hur länge har ni era fiskar egentligen?!

#1 - 24 juni 2003 15:58
i butiken hemma tycker man (läs jag) att det är samma som är inne hela tiden o köper ny fisk. men vart tar de äldre fiskarna de lite större- nästan fullvuxa vägen?
jag har själv varit på jakt efter fullvuxna c.moori. men det verkar vara en total omöjlighet att hitta några såna, samm med olika protomelas arter.
fråga nr 2 alltså var tar de stora firrarna vägen-har alla dem till de trillar av pin eller sitter någon o tjuv håller på dem? har inte sett en enda fullvuxen fisk på flera år (malawi) utan bara fiskar/yngel runt 3-4cm. det är lite trist då man är på jakt efter lite större bjässar. blev lite rörigt men hoppas ni förstår frågorna.
#2 - 24 juni 2003 16:25
Jag har alltid mina firrar tills de dör naturligt, och det brukar ta en hel massa tid. Jag har för tillfället en 6 år gammal månskensgurami och två fem år gamla palettciklider, och de mår utmärkt. De enda fiskar jag gjort mig av med var ett par marmorerade scalarer som jag gav till en djuraffär eftersom de blev mobbade av paletthannen.
#3 - 24 juni 2003 17:02
ok, men hur i helsike gör de då som hela tiden köper nya fiskar..för jag vet de har inte fler kar..

varför tar inte butikerna in fler stora fiskar. jag kollade med en butik idag o han sa att det inte gick att få tag på..har inte grosisterna större en typ 5cm?
#4 - 24 juni 2003 17:30
Jag tror att ungfiskar är mera eftertraktade än vuxna exemplar, eftersom de vuxna inte kommer att leva lika länge och ofta är dyrare. Jag ser då och då fullvuxna ciklider i min lokala djuraffär, men då är det bara en eller två stycken, och ofta mycket slitna. Förmodligen någon med ett pyttelitet akvarium som köpte ett sött yngel och slutade med en 25-30 cm stor ätmaskin, blev sur och lämnade in den. Vuxna fiskar är det nästan ingen som vill ha.

De som köper nya fiskar hela tiden gör en av två saker, nämligen Överbefolka eller se var det behövs mera fisk. Om det finns en enda ytfisk och sju bottenfiskar kan man ju köpa tre ytfiskar till för att få balans, om man har ett par ciklider kan man skaffa ett par till av en annan sort för att hindra det första paret från att ta hela akvariet som revir.

Antingen det, eller så har de ett grymt biologiskt filter som kan ta 12-14 ggr akvarievolymen per timme och äter upp detritus snabbare än det skapas, och kan på det sättet hålla i stort sett hur många fiskar som helst, och begränsas endast av de estetiska problemen med att ha ett överbefolkat akvarium. Det är inte snyggt.
#5 - 24 juni 2003 17:32
skulle vara kul från någon som har fulvuxna malawi typ c.moori, el protomelas el nån stor malawi rovfisk för att se hur många som håller vuxna stora malawi
#6 - 24 juni 2003 18:59
har själv praoat i en akvarie affär... jag såg en snubbe som var där 3 ggr i veckan å köpte nya fiskar... 2 av gångerna så köpte han nya ancistrusar för dom hade dött... sen köpte han e massa levande födare....
#7 - 24 juni 2003 22:15
Hej!
Expert zoo i Ludvika har vuxna malawi. Men även andra vuxna fiskar. Men det kanske är lite långt för dig att åka dit. Men du kanske ska hit på semester någon gång?
Mvh Maria
#8 - 25 juni 2003 08:07
Jag säljer alla fiskar jag tröttnat på på en akvarieaktion! Nästa gång är det några glufsiga ciklider som följer mig och min syster dit men förhoppningsvis inte tillbaka hem igen....:)
#9 - 25 juni 2003 10:26
jag försöker bara välja fisk jag har för avsikt att hålla hela deras naturliga liv.

men det blir en del byten mellan mig å några akvarister i min närhet. det är inte alltid man prickar rätt fisk.

det är nog inte så lätt att hålla fisk till maximal storlek, det tar ju bra många år för dem att växxa sig fullvuxna, och det kan hända mycket på 3-4 år. Sjukdomar, filtermissöden, doppvärmare som går haywire etc.

Auktion skulle jag aldrig sälja mina fiskar på, vicka idioter som helst kan ju få för sig att köpa mina fiskar bara för att det är billigt.
#10 - 25 juni 2003 15:29
i butiken hemma tycker man (läs jag) att det är samma som är inne hela tiden o köper ny fisk. men vart tar de äldre fiskarna de lite större- nästan fullvuxna vägen?

Det är en riktig iakttagelse jag jobbar extra i en Zoobutik och sköter fiskarna där, och mycket riktigt det är en stadig kundkrets som missköter sina fiskar och när det blir för tomt i akvariet så köper de nya fiskar.

Butikerna har svårt att ha vuxna fiskar till försäljning på grund av att försäljnings akvarierna är för små.

Det är få odlare eller grossister som har vuxna fiskar i sitt sortiment.
Malawi folket dom handlar ofta privat.
#11 - 26 juni 2003 09:21
hej
ja har mina tills dom dör....heheheh[:-132]

Annons