Hur länge håller ett akvarium?

#1 - 20 februari 2004 20:06
Hej på er hur länge håller ett akvarium alltså när borde man kassera akvariet och köpa nytt?

Det jag har nu har varit igång i 18 år och fogarna ser hela och släta ut......det är ett ram akvarie med aluminium runt om.....
#2 - 20 februari 2004 20:59
Du lär märka det[:-65] Skämt åsido...men du kan ju ta och fundera på att limma om insidan ganska snart...du börjar närma dig utgångsdatum för silikonet.
#3 - 20 februari 2004 21:39
Jag har ett helglas stående 40cm från datorn nu och det köpte jag 1976! Har aldrig ens funderat på om jag skulle limma om det.... Och peppar, peppar...
#4 - 20 februari 2004 21:40
Du kan väl fundera på att limma om det om fogarna börjar se trötta ut, eller om du skall flytta och ändå har tömmt akvariet.
Kassera det är synd och skam (om det inte är fruktansvärt repigt).
Betvivlar mycket starkt att silikon skulle ha något speciellt "bäst-före"-datum.
#5 - 20 februari 2004 21:55
Ursprungligen skickat av Karon

Betvivlar mycket starkt att silikon skulle ha något speciellt "bäst-före"-datum.

Silikon beroende på kvalitet har olika livslängd. Silikon är dyrt som grundmaterial och därför så laborerades det med mer eller mindre bulkmaterial i det innan man hittade någorlunda rätt livslängd på det. (Läs 80 talet) Ha i minnet att det är ett vågspel med ett gammalt akvarium.
(Tro inte att allt kletet i tuben är det välsignade silikonet)
Tvivla starkt tills det ger sig, inget är beständigt här i världen Karon-Man blir lika blöt om fötterna varje gång.
#6 - 21 februari 2004 08:45
Relativt nya kar som ger som säger upp sig och gamla som är som nya, visst, vill det skita sig så gör det det.
Att bara gå på mina erfarenheter är meningslöst så jag får väl gå på alla andra kar bland vänner, bekanta och andra jag hört talas om och av dem är det en som hade ett helglasakvarium där mittstaget släppte men karet höll.
Vill man oroa sig lär man alltid hitta något, fåglar som får lunginflammation, hundar får valpsjuka, katter kattpest eller blir överkörda, man kan krocka med bilen, ramen på cykeln gå av eller att man blir träffad av en meteor.
Vill man vara ABSOLUT trygg för haveri får man slänga ut akvariet, vill man fortsätta med akvarier får man göra en riskbedömning, bedömma skicket på silikonet (vilket är svårt att göra härifrån) och utifrån det besluta om omlimning.
Vilket är mest oroande ett akvarium som är 8-9 år där limningen börjat släppa, eller ett på 15-20 år där det är fast mot glaset och hyffsat frächt i konsistensen ?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 21 februari 2004 09:56
Återigen detta påstående att silikon blir gammalt - jag skulle vilja ha bevis (speciellt om det du skriver Svalo) på att det är så eftersom de jag känner som har gamla akvarier och även de gamla jag har själv menar att det är fel. De jag pratat med som jobbar med silikon hävdar även de att det inte är så. Nu har i och för sig inte silikon funnits så länge (ca. 40 år) så hur gammalt det kan bli vet man inte.
Däremot så blir det med tiden rätt mycket repor i ett gammalt akvarium så av estetiska skäl är det kanske inte så roligt med ett väldigt gammalt akvarium.
#8 - 21 februari 2004 10:23
Jo förresten, kletet i tuben har bäst-före-datum och det skall man inte helt bortse från, men härdad silikon är en annan sak.
#9 - 21 februari 2004 10:35
Jag har ett akvarium från 70-talet som aldrig är om silicinat. Och det håller tätt å fungerar bra.
#10 - 21 februari 2004 13:21
Är det inte så att om man flyttar akvariet så kan det bli försvagat?
I varje fall med stora kar?
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 21 februari 2004 13:32
Är det inte så att om man flyttar akvariet så kan det bli försvagat?I varje fall med stora kar?

Det beror väl på HUR man flyttar det - en vårdslös flyttning är värre än 10 försiktiga.
#12 - 21 februari 2004 22:20
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Återigen detta påstående att silikon blir gammalt - jag skulle vilja ha bevis (speciellt om det du skriver Svalo) på att det är så eftersom de jag känner som har gamla akvarier och även de gamla jag har själv menar att det är fel. De jag pratat med som jobbar med silikon hävdar även de att det inte är så. Nu har i och för sig inte silikon funnits så länge (ca. 40 år) så hur gammalt det kan bli vet man inte.

