Hur länge ha ampellilja

#1 - 14 april 2010 12:45
Hur länge kan jag ha min fina ampellilja i karet innan det är dags att ta upp den för att slippa ruttnad?

Den är ju himla snygg och man kan ju lixom byta ut dem med jämna mellanrum om man har en moderplanta ovan ytan :)
#2 - 14 april 2010 15:51
Den överlever i några veckor skulle jag tro
#3 - 15 april 2010 06:59
Jag har haft min i 6-7 veckor nu fortfarande fin.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 15 april 2010 08:00
Yollis skrev:
Hur länge kan jag ha min fina ampellilja i karet innan det är dags att ta upp den för att slippa ruttnad?

Den är ju himla snygg och man kan ju lixom byta ut dem med jämna mellanrum om man har en moderplanta ovan ytan :)

Visserligen försämrar det inte vattnet om man plockar upp den innan den börjar ruttna - i så fall fyller den ju samma funktion som en plastväxt.

Lite synd är det dock att inte använda riktiga akvarieväxter eftersom dessa ju fyller en viktig biologisk funktion i akvariet genom att de tar upp fiskarnas avfallsprodukter och producerar syre.

Vet inte hur länge en ampellija kan leva i ett akvarium - det hela beror ju på hur mycket näring det fanns i stjälken och roten innan planteringen. När detta är förbrukat så dör växten - hinner allt förbrukas innan man tar upp den så dör nog plantan även om den kommer ovan vattnet. Så om man skall köra med detta system rekommenderar jag nog att du kör med korta intervall i vattnet - om det inte är Ok att ta livet av växten förstås.
#5 - 15 april 2010 08:35
Pluss att det finns så mycket vackrare växter än "ampellilja" ^_^
#6 - 15 april 2010 21:40
Jag har hela karet fullt av fina frodiga akvarieväxter :) fick 20 skott av denna lilja av en granne med orden 'den funkar i akvariet'. Var på jag planterade en i karet. Sen läste jag om hur det egentligen låg till. Tack för era svar! Kan ni tipsa om nån akvarieväxt med liknande färger som liljan?
#7 - 16 april 2010 15:14
Ingen?

Yollis skrev:
Kan ni tipsa om nån akvarieväxt med liknande färger som liljan?

Annons