Hur länge innan effekt syns?

#1 - 7 maj 2005 08:48
Hej. Gjorde ett 50% vattenbyte i mitt 105-liters igår. Vid påfyllningen pytsade jag också i 5ml TMG. Mina växter ser allmänt ut att lida av näringsbrist. Hur lång tid tar det innan man ser någon effekt.
#2 - 7 maj 2005 09:45
Svårt att svara på, har du brist på kväve (nitrat) så händer det inte nått iallafall !
#3 - 7 maj 2005 10:55
ska de inte va 10ml per 100L vatten
#4 - 7 maj 2005 10:57
Ska vara halv dos de 4 första veckorna.
#5 - 7 maj 2005 10:59
varför bara halv ?
#6 - 7 maj 2005 11:09
[QUOTE=Raven]varför bara halv ?[/QUOTE]

Står så i bruksanvisningen. Antar att det är för att vänja in akvariet.
#7 - 7 maj 2005 15:30
[QUOTE=Raven]ska de inte va 10ml per 100L vatten[/QUOTE]
Hur fixar man kväve då?
Jag känner så här alltså.. Innan man började bry sig om pH, näringsvärde för växterna, lysrörssort och ljusmängd osv gick allt bra.
Vattenbytena skedde typ varannan vecka och det funkade jättebra. Växterna stortrivdes och likaså fiskarna..
Funderar allvarligt på att gå tillbaka till den gamla metoden.
#8 - 8 maj 2005 13:42
[QUOTE=Joel_N][QUOTE=Raven]ska de inte va 10ml per 100L vatten[/QUOTE]

Vattenbytena skedde typ varannan vecka och det funkade jättebra. Växterna stortrivdes och likaså fiskarna..
Funderar allvarligt på att gå tillbaka till den gamla metoden.[/QUOTE]

Varför började du dribbla om allt var frid och fröjd?
#9 - 8 maj 2005 14:22
[QUOTE=Joel_N]
Hur fixar man kväve då?
[/quote]
Man slutar göra vattenbyten och hoppas att kväveupptaget inte är relativt större än fosforupptaget (vilket skulle leda till Cyanobakterieodling).

Jag känner så här alltså.. Innan man började bry sig om pH, näringsvärde för växterna, lysrörssort och ljusmängd osv gick allt bra.

"Man" som i "du"? Man som i "alla" stämmer absolut inte. Kanske för 40 år sedan då kranvattnet innehöll mer kväve, kalium och fosfor (NPK) men inte dagsläget där du, hur du än vrider och vänder på det, inte kan få växter att växa med enbart kranvatten och grus.

Hade du kunnat det så hade du kunnat göra öknen grön, och det kan du inte.

Vattenbytena skedde typ varannan vecka och det funkade jättebra.

För 20-40 år sedan, kanske. Idagsläget om du gör vattenbyten varannan vecka så får växterna alldeles för lite näringsämnen. Förr i tiden räckte det att tillsätta lite extra järn/mikroämnen - det gör det inte idag.

Det är därför folk märker sådan oehörd förbättring när dom utöver mikronäringen (t ex Tropica Mastergrow) även tillsätter kväve från KNO3 och fosfor från KH2PO4.

Det är inte krångligt, det är inte svårt, det tar inte tid och det är billigt.

Alla bilder på alla nya snygga växtakvarium talar sitt tydliga språk.

"Cryptodünger" skapar man inga växtakvarier med. Tyvärr.

Växterna stortrivdes och likaså fiskarna..

Funderar allvarligt på att gå tillbaka till den gamla metoden.

Om du vill slippa allt vad skötsel innebär och ändå ha väldigt fina växter så finns det en metod för dig som är kanonenkel:

2,5 cm jord längst ner i akvariet och toppa med 2,5 cm grus. Plantera tätt från början och byt aldrig mer vatten - se till att mata firrarna ordentligt och gallra växter ibland när det blir överbevuxet. Klart.
#10 - 8 maj 2005 15:02
För att svara på ursprungsinlägget...
[QUOTE=Joel_N]Hej. Gjorde ett 50% vattenbyte i mitt 105-liters igår. Vid påfyllningen pytsade jag också i 5ml TMG. Mina växter ser allmänt ut att lida av näringsbrist. Hur lång tid tar det innan man ser någon effekt.[/QUOTE]
Det bör märkas omgående på nya blad. Gamla blad med näringsbrist kommer inte att läka.

Annons