hur länge innan vattnet blir kristall klart?

#1 - 13 november 2005 19:08
Har just köpt ett 375 liters akvarie, den förre ägaren hade fint grus blandat med fågelsand (vad fågelsand nu är? ) hur som helst så är det grumligt jag har försökt suga bort en del av sanden med en slammsug men det är omöjligt att få bort allt, då måste man nog byta rubbet. har bytt ut det mesta med sjösten
min fråga är hur länge vattnet kommer vara grumligt? är det omöjligt att få det så kristall klart som jag hade i mitt 93 liters då jag bara använde sjösten?
/bobbyfuller
#2 - 13 november 2005 19:14
Komer grummlet från bottenmatterielet så komer det ju att försvinna med vattenbyten.
#3 - 13 november 2005 19:18
[QUOTE=Danei]Komer grummlet från bottenmatterielet så komer det ju att försvinna med vattenbyten.[/QUOTE]

har just bytt vatten ser ut som grapetonic som flyter omkring
/bobbyfuller
#4 - 13 november 2005 19:45
Har du fisk i och i så fall är de känsliga?? Annars kan du ju med två slangar fixa dialys av akvariet. En leder du till ett avlopp och drar igång hävertverkan i akvariet. Den andra till en kran och ner i burken. Sedan matchar du avrinnande hastighet med påfyllande och låter det stå så tills du märker skillnad. Ställ det på ljummet .Hoppas du förstår hur jag menar.
#5 - 14 november 2005 03:30
tättpackad filtervadd i ytter/inner filter som rengöres minst 1gång per dygn funkar.
ska va så tättpackad så pumpen får jobba ordentligt.s
#6 - 14 november 2005 16:10
[QUOTE=Raven]tättpackad filtervadd i ytter/inner filter som rengöres minst 1gång per dygn funkar.
ska va så tättpackad så pumpen får jobba ordentligt.s[/QUOTE]

ok det låter som om du menar att filtret släpper igenom dessa partiklar?
är jag ute på rätt spår?
/bobbyfuller
#7 - 14 november 2005 16:29
Ganska simpelt. Ju tätare filtermedium desto mindre partiklar kan det ta upp.
Fast man måste ju hitta en bra balans beroende på hur ofta du är villig att rengöra det så småningom igensatta filtret.
#8 - 14 november 2005 16:32
filtervadd som jag nämnde körs bara några dagar
ska rengöras minst 1gång per dag också
#9 - 14 november 2005 18:24
[QUOTE=Raven]filtervadd som jag nämnde körs bara några dagar
ska rengöras minst 1gång per dag också[/QUOTE]

kostar ju inget att försöka!
/bobby

Annons