Hur länge klarar sig fiskar i påse?

#1 - 22 juli 2004 10:38
Hej!
Detta är säkert en tjatig fråga (jag har läst gamla svar) men jag tror jag måste fråga ändå.Klarar sig fiskarna från Gbg till Munkfors. (5timmar tar resan)? Någonting man ska tänka på?Vilka fiskar är mest tåliga?Vilka ska man undvika att köpa på så stort avstånd?
#2 - 22 juli 2004 10:44
Beror på hur många fisk de blir i påsen och hur mycke luft 4-5 timmar utan syrgas är inge problem.
#3 - 22 juli 2004 11:01
Tala om för affären hur länge de ska vara i påsen, så att de anpassar packningen efter detta, t ex med en större eller flera påsar...
Jag köpte en L-200 mal i Gbg i våras, jag räknade med att den skulle vara i påsen ca 7 timmar... Flyget hem blev inställt och jag fick i stället ha fisken i påsen i 18 timmar... Jag öppnade inte emballaget runt påsen på hela tiden, för att undvika onödig stress. Gissa om det var spännande att öppna förpackningen när jag kom hem??? Fisken levde i alla fall och lever fortfarande i högsta välmåga.
#4 - 22 juli 2004 11:23
I nästan alla butiker "gasar" de påsarna. Då håller de ett par dygn utan problem. Viktigt är att det är lite vatten (precis över ryggfenan räcker) och att påsen är försluten så att det blir ett tryck mot vattenytan. Påsar som inte "gasats" håller några timmar, exakt hur många vet jag inte. Packa gärna endast en fisk per påse och se till att de transporteras mörk så de inte stressar upp sig och på så sätt förbrukar mer syre.

Om nån vet hur länge en fisk klarar sig i en påse som inte "gasats" får de gärna berätta det, för det skulle jag också vilja veta..
#5 - 22 juli 2004 11:27
Jag har haft fiskar köpa på auktion i både plastpåsar och i vanliga glasburkar i 6 - 7 timmar och jag antar att det nog var ett par tre timmar i burkarna/påsarna innan dom vart sålda också och dom har klarat sig finfint (och där kan jag inte tro att det har förekommit syregas)

så 5 - 10 timmar för mindre fiskar i väl förpackade påsar tror jag är tvär lugnt (utan syregas då).
#6 - 22 juli 2004 12:32
de finns typ 2 vanliga storlekar på påsar, de som är 12cm breda och de som är 20.

Om du tar 5 guppys i en stor påse klarar de sig i 24 timmar utan tvekan!
#7 - 16 augusti 2004 12:27
Hur är det med stora scalarer? Klarar dem sig i ca 6 timmar?
#8 - 16 augusti 2004 12:54
Var i Göteborg ska du handla? De flesta brukar kunna ge syrgas om du talar om att du ska resa långt med fiskarna (Herkules brukar fråga om man är hemma på 2 timmar). Scalarer klarar sig väl fysiskt - men kan ibland vara känsliga för annan påverkan. Svårt att säga, exakt, hur bra de klarar 6 timmar. Men man ska inte måla f*n på väggen heller - våra vänner är ofta tuffare än vi tror. Men ett tips är ju att när du väl kommer hem; ta det extra lugnt och noga med inkoppning i deras nya hem. (Det har jag märkt att de kan vara extremt känsliga för i stället för själva transporten). Kanske kan affären hjälpa med bättre transportbehållare än påse? Fråga och se.
#9 - 16 augusti 2004 12:55
Jag var inne på en sida på nätet där man kunde beställa hem discusar med bussgods... jag undrar om de klarar sig den långa färden... jag tror det var ungefär 50mil... vilket blir ca: 6h med bil och lär väl ta några timmar extra med buss!? Mvh//Toni
#10 - 16 augusti 2004 13:22
Någon??
#11 - 16 augusti 2004 14:34
Rätt paketerade och behandlade så visst kan de klara det. Är vanligt med postorder i många länder. Svinn får man säkert räkna med men det är det ju tyvärr ändå...
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 16 augusti 2004 14:56
Om de klarar går inte att säga eftersom det beror på så många faktorer
Vilka fiskar det gäller
Hur stora dom är
Hur många man har i påsen
När åt fiskarna senast
Vattenkvalité (t.ex. hur buffringsförmågan är)
Vem som packat dom (proffs, amatör)
Har syrgas använts
Hur mycket vatten resp. luft är det i påsen
Fiskarnas kondition
Hur lugn transporten är (fiskarna skall t.ex. placeras i mörker och INTE packas upp för kontroll under transporten).
Packlådan måste kunna stå emot eventuell kyla/värme.
etc. etc. etc.

