Hur länge har ni varit akvarister?

#1 - 1 september 2007 21:50
Man börjar bli lite nyfiken.

Jag har bekanta som har akvarium som från början var noga med allt, och tyckte allt var såå spännande, men som nu knappt tittar åt akvariet.

Jo, dom matar, kollar, fiskarna mår bra, nån fick kan ha dött ibland, (inte ofta) men ja, dom tittar lite på det nån gång, det är typ det enda..

Byter lite vatten varannan månad kanske.. eller nåt sånt om ens det..

Okej, nu har ju alla personer lite olika intresse, vissa tappar intresset fort för saker och ting..

För mig är det ett mer och mer brinnande stort intresse.. men jag har ju alltid haft djur, i alla dess former typ och för mig är djurens bästa viktigast, dom är familjemedlemmar, lika mycket värda som alla oss andra.

Så jag blir inte less på dom liksom..

Men jag blir lite nyfiken att höra hur länge ni alla hållit på med akvarier?

Har ni tappat intresset nån gång men det har kommit tillbaka eller?

Och vad gjorde att ni tappade intresset?

Och ni som också känner att ni inte kan bli less liksom, vad är det som gör att ni känner så? :)

Berätta bara vad ni känner och vill, behöver inte se det som nåt protokoll, jag bara undrade allmänt :)
#2 - 1 september 2007 22:30
Jag har hållt på med akvaristik sen 2004, i stort sett varje dag:) Känns alltid jobbigt att åka på semester:p Så akvaristik är mitt absolut största intresse och kommer antagligen hålla på med det ett mycket bra tag till. Det är ju en sån mångsidig hobby. Känns som att man aldrig blir klar:) vill bara ha mer och större akvarium/fiskar. Man blir nyfiken på alla biotoper och fiskar som finns´, tror det är det som håller en igång.
#3 - 1 september 2007 22:34
Hållt på se'n jag var tio år...det blir sedan 1981. :) Har kvar mitt allra första akvarium fortfarande.
#4 - 1 september 2007 22:54
jag har hållt på med akvaristik sen -97...det blir tio år :D.....kommer aldrig att tröttna på akvaristik :D
#5 - 1 september 2007 22:58
har hållt på med det sen förra julen, men känns som jag hållt på med det i 10 år :P
#6 - 1 september 2007 23:00
fredd skrev:
har hållt på med det sen förra julen, men känns som jag hållt på med det i 10 år :P

Haha, trodde du var en sån hållt på jättelänge.. Du har ju en del kar:)
#7 - 1 september 2007 23:09
hehe, blir jag intresserad utav av något läser jag allt som går att läsa om just det, sen blir man väl intresse beroende och försöker få så mycket som möjligt av det :p.

Har även andra intressen såsom tatueringar å bilar å motorcyklar, men allt det har knuffats lite åt sidan nu efter jag upptäckte akvaristiken:P. Kanske lika bra, dom andra intressena jag nämnde är inte alltid så billigt:)
#8 - 2 september 2007 07:35
Sedan vi köpte akvarium (Maj 2007) tror jag =)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 2 september 2007 08:26
Jag har haft akvarium kontinuerligt i ca. 30 år och har aldrig någon gång under dessa år haft mindre än 5 akvarier igång.
#10 - 2 september 2007 08:48
Har slutat med akvariefiskar sedan några år, väldigt skönt, mina Koi klarar sig själv i dammen.
#11 - 2 september 2007 10:28
Sen April -07 :)

Dock hade päronen typ 200-300-liters med kanonfina scalarer när jag va typ 6-7 bast.

