hur länge i påsen

#1 - 7 augusti 2006 17:04
ska resa norrut, till Umeå och tänkte passa på att inhandla några amerikaner när min närmaste handlare aldrig har nå intressant hemma, frågan lyder, Kan jag ha mina fiskar i påsen över ett dygn innan jag släpper dom i karet?
#2 - 7 augusti 2006 18:19
Jag skulle rekomendera en stor hink med lock istället, men om du tänker efter så transporteras fiskarna till Sverige i plastpåsar i flera dar mellan flygplatserna med många mellanhänder,men kan du fråga om handlaren där du handlar kan fylla påsarna med syr-gas och att han använder dubbla påsar så kan du vara trygg.(hoppas att jag inte skrämde dig nu)
#3 - 7 augusti 2006 18:34
fixar nog en hink ;) thx...
#4 - 7 augusti 2006 19:05
det finns ju små pumpar med filter och allt som du kan ha i en hink. dom går på batteri har ja för mig. då klarar dom sig ju utan problem..

ja o pappa hade sån när vi åkte på fisk auktion i norge.. funkade väldigt bra.
#5 - 8 augusti 2006 10:45
tyvärr så måste jag göra dig besviken om du ska handla amerikanare, det finns inte så mycket sånt inne just nu i umeå, bara dom vanligaste arterna. Aquariefisken är väl dom som har mest inne.
#6 - 8 augusti 2006 10:54
Aquariefisken, ligger det mitt i stan eller? Jag tänkte ta en titt i butiken som ligger i Mariedal eller vad det heter, en ganska nystartad butik, har du nån koll på den?
#7 - 8 augusti 2006 17:48
aquariefisken ligger i stadsdelen Haga, inte så långt ifrån centrum tar kanske 10 min att gå från centrum och dit. Djurmagasinet på mariedal har mest sällskaps fisk. I CA/SA väg har dom (sist jag var dit för ngn dag sedan), några jordätare, eldbuk, A Metea, några olika arter dvärgciklider, Diskus, blå ciklid. Sommaren är tyvärr = lågsäsong här uppe iaf så butikerna köper inte på sig så mycket.
#8 - 15 augusti 2006 11:11
Resultat…
Jag köpte
2st ganska stora ca 7cm Blå Ciklid a´60 kr
5st små ca: 2cm Fjärils Ciklid a´49 kr
3st små ca: 2cm Kakadua Ciklid a´75 kr

Jag kom överens med dom i butiken Djurmagazinet i Umeå om att hink med lock var bäst
Och eftersom jag ändå skulle köpa en luftpump så använde jag den över natten lör-sön, dom i butiken sa att då skulle det absolut inte vara några problem.
Jag fick akvarievatten av dom men trots det så var 2 kakadua ciklider död på söndag morgon.
Efter en 6 timmar lång bilresa utan luftpump men med heltäckande lock så var vi äntligen hemma men då hade 2 st fjärilsciklider dött.
Ett dygn i akvariet så är även en tredje fjärilsciklid död.
Suck! Det var inte så bra ändå med hink…
Kan man få tillbaka några pengar på detta misslyckade köp?
#9 - 15 augusti 2006 17:53
Ytterst tveksamt med pengar tillbaka, du fraktade dem trots allt långt och var själv osäker på hur bra det var...
#10 - 15 augusti 2006 18:18
mm, jag vet :( men de e skit endå.... hädanefter blir det fisk från kommunen.
#11 - 15 augusti 2006 18:25
Hade du EN hink till så mycket fisk?
#12 - 15 augusti 2006 18:29
jupp, 20 liter... hade det varit på tok för litet så borde väl djuraffären sagt något... men men.... jag tar det som en läxa.
#13 - 16 augusti 2006 15:41
det är väl tyvärr bara en som kan nånting på den butiken, Marianne. Dom andra är väl mer inne på hund & katt.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 16 augusti 2006 15:50
[quote=mapleleaf]Jag skulle rekomendera en stor hink med lock istället, men om du tänker efter så transporteras fiskarna till Sverige i plastpåsar i flera dar mellan flygplatserna med många mellanhänder,men kan du fråga om handlaren där du handlar kan fylla påsarna med syr-gas och att han använder dubbla påsar så kan du vara trygg.(hoppas att jag inte skrämde dig nu)[/quote]
Vill nog påstår att fiskar som är poffessionellt packade i plastpåsar klarar sig bra mycket längre än fiskar i hink.
Hinktransport använder jag bara vid korta transporter då jag inte ids packa i plastpåsar.
Se till att det är 1/3 vatten och 2/3 syrgas i påsen. Samt placera påsarna mörkt och plocka INTE fram dom i tid och otid för att kolla om alt är OK. varje gång de exponeras för ljus är orehört stressande.

Annons