Hur länge klarar sig akvariet utan ljus

#1 - 22 januari 2006 17:34
nu är det så här att mina lysrör har gett upp.
och jag fick inte tag på nya lysrör idag (kom till affären 5 min efter stängning)

Men i alla fall.hur länge klarar sig akvariet utan ljus.
För jag jobbar borta i veckorna så jag har inte
möjlighet att få dit nya rör fören på fredag!!
#2 - 22 januari 2006 17:38
Växterna kan nog ta stryk. Fiskarna kommer att ha det tråkigt men de klarar sig.
#3 - 22 januari 2006 17:44
okok..ja växter går ju alltid att köpa nya
Bilagor:
#4 - 22 januari 2006 18:09
Tror inte fiskarna kommer ha så mkt tråkigare heller, förutsatt att karet inte står i ett rum utan fönster
#5 - 22 januari 2006 18:14
[quote=greken]Tror inte fiskarna kommer ha så mkt tråkigare heller, förutsatt att karet inte står i ett rum utan fönster[/quote]

va spelar de för roll om de e fönster i rummet??
#6 - 22 januari 2006 18:16
[quote=andreassofus]va spelar de för roll om de e fönster i rummet??[/quote]

det blir ju lite ljust av det naturliga ljuset i rummet så att säga
så det kommer ju inte vara kolsvart i 5 dagar..
#7 - 22 januari 2006 18:23
du menar så ja. igår mörkla ja mitt akvarium för o få bort infusorier, först täckte ja med svarta sopsäckar o sen med täcken för att de just skulle bli helt kolsvart. annars e de ju ogjort arbete så att säga. tror inte fiskarna tar så stor skada av de, inte under så kort tid ialla fall
#8 - 23 januari 2006 02:43
kolla fiskarna norr om polcirkeln ... dom har konstant mörker i flera månader och tvärtom ... dom överlever :P
#9 - 23 januari 2006 09:05
[quote=mayday]kolla fiskarna norr om polcirkeln ... dom har konstant mörker i flera månader och tvärtom ... dom överlever :P[/quote]

jojo men nu är det ju inte sådana fiskar jag har i burken
#10 - 23 januari 2006 11:13
Jag hade mitt akvarie helt mörklagt i 4 dagar pga samma problem som andreassofus. Mina firrar klarade sig galant. Till och med dom små späda..dom jag va lite orolig över. Växten klarade sig hyffsat med. Blev bara lite brun på något blad...så det ska nog inte vara något problem...
Tänd taklampan i rummet så får dom lite ljus i alla fall..
#11 - 28 januari 2006 00:35
jahapp då har jag resultatet av att ha varit utan ljus i nästan en vecka..nästan varenda jävla växt ser ut som skit, bara java ormbunkarna som klaratsig, växterna med stora blad (ca 15-10 cm) har blivit helt genom skinliga och mina Gälört som jag hade 40st av som täckte hela bakrutan på akvariet är helt döda är endast stammen kvar.. så det blir till att köpa nya. om dom nu inte börja leva igen men det har jag ingen aning om att dom klarar. ;(
#12 - 28 januari 2006 01:18
tråkigt o höra men de va väl lite väntat... det är nog battre o köpa nya växter tror ja om dom ser helt döa ut... nu är ja inte så hemma på växter men ja tror inte om kan börja växa eller få nya skott igen

Annons