Hur länge i yngelbur?

#1 - 11 maj 2004 15:27
Har en hona som är ganska tjock or borde föda inom några dagar/en vecka.Hon är förmodligen/förhoppningsvis gravid med en av mina älskade svarta svärdbärare som nu har dött. I samma akvarium bor tre st mycket stora och hungriga betta pi:or vilket gör att jag bara lyckats föda upp en kull svärdbärare någonsin. frågan är: hur länge kan man ha honan i en sk. yngelbur utan att det är för grymt och utan att hon blir tokig? Har en annan tjej som oxå skall föda snart, så hon skulle kunna få sällskap, men buren är ju inte stor...
Vad tror och tycker ni? Har tyvärr inget ledigt akvarium där jag kan stoppa henne just nu...

Nina
#2 - 11 maj 2004 19:15
Hej! Jag vet precis vad du menar med att honorna lixom står på kö för att yngla av sig *ler* har en segelfensmolly (innom 2 veckor), en platy (vilken dag som helst!) och en blackmolly (ungefär 2 veckor kvar) som alla kommer föda innom samma månad, och vad gör man då?!? visst, jag har en sk yngelbur och ett 20L-kar, men 3 kullar? och sammtidigt?!? nä, bevare mig väl! de får helt enkelt gå när det väl blir dags... fru segelfensmolly får väl yngla i lill-karet, platyn i stor-karet (som förra gången) och mollyn i yngelburen... och de "gammal" ynglena får väl klara sig bäst de vill i stor-karet... *suckar* Om jag bara var lite händigare hade jag gjort en egen yngelbur, så jag skulle kunna ha 2 honor och efteråt, massor av yngel! För om en segelfensmolly trycker ut 10-15 yngel så blir det väldigt trångt i en sån liten yngelbur... vad ska man göra av alla yngel? lägga dom i hungens vattenskål eller?!? ;)
#3 - 11 maj 2004 19:42
Jag följer ett råd jag läst tidigare här på Zoopet.
Tydligen så ynglar de gärna på natten, så jag stoppar honan/honorna i buren varje kväll och låter dem gå där till morgonen när de har börjat bli riktigt smällstora.
#4 - 11 maj 2004 19:55
Affärena har ju så kallade nätkassar, yngelkassar, som är ganska stora. Hade en sådan när min ena kamphane var sjuk. Han hade ganska bra med plats att simma på och jag fick tom plats med en liten flytväxt. Yngelkassen består av en plast ram med mycket finmaskigt nät runt. Om det inte är en sådan du har så skulle jag varmt rekomendera den då den är dubbelt så stor som yngelburarna i plast som jag sett. Mvh Solo
#5 - 11 maj 2004 23:34
Det är en sådan jag har, fast den känns ju itne sår stor den heller... Hade det inte varit för att detta är den sista kullen efter mina nu döda kära hanar så hade jag itne brytt mig så mycket, men det vore så kul att få ha kvar den här kullen. En liten fråga dock: Om honan ynglar i kassen och man itne upptäcker ynglena inom typ 2 sekunder så borde hon ju äta upp dem frö hålen i yngelkassen är ju alldeles för små för att ynglena skall kunna smita ut, eller?
Nina
#6 - 12 maj 2004 06:23
ynglena kan faktiskt klämma sig in mellan nätet och plasten... och detta fram tills de är runt centimetern stora... och även om de just ätit och de gäller den glupskaste av minstingara... *skrattar* det gör iaf mina platyyngel! Men min erfarenhet är att det går att rädda 10-20st, även om man tar sovmorgon så det blir ljust i rummet och fiskarna 'vaknar'... Mitt tips är att sätta henne i yngelburen på kvällarna och när hon är så rund att hon nästan ser lite kantig ut så kan du ju börja gå upp lite tidigare bara för att se om 'något har hänt' [läs YNGEL!!!]

Lycka till!
#7 - 12 maj 2004 07:16
Köp en plats låda på Baohous! Finns både små och stora, har en själv på 70L

Mvh Ola
#8 - 13 maj 2004 15:35
Lägg i flytväxt, småbladig med många små blad typ vattenpest, så kan ynglen gömma sig i den. Mvh Solo

Annons