Det hela beror alltså på bl.a. ovanstående faktorer, men om allt är korrekt och proffessionellt packat så är 5 timmar inte några som helst problem.
Kommersiella transporter varar ju ofta uppåt 48 timmar och det rör ju sig ofta om relativt tätt packat med fisk och det är sällan problem förutsatt att hanteringen under transporten varit OK och de inte utsatts för kyla/värme
#13 - 16 augusti 2004 14:56
Jag tänkte ta en tripp till Herkules,så jag antar att jag köper fiskarna där. Ni har rätt,jag får fråga om det går bra.
#14 - 17 augusti 2004 13:53
Sk. syretabletter har jag dåliga erfarenheter av.
Köpte för ett tag sen ett gäng dolksticktetror på annan ort. Restan hem tog 5 timmar och när jag kom hem var hälften döda eller halvdöda. Dom var ihjälgasade av syretabletten som hon på affären lagt ner.
Överdosering av syre är inte bra.
Från och med nu kör jag alltid utan syrgas i påsarna (förutom <1/2 med luft i påsen) och det har funkat fint för samtliga av mina fiskar. Den längsta frakten tror jag var på 9 timmar.
#15 - 24 augusti 2004 07:31
Ska inom en vecka flytta lite drygt hundra mil inom landets gränser, flytten i sig är ju ganska spännande men det jag oroar mig mest för fiskarna.

Har just nu

fembandsbarb
apistogramma borellii
neontetra
segelfensmolly
kuhlii
ancistrus

Av dessa har jag tänkt försöka ge bort alla utom 2 st apisto, 2 ancistrus och 2 kuhlii men dessa skulle jag verkligen vilja behålla.

Problemet är att det kommer antagligen att ta minst fyrtio timmar från det vi lämnar vår gamla lägenhet tills dess vi får tillgång till den nya.

Hur mycket vatten tror ni behövs för att frakta fisken. Ska jag använda påsar eller hinkar eller kanske plastdunkar? Eller är hela idén att frakta fisk under så lång tid förkastlig?

När jag fraktade en stor pleco hade jag den i en kylväska under ganska lång tid, det kanske är en bra idé?

Apistogrammorna är ungfiskar även om de inte ser speciellt klena ut.

Tackasam för svar, förslag och idéer.
#16 - 24 augusti 2004 07:56
Om du transporterar fiskarna i hinkar så har du alltid möjligheten att köra en pump i hinken så snart du har tillgång till ström. Det är också lättare att göra ett litet vattenbyte om du vill. De fiskar du tänkt spara skulle nog leva rätt drägligt i en 20 litershink fylld till två tredjedelar med vatten. Du kan ju lägga i en eller flera växter också, så kommer nog fiskarna att känna sig trygga. Är du orolig för temperaturen så kanske du kan rulla t ex ett liggunderlag runt hinken, det är väl isåfall Apistogrammorna som skulle kunna klaga på temperaturen?
#17 - 24 augusti 2004 16:49
OK, tack så mycket för hjälpen. Då blir planen så här. Två så stora hinkar som möjligt med vatten, fisk och växter och lock över. Jag har dem inne i bilens kupé så borde det inte bli några större problem med temperatur.

Litet vattenbyte samt om möjligt pump efter ca 15 timmar när vi anländer till mina föräldrars bostad.

Sedan kör vi sista biten dagen efter.

Kan man använda vattnet man transporterat dem i när man sedan startar upp akvariet igen eller är det fullt med stresshormoner och måste bytas ut?
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 24 augusti 2004 18:21
Uner förutsättning att du inte har en syresten som drivs med en batteridriven luftpump och är igång HELA tiden så är det betydligt bättre att transportera fisken i plastpåsar än i hinkar.

Annons