Vad jag har lärt mig i ämnet kan flertalet växter inte tillgodoräkna sig ljuset effektivt under för lång tid i sträck utan behöver "vila" för att sedan kunna tillgodoräkna sig ljuset till max igen
Det stämmer inte. Den skrönan kommer förmodligen från att någon inte riktigt förstått vad "dark reactions" i fotosyntesmaskineriet egentligen är - och framförallt att denna reaktion inte behöver mörker i motsats till vad man kan tro utifrån namnet =)
Växter behöver mörker, men inte för att fotosyntesen på något sätt skulle kunna gå effektivare utan mer för att bibehålla den interna klockan som är viktig för förökning - men även för att kontrollera respiration osv.
Förlåt att det plötsligt handlar om en lite kontroversiell planta men det är oftast en speciell typ av människor som är extremt intresserade av att maximera tillväxten av den:
" It is possible to grow marijuana plants during vegetative phase with no dark period, and increase the speed of growth by 15-30%. Plants can be grown vegetatively as long as the grower wants. It is up to the gardener to decide when to force the plant to flower."
Jag har funderat om man skulle kunna ställa in så att akvariet tänds kl 06.00-12.00 släckts 12.00-18.00 för att sedan tändas igen 18.00-24.00. På så vis skulle man kunna teoretiskt öka tillväxthastigheten med 100 % eller?
Om du kör 11 timmar fotosyntes utan paus eller med en paus spelar ingen roll. Det är ändå 11 timmar fotosyntes. Det kan inte öka tillväxthastigheten med 100%.