dagens.
Ska iväg under 2 dagar nu i helgen och undrar hur man bäst löser det.
Funkar sånt här flerdagars foder som säljs i djuraffärer? Eller klarar dom sig 2 dagar utan att svälta?
Miliimli skrev:Joodå, jag var iväg två veckor till turkiet i fjol och fiskarna fick snällt klara sig utan mat, och det gick också fint :)
PatrikMalmo skrev:Inga som helst problem med några dagars uppehåll - om vi pratar vuxen fisk i bra kondition. Med yngel är det annorlunda, de behöver oftast mat kontinuerligt. Semesterfoder rekommenderar jag aldrig. Om man vill ge fisken mat när man är borta är en foderautomat en bra investering.
Hilsen,
/P
PatrikMalmo skrev:Inga som helst problem med några dagars uppehåll - om vi pratar vuxen fisk i bra kondition. Med yngel är det annorlunda, de behöver oftast mat kontinuerligt. Semesterfoder rekommenderar jag aldrig. Om man vill ge fisken mat när man är borta är en foderautomat en bra investering.
Hilsen,
/P
Azur skrev:Semesterfodret löser upp sig på några dagar, innehåller mest gips, och sabbar vattenkvaliteten.
En betydligt bättre lösning är en foderautomat. Den kan se till att fiskarna får foder i åtminstone en vecka efter att du åkt.
Ska du vara borta mer än två veckor är det nog läge att be nån mata fiskarna. Kom ihåg att visa hur mycket foder fisken ska ha och påpeka att det är farligt att övermata, annars ger den som matar nästan säkert för mycket. Om den som matar ger fiskarna en eller två gånger i veckan så klarar de sig tills du kommer tillbaka.
PatrikMalmo skrev:Fullständigt enig med Azur. Kör man med semesterfoder och fisken överlever så har man tur. Det normala är att man kommer hem och hittar merparten av fisken död samt har en grym algodling. Jobbar i zoobutik, och ni anar inte hur ofta detta inträffar. Helst skulle jag vilja förbjuda möget, likställer det nästan med djurplågeri. Men det är klart, finfint för fiskförsäljningen... "vi behöver lite nya fiskar, för de gamla har tagit slut". :mad:
Hilsen,
/P