Hur länge håller en slim line bakgrund ?

#1 - 9 juni 2009 15:06
Som rubriken lyder "Hur länge håller en slim line bakgrund ?" eller rättare sagt hur många år är den snygg :confused:?
Hade inte varit kul om den började flagna/missfärgas efter nått år (och jag menar inte pga alger ;) )
Sitter nämligen och funderar på vilken typ av bakgrund mitt framtida 720-liters ska ha :D.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 9 juni 2009 15:10
Finns väl inget svar eftersom det beror på vad man menar med "håller".

BTN introducerades i alla fall för 15 år sedan och det finns bakgrunder kvar av dessa som fortfarande sitter kvar i akvarier och är "lika" snygga som när de var nya.

Rent tekniskt så är hållbarheten på Slimline lika hög på Slimline som på övriga BTN-bakgrunder
#3 - 9 juni 2009 15:13

Rent tekniskt så är hållbarheten på Slimline lika hög på Slimline som på övriga BTN-bakgrunder

Ok, det låter lovande :)
#4 - 9 juni 2009 17:08
Jag tror då det börjar flagna är då man försöker att skrubba bort alger,bättre att låta bli dem gångerna.
#5 - 9 juni 2009 17:50
Har nu i dagarna bytt mig till 2st Ancistrus, hoppas att de tar hand om algerna :D (hade nog inte vågat "skrubba" bort några alger på slimline :) )
#6 - 9 juni 2009 18:12
rödtoppen skrev:
Har nu i dagarna bytt mig till 2st Ancistrus, hoppas att de tar hand om algerna :D (hade nog inte vågat "skrubba" bort några alger på slimline :) )
Det är så knottrigt att malar eller nåt annat inte rår på det överallt tyvärr.
#7 - 9 juni 2009 19:02
Det är så knottrigt att malar eller nåt annat inte rår på det överallt tyvärr.

hmm.. får hoppas på det bästa alltså..
kanske funkar om man tillsätter nån form av co2 ("riktig co2" eller EasyCarbo kanske råder bot)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 9 juni 2009 19:25
Jag tror då det börjar flagna är då man försöker att skrubba bort alger,bättre att låta bli dem gångerna.

Jag har skrubbat rätt rejält på dom utan några som helst problem
#9 - 9 juni 2009 19:38
Jag har slimline i mitt 720 och har skrubbat av dom som attan en gång men inget lossnar! BTN kostar ju en del men tror nog lite att man får vad man betalar för... Fast jag tycker det är snyggt me lite alger på dom :p
Guest
#10 - 9 juni 2009 19:51
Klart att du inte får va du betalar för 8000kr för en plastbit som växer igen o inte går att få bort ur akvariet efter d.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 9 juni 2009 19:59
Narii skrev:
Klart att du inte får va du betalar för 8000kr för en plastbit som växer igen o inte går att få bort ur akvariet efter d.

Nja, en slimline som det frågades efter kostar väl ca. 1400 spänn till ett 720 så det är ju en bit ifrån 8.000 - dock är de rätt svåra att plocka ut (åven om det definitivt inte är omöjligt) så det håller jag med om

De dyrare varianterna (även om väl ingen av dom heller kommer upp i 8.000) är dock väldigt lätta att plocka ut.
Guest
#12 - 9 juni 2009 20:08
Nä menade de lite "finare" btn'sen.

8000+:
http://www.pwss.se/product.php?productid=8479&cat=1252&page=1
6000+:
http://www.pwss.se/product.php?productid=333&cat=215&page=1

Väldigt dyra bakgrunder... Om en slimline kostat 150kr st hade ja köpt. Men 300+ vill ja inte betala.
#13 - 10 juni 2009 03:59
Jag har skrubbat rätt rejält på dom utan några som helst problem
Nu senaste så lossnade det lite för mig när jag skrubbade innan ett skulle säljas tyckte jag och då använde jag en diskborste,sen försvann inte Algerna ändå för det är så ojämt som sagt på sina ställen det var bara färgen som Flagnade av på ca ett år gammal bakgrund,så man kan inte utesluta att det kan hända att färgen flagnar av:)
#14 - 10 juni 2009 06:42
Narii skrev:

Du menar de som är så tåliga att de går att rengöra med högtryckstvätt?
#15 - 10 juni 2009 07:13
Narii skrev:

Väldigt dyra bakgrunder... Om en slimline kostat 150kr st hade ja köpt. Men 300+ vill ja inte betala.

Som med allt annat, du får vad du betalar för, sedan om det är dyrt kan diskuteras.
#16 - 11 juni 2009 14:20
Nu senaste så lossnade det lite för mig när jag skrubbade

Vad tyckte du om bakgrunden? -hade du köpt en SlimLine igen?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 11 juni 2009 14:28
Narii skrev:

8000+:

6000+:

Spring Rock är väl egentligen inte ens en akvariebakgrund utan mer avsedd för plaudarier i offentlig miljö. Det säljs säkert åtskilliga tusen BTN varje år och av dessa är mycket högt räknat max. 1 Spring Rock.
Så det kan ju verka lite konstigt att du skriver att BTN-bakgrunder kostar 8.000 stycket när långt färre än en promille av dom kostar detta.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 11 juni 2009 14:31
Nu senaste så lossnade det lite för mig när jag skrubbade innan ett skulle säljas tyckte jag och då använde jag en diskborste,sen försvann inte Algerna ändå för det är så ojämt som sagt på sina ställen det var bara färgen som Flagnade av på ca ett år gammal bakgrund,så man kan inte utesluta att det kan hända att färgen flagnar av:)

Algerna skall inte försvinna helt tycker jag - det är ju en del av skönheten att det finns lite alger på bakgrunderna (oavsett farbrikat) - det gör de än mer naturliga

Om det är mycket som har flagnat bort och det var inom garantitiden så hade jag reklamerat. Normalt så håller de utan problem för en tvätt med högtryckstvätt som azur skriver (jag har testat)
#19 - 11 juni 2009 16:32
rödtoppen skrev:
Vad tyckte du om bakgrunden? -hade du köpt en SlimLine igen?
Jag hade alla gånger köpt det igen,som Kjell sa så är det snyggt med lite alger,av att jag försökte skrubba bort dem var att det skulle säljas så jag ville inte att det skulle vara helt täckt med alger;)men som sagt i med ett antal Ancistrus i så håller de dem nåt så när rena:)
#20 - 11 juni 2009 16:34
Algerna skall inte försvinna helt tycker jag - det är ju en del av skönheten att det finns lite alger på bakgrunderna (oavsett farbrikat) - det gör de än mer naturliga

Om det är mycket som har flagnat bort och det var inom garantitiden så hade jag reklamerat. Normalt så håller de utan problem för en tvätt med högtryckstvätt som azur skriver (jag har testat)
Garanti tid tror jag inte det var då det var Zoopet vinster som jag hade köpt;)men dem var oprövade i vatten:)
#21 - 11 juni 2009 19:59
Jag hade alla gånger köpt det igen.

ok, då lutar det nog åt att det blir en sån bakgrund :)
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 11 juni 2009 20:05
Garanti tid tror jag inte det var då det var Zoopet vinster som jag hade köpt;)men dem var oprövade i vatten:)

Nja, nog gäller det garanti även på dom;)
#23 - 14 juni 2009 15:40
Narii skrev:

8000+:

6000+:

Annars kan man ju köpa amazonas för 1500kr mindre än hos pwss om man letar lite... Fortfarande en hel del men i mina ögon värt det. Annars är en mossvägg relativt snygg om man nu gillar grönt.

Annons