//C
#12 - 2 september 2007 10:30
Akvarist sedan 33 år (fick första när jag var 7).
Har dock inte haft akvarium hela tiden, utan intresset kommer & går.
#13 - 2 september 2007 10:48
Sedan 2002 tror jag, alltså 5 år =)
#14 - 2 september 2007 11:03
Hade först ett 50-liters och sen ett som jag har för mig var 160 liter när jag var väldigt mycket yngre. Då tröttnade jag så småningom och sålde det till en kompis. Vet att jag tyckte det var lite jobbigt med vattenbyten och att det var superäckligt att rengöra filtret (vilket jag gjorde i supervarmt kranvatten...)

I vuxen ålder så skaffade jag o pojkvännen vårt första akvarium i mitten av 2005. Den här gången tror jag inte att jag kommer tröttna :)
#15 - 2 september 2007 11:41
Första skaffa jag som 13åring, på 112 l, det e 17 år sen. Hade det till jag var 20 år sen sköt min lillebror sönder det med slangbella [:(!] Då slutade jag helt i några år men återupptog det för 5 år sen & nu har jag flera kar & tröttnar inte alls! :D

Mvh Eva
#16 - 2 september 2007 11:56
Hej!
Jag är helt novis. Eller... Hade ett akvarium nån gång när jag var barn men som sagt alla fiskar dog och jag fattade ingenting. Borde haft föräldrar som var mer ansvarstagande och insatta[V]. Nu har det på nytt väckts ett intresse och nu försöker jag vara påläst och seriös. Fyllde upp mitt nyköpta 180L och lät det köra igång med växter och övrig inredning sedan fick det stå 1 månad. För 3 veckor sedan köpte kag min första fisk 8 st underbart vackra 5 bandsbarber. Vill snart köpa nya. Men vet inte om den ena har drabbats av "pop-eye" och vad orsakerna är. Inte kul men det som är så spännade är att man lär sig hela tiden och jaf kan ju typ ingenting...:confused:

Har läst mycket här på Zoopet. En kanonsida. Tack alla ni som gett mig tips och råd utan att veta om det.:)

Hoppas att detta intresse kommer hålla lääääänge!
#17 - 2 september 2007 12:07
Hade ett 20 liters med guppy när jag var 7-8 år. Kommer ihåg att vi bara fyllde på vatten på det förrutom vid jul då vi rengjorde allt (tömde karet och startade om allt igen). Men detta hamnade ganska snart i något mörkt hörn.

Period nummer två började på nyårsdagen 1999 då vi varit på en rejält blöt fest hos ett snubbe som hade ett 250 liters med malawi. Hur grymt som helst tyckte jag, dock tyckte jag killen var lite väl insnöad med fisktidningar och grejer. Men när jag började vakna till liv dagen efter så kollade jag annonserna i veckans tidningar och hittade ett 220 liters. Åkte två timmar senare och hämtade det. Bytte sedan det mot ett 375 liters.

Sedan flyttade vi till nytt hus och där började iden komma att man kanske kunde ta en del av garaget och ha som akvarierum. Frugan var väl sådär på det. Men så ville hon renovera badrummet och då passade jag på, ok vi renoverar badrummet på ett vilkor - att jag får göra ett odlingsrum.

Så blev det och nu har jag igång 9 akvarium mellan 54 och 375 liter. Mestadels malawi men odlar också lite ancistrus och corydoras.

Så för att till slut svara på frågan, i snart 8 år har jag hållit på seriöst.
#18 - 2 september 2007 12:31
Började i våras nån gång med ett 250l,men fick inte plats med alla
fiskar jag ville ha så jag köpte ett 160l med.Räcker fortfarande inte
till så jag skulle vilja ha ett till,men det får bli längre fram.Mvh Elis:)
#19 - 2 september 2007 12:36
sedan årsskiftet.blev allvarligt skadad o kunde inte utföra min egentliga passion,styrketräning!
nu 3 akvarier senare o 25 kilo lättare kommer jag ev. kunna börja träna igen om ett par veckor:)
Akvarie intresset kommer garanterat finnas kvar ,men forumsvisiterna blir nog glesare....
#20 - 2 september 2007 13:16
Vad spännande att höra om er allihopa! :) Vissa här trodde jag hade hållit på flera år fast det egentligen var kortare tid och ja, det är spännande att höra :)

Det känns inte heller som jag kommer bli less liksom, det förändras, växer, fiskarna trivs och ja, det är jätteroligt..

