hur länge kan en fisk överleva i en påse?

#1 - 7 juni 2009 13:44
Jag undrar, hur länge överlever en fisk i en påse? Om man köper en fisk från djuraffären, hur länge klarar de sig i det syret som finns i påsen?

Dessa klarar sig nog i månader :p
http://www.sunflowerhillsoap.com/Large%20Photos/fishies_in_a_bag.jpg
#2 - 7 juni 2009 13:52
Nubi skrev:
Jag undrar, hur länge överlever en fisk i en påse? Om man köper en fisk från djuraffären, hur länge klarar de sig i det syret som finns i påsen?

Dessa klarar sig nog i månader :p

http://www.sunflowerhillsoap.com/Large%20Photos/fishies_in_a_bag.jpg
Beror på vilken fisk/mängd men en vanlig Sällskap fisk ett antal timmar
#3 - 7 juni 2009 15:19
en fisk i en fiskpåse (sånna man får med sig när man köper en fisk i djuraffären)
#4 - 7 juni 2009 15:21
Nubi skrev:

Frågan är väl också om det är syret som "begränsar", i en påse med kanske 3 fiskar är det säg en halv liter. Utgår ifrån att de (fiskarna) avger en del "skräp". Utan rening/filtrering kan det väl bli en del nitrit är jag rädd för?
Guest
#5 - 7 juni 2009 15:22
ehm va?
Guest
#6 - 7 juni 2009 15:30
Skrivet av Lasse här på forumet:
"Ett av dina första argument var att man kan ju transportera fiskar i bara vatten, syrgas och plastpåse i flera dagar utan att de dör. Visst kan man det men det beror just på att det inte finns tillräckligt många bakterier att starta en nitrifikation under transporten utan pH går ner (koldioxid från fiskens andning) och ammoniumhalten går upp (utsöndring från fisken). Har du mätt ammoniumet och pH:t i en nyss från fjärran östern anländ fisk? Jag har - och ett pH på 6,5 och ammoniumhalt runt 1 ppm är ingen ovanlighet när det till och med gäller saltvatten.
"
#7 - 7 juni 2009 16:57
okej.
Undrade bara för tanken slog mig. Hur länge är en fisk i påsen när de transporteras från A (utomlands) till B sverige.
Självklart finns det regler kring transport av fisk som man ska följa när man snackar om mer än 3 timmar.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 7 juni 2009 17:39
Säkert en vecka i alla fall om vattenkvalitén är OK
#9 - 7 juni 2009 18:24
tack kjell!!

Annons