Hur länge klarar fiskarna hög temperatur?

#1 - 11 april 2008 19:44
[FONT=Comic Sans MS]Har nu medicinerat för pricksjuka i snart en månad med två olika sorters mediciner. Kör karet med 28 grader, men hur länge klarar fiskarna detta? [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Mina två praktbotia har nu dött, båda med prickar och avmagring. inga prickar försvann. Kan jag vara säker på att prickarna är borta nu och sänka tempen?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Kan sjukdomen sätta sig i växter? [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]jeanette[/FONT]
#2 - 11 april 2008 19:47
28 grader borde ju inte vara någon större fara... jag har 27-28 grader i mina kar... riktigt synd att vitapricken inte ger med sig.... min har nästan försvunnit helt, bara något litet "ärr" kvar efter 7 dagar......

vilket medel använder du?
#3 - 11 april 2008 19:56
höll på med JBL Punktol 1000 i 14 dagar saml 6gg. sedan filtrerade jag med kolfilter, gjorde delbyte och sedan i med Tetra Contralck. är inne på andra omg.
#4 - 11 april 2008 20:00
oj, jag kör med JBL punktol... är det några fiskar i akvariumet med prickar?
annars borde du kunna köra medicin 2 dagar till så ska allt vara borta..
om du ser prickarna komma tillbaka, isolera den fisken och behandla i ett karatäns kar.
#5 - 11 april 2008 20:09
my1 skrev:
[FONT=Comic Sans MS]28 grader, men hur länge klarar fiskarna detta?[/FONT]

I all evighet. Eller rättare sagt hela fiskens naturliga livslängd.
#6 - 11 april 2008 20:13
det är ju det som är så konstigt. ingen annan fisk har fått prickar. Hade tänkt köra en omg till med Contralck på måndag då det har gått 5 dagar från förra.kuren + 24 tim med kolfilter,
#7 - 11 april 2008 20:24
jo efter den kuren borde det ju vara säkert då parasiterna bara Klarar runt 48 timmar utan värd och om inga andra fiskar har prickar så borde det vara lugnt... har dock hört att parasiterna kan sätta sig i hjärnan på fiskarna..
#8 - 11 april 2008 20:32
tänkte mer på mina cordys som trivs bäst i 20 -25 grader. de andra fiskarna trivs upp till 28.

Annons