Vi började med 95litersakvariet ju, sen blev det ett yngelkar på 32l och sen ganska därpå 105literskaret och sen har jag en liten räkburk nu på några liter med 2 räkor, men nu idag har jag silikonat ett 40liters och det ska starta upp nu så smått om nån dag.. och så ska det vara olika räkor där i.. (dels dom 2 jag har) och sen kommer sambons 180liters kar på onsdag :)

Så ja, det blir en massa nytt hela tiden :D

Och jag tycker inte vattenbyten är direkt jobbiga iaf, mest kul att göra fint för dom och veta att dom får friskt och fint vatten typ precis som när jag gör rent åt mina andra smådjur (gerbiler, kanin, hamster) så är det kul att dom får rent och fint.

Men ja, just akvarier är fascinerande, med denna vackra undervattensvärld man skapar typ :)
#21 - 2 september 2007 15:04
Hmm.. Min bror hade ett akvarium när jag var runt 6 år.. Där var jag nog med lite och hjälpte till :] eller ja.. När jag såg nån söt fisk bad jag han köpa den till hans akvarium så kanske inte var till så mycket hjälp?
Men jag blev akvarist på riktigt förra året när jag gick isjuan :] Nu går jag då i åttan och har fyra akvarium igång :D
#22 - 2 september 2007 16:08
Fick ett 100-lit akvarium när jag var 13-14 år dvs drygt 25 år sen. Hade det igång med några korta avbrott tills för ca 15 år sedan då jag lade ned det och sålde det i samband med en flytt. Det var en burk som hade ett bottenfilter och litet innerfilter som satte igen med jämna mellanrum, två 25W glödlampor till belysning. Skötseln bestod i att varannan månad ungefär riva ned det totalt och skura igenom allt grus etc medan firrarna fick gå i en hink...för så var det man "skulle" göra, trodde iaf jag. :) Däremellan var det små delvattenbyten med dyra preparat, matning med torrfoder enbart. Fiskarna verkade iaf må hyfsat, särskilt mina guramis verkade trivas genom åren. Växterna var något man köpte nytt med jämna mellanrum och stoppade i och fyllde på med allteftersom de gamla tynade bort.

Nu för lite drygt ett år sedan och efter att ha hittat hit till zoopet och fått inspiration så blev det omstart med ett 540-lit. Mycket enklare att sköta jmf med förr och växterna och fiskarna trivs mycket bättre. Nuförtiden rensar jag bort ca en halv hink växter varje vecka, vilket är största "jobbet" som har med akvarieskötseln att göra. Blev nyfiken på räkor och startade ett litet kar med Crystal Red, som först satte igång och föröka sig men som nyligen börjat gå tillbaka med en population som börjat dö ut. Läste om sk low-tech kar och satte upp ett litet sådant också som funkar som yngelkar. Känns som det finns mycket kvar att pröva, skulle gärna testa killies någon gång, och varför inte ett seriöst försök till uppodling av räkor, och ett riktigt biotop akvarium med bara inhemska djur och växter, och och ... :D
#23 - 2 september 2007 19:57
Zirconia skrev:

Men jag blir lite nyfiken att höra hur länge ni alla hållit på med akvarier?

Har ni tappat intresset nån gång men det har kommit tillbaka eller?

Och vad gjorde att ni tappade intresset?

Och ni som också känner att ni inte kan bli less liksom, vad är det som gör att ni känner så? :)

Berätta bara vad ni känner och vill, behöver inte se det som nåt protokoll, jag bara undrade allmänt :)

Jag har haft akvarier till och från i så där 10 år. Hade kar när jag var liten med, men det räknar jag inte.

