt..
Bilagor:
#9 - 9 december 2008 12:38
Vet du ungefärlig storlek på dom kuhliisarna?

Har nämligen tagit över ett akvarie och dom kuhliisarna är runt 14 cm långa och tjocka som mitt ringfinger.
#10 - 9 december 2008 13:00
Gaffel skrev:
Vet du ungefärlig storlek på dom kuhliisarna?

Har nämligen tagit över ett akvarie och dom kuhliisarna är runt 14 cm långa och tjocka som mitt ringfinger.

nja så stora var de inte var väl ca 10cm men det kan ha och göra med att de bara levt i små akvarie.. de var fakt 3 olika när ja tänker efter.. först ett 70 L sen ett 40 L och efter de ett 105 L ..

Men Malar och liknande fiskar är väl dem som har längst livslängd, eller har jag bara inbillat mej detta ?
#11 - 9 december 2008 13:17
nja så stora var de inte var väl ca 10cm men det kan ha och göra med att de bara levt i små akvarie.. de var fakt 3 olika när ja tänker efter.. först ett 70 L sen ett 40 L och efter de ett 105 L ..

Men Malar och liknande fiskar är väl dem som har längst livslängd, eller har jag bara inbillat mej detta ?

så är det nog.

tror det har med att dom inte rör på sig.
iaf hävdar jag det mot frugan när hon tjatar om att jag skall träna:

[COLOR=red]"Se på Guppyn, den flänger och far fram och tillbaka, den blir bara [/COLOR]
[COLOR=red]2 år. [/COLOR]
[COLOR=red]Malen därborta ligger stilla och tar det lugnt. Den blir säkert 20 år. Slutsats, jag sitter här och glor på karen/tv'n och blir jättegammal"[/COLOR]

.
#12 - 9 december 2008 13:27
planka..

Betyder det att din fru vill överlåta allt "arbete" åt dig så att hon kan bli mycket äldre eller missförstod jag dig? :D

Annons