Hej på er hur länge håller ett akvarium alltså när borde man kassera akvariet och köpa nytt?
Det jag har nu har varit igång i 18 år och fogarna ser hela och släta ut......det är ett ram akvarie med aluminium runt om.....
Ursprungligen skickat av Karon
Betvivlar mycket starkt att silikon skulle ha något speciellt "bäst-före"-datum.
Är det inte så att om man flyttar akvariet så kan det bli försvagat?I varje fall med stora kar?
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
Återigen detta påstående att silikon blir gammalt - jag skulle vilja ha bevis (speciellt om det du skriver Svalo) på att det är så eftersom de jag känner som har gamla akvarier och även de gamla jag har själv menar att det är fel. De jag pratat med som jobbar med silikon hävdar även de att det inte är så. Nu har i och för sig inte silikon funnits så länge (ca. 40 år) så hur gammalt det kan bli vet man inte.
Däremot så blir det med tiden rätt mycket repor i ett gammalt akvarium så av estetiska skäl är det kanske inte så roligt med ett väldigt gammalt akvarium.
När man kan riva bort fogen utan mer hjälp än fingrarna så är det ett ålderstecken i den här branchen-Kan vi enas om det?
Jag har teorier om att UV-strålning och riktigt låga temperaturer (många minusgrader) är stora bovar i sammanhanget
Fellan skrev:ok, nu drar jag upp en gammal tråd :D
har ett akvarium som är 16 år gammalt. det har alltid varit fyllt med vatten, utom vid flytt. jag tycker att det ser ut att vara väldigt lite silikon. karet är utan ram, 100 l.
bör man silikonera om då eller är det så att det aldrig slits ut?
blev förvirrad av den här tråden :p