Däremot så blir det med tiden rätt mycket repor i ett gammalt akvarium så av estetiska skäl är det kanske inte så roligt med ett väldigt gammalt akvarium.

Kjell, troligen har även du rivit bort silikonfogar med fingrarna, jag har limmat om otaliga akvarier med totalt släpp i fogarna efter ett X antal år i drift, inte hos mig själv utan åt kunder. Akvarierna var av olika standard, en del av kända fabrikat, en del hemmalimmade.
-När man kan riva bort fogen utan mer hjälp än fingrarna så är det ett ålderstecken i den här branchen-Kan vi enas om det?
Det finns silikon och det finns silikon...och jag vet fortfarande inte vilken sort som är bäst....ochjag tror ingen överglänser den andra i sluttampen...det måste limmas om ändå förr eller senare.
#13 - 21 februari 2004 22:38
Jag har teorier om att UV-strålning och riktigt låga temperaturer (många minusgrader) är stora bovar i sammanhanget. I det senare sammanhanget krävs att akvariet är tomt. En annan "tom-akvarieteori" är att fukt kryper in i skarvarna utifrån akvariet, fryser till och bänder isär fogarna. Skall vara mycket vanligt här uppe i det kalla nord där vi ställer tomma akvakrier i förråd, på vinden eller i garaget. Jag säljer en del datakabel, och kan berätta att även den finaste kabel efter ett år i norrländskt klimat med minus 30 grader på vintern, och sedan 15-20 timmars solsken hela sommaren lång brukar få de flesta kablars gummihöljen att en papyrusrulle.

Åter till akvarier: Det finns en del andra som påstår att salt kan förstöra silicon på lång sikt, liksom en del mediciner. Andra är skeptiska till hur folk gör rent akvarierna och med vilka medel. Ytterligare andra är mer skeptiska till hur akvarierna är byggda från början, och att det slarvas en del vid tillverkningen. Späningar anförs också som ett argument till att silikonfogar sitter löst. Fogen har gett med sig så till vida att den släppt från glaset, men elasticiteten och trycket håller ihop den och kvar den, och därmed är det också tätt. Det finns som sagt var många teorier.

Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 22 februari 2004 10:14
När man kan riva bort fogen utan mer hjälp än fingrarna så är det ett ålderstecken i den här branchen-Kan vi enas om det?

Nej faktiskt inte, snarare ett tecken på ett dåligt rengjort underlag - jag har sett detta på akvarier som varit två år gamla och de kan knappast ha fallit för ålderstercket samtidigt som jag vet akvarier som fortfarande efter 20-25 år funkar utan minsta problem.

Jag har teorier om att UV-strålning och riktigt låga temperaturer (många minusgrader) är stora bovar i sammanhanget

Det är helt klart möjligt att silikonen i akvarier som stått tomma och utsattas för solsken eller akvarier som stått tomma i kallförråd där temperaturen understiger 0 grader kan åldras snabbt som du skriver.
#15 - 22 februari 2004 15:12
Hej !
Silikon görs av kvarts-sand som genom en massa komplicerade metoder blir silikonharts, som blandas med en härdbar komponent. Silikon är stabilt mellan -50 till +250 grader, är resistent mot uv-strålning, och är mycket väderbeständigt.
Det binds ej kemiskt utan mekaniskt till glaset så om det ramlar sönder efter ett tag beror nog mest på dålig rengöring vid limningen, använd ej t-sprit vid rengöringen innan limning.
Utan tex. aceton.
Johan.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 22 februari 2004 16:50
Intressant info Johan, tack för det. Man lär sig nått nytt varje dag.
#17 - 15 juli 2007 19:45
ok, nu drar jag upp en gammal tråd :D
har ett akvarium som är 16 år gammalt. det har alltid varit fyllt med vatten, utom vid flytt. jag tycker att det ser ut att vara väldigt lite silikon. karet är utan ram, 100 l.

bör man silikonera om då eller är det så att det aldrig slits ut?
blev förvirrad av den här tråden :p
#18 - 17 juli 2007 09:13
Fellan skrev:
ok, nu drar jag upp en gammal tråd :D

har ett akvarium som är 16 år gammalt. det har alltid varit fyllt med vatten, utom vid flytt. jag tycker att det ser ut att vara väldigt lite silikon. karet är utan ram, 100 l.

bör man silikonera om då eller är det så att det aldrig slits ut?

blev förvirrad av den här tråden :p

om silicone fogen ser bra ut och inga läckor så kör på med den. du behöver inte va så spec stor fog vissa gånger beroende på hur karet är byggt silicone har bra bindbarhet

Annons