Intresset har kommit och gått, oftast då man drabbas av alger och liknande.

Vet inte vad mer jag ska skriva :D
#24 - 2 september 2007 20:23
Har haft sen Februari 2007
#25 - 3 september 2007 08:39
Jag är väl en sporadisk akvarist. Första egna akvariet fick jag i 11-årsåldern nån gång, dvs för 20 år sen. Eftersom modern inte var så intresserad så fick jag sköta det helt själv och försökte skaffa kunskap via böcker. Det gick väl sådär bra eftersom det var roligare att läsa om fiskarna än om själva akvarieskötseln. Ph, hårt/mjukt vatten och sånt förstod jag inte mycket av, iaf inte att det hade så stor betydelse...

Sen, i gymnasieåren, gick jag djurvårdarlinjen på Spånga gymnasium och fick lära mig mer professionell djurskötsel. Tyvärr var väl hemma-akvaristiken det som låg längst ner på prioordningen, man fokuserade mer på djurparkshållning/zoobutiker och hur man hanterar den där lilla paradoxen av att visa upp djur utan att utsätta dem för stress (vilket eg inte är möjligt). Biotopuppbyggnad och sånt sitter dock kvar i ryggmärgen ;)

Nu på senare år har ekonomin hunnit ifatt intresset igen och i april i år fick jag köpa en kollegas begagnade 250l. Till det har jag skaffat ett 45L sjukhusakvarie och jag är rejält sugen på att skaffa räkor..
#26 - 3 september 2007 09:00
*Börjar räkna på fingrarna... och tårna...*
Har haft akvarium i 28 år utan avbrott. Intresset har gått i vågor, så vissa perioder har det begränsats till att byta vatten "nån gång då och då" och att mata fiskarna. Men mestadels så har det varit rätt bra ordning på sakerna.

Det som fungerat som nytändning för mej är att rensa ut, storstäda och börja på ny kula i ett akvarium med en helt ny inriktning, eller att äntligen skaffa "dom där fiskarna" som man alltid velat ha!
Det är inte klokt vad planerandet och genomförande av nya akvarieideer sätter igång glada reaktioner i själen.

Sen har väl införskaffandet av flickvän/hustru medfört att jag blivit mer fokuserad på att hålla i ordning på karen för att undvika "avvecklingsdiskussioner" :).
(Har lyckats så bra med det att det ligger ett nytt 720-kar i planeringen [:D][:-38] )

/GC
#27 - 3 september 2007 15:16
jag har alltid haft akvarier i min närhet.... det var ett av de få sätt att få mig lugn när jag var liten... babysittern framför pappas akvarium... mitt första egna (sköttes visserligen av pappa) hade jag i mitt rum när jag var 3 år... men sedan 1985 räknar jag mig som obotlig akvarist... :D
#28 - 5 september 2007 11:05
Började 1980 (hade en balja med spigg på tomten 1970, men måsarna tog dem efter drygt två timmar, så det det räknas väl inte, men ambitionen fanns). Sen har det varit i olika perioder fram till idag. Nu blir det nog mer permanent känns det som.
#29 - 5 september 2007 13:35
ca 8 år :D sen ja va 7 ;)
#30 - 5 september 2007 19:16
Jag fick mina första fiskar när jag fyllde 8 år dvs. i september 1974. Ca 2 år senare fick jag mitt akvarium på 115 liter som jag har kvar ännu idag. Det har alltså varit igång över 30 år. Jag har aldrig haft flera akvarium förutom mindre 30-40 liters "yngelkar".

Orsakeen till att intresset har hållit i sig är att mitt motto inom hobbyn alltid har varit "keep it simple" dvs. jag har strävat till att hålla lättskötta och tåliga fiskar.

Efter alla dessa år har jag planer på att skaffa större i vinter (har haft liknande planer tidigare) men man får se om det blir av. Det finns ju alltid så mycket som kan komma i vägen.

Annons