hur länge går guppi med yngel?

#1 - 16 mars 2008 15:31
så frågan är hur länge går de med yngel? om jag räknat rätt så är hon gravid i 4-5 veckan
#2 - 16 mars 2008 15:33
Då blir det nog yngel när som helst.. 4-5 veckor brukar det ta.
#3 - 16 mars 2008 15:37
Nina82 skrev:
Då blir det nog yngel när som helst.. 4-5 veckor brukar det ta.

tack för ditt snabba svar . något man ska göra när de födda elller ska jag låta de växa upp med föräldrarna och andra fiskar
#4 - 16 mars 2008 15:39
nicenettis skrev:
tack för ditt snabba svar . något man ska göra när de födda elller ska jag låta de växa upp med föräldrarna och andra fiskar

Beror lite på.

Det bästa är att låta dem sköta det själv..

Har du väldigt glupska fiskar och vill behålla ynglen får du flytta honan.
#5 - 16 mars 2008 22:18
tack jag ska nog hålla henne kvar om jag märket att alla blir uppätna får jag flytta de då
#6 - 17 mars 2008 07:05
Gör inte samma misstag som mej alla blir uppbätna då...
Lägg hon i en yngelkasse
#7 - 17 mars 2008 08:30
Baf2 skrev:
Gör inte samma misstag som mej alla blir uppbätna då...

Lägg hon i en yngelkasse
vad är det ?
#8 - 17 mars 2008 08:43
En yngelkasse är en liten plast- eller nätbur som man sätter i det stora akvariet. Där får honan föda och efteråt plockar man ur henne och låter ynglen gå kvar.

Det är ofta (väldigt) stressande för honan att plockas i och ur den där kassen, hon är ju van att röra sig på ett betydligt större område, så kan man ska man låta henne gå kvar i det stora akvariet som vanligt. Har man andra glupska fiskar(mamma själv tar ibland en tugga eller två också) kan ynglen ätas upp, men som du själv konstaterade, det kommer en ny kull om en månad... alternativt kan du köpa ett yngelakvarie där hon får gå en längre tid.

Enda gången jag tycker det kan vara värt med en yngelkasse är i det som är mitt experiment för tillfället: att föda upp frisimmande ancistrusyngel till en storlek där de inte längre betraktas som snacks av mina fantomtetror.. Pappa ancistrus är ju inte med i bilden och själva rör sig inte ynglen så mycket så stressmomentet är begränsat till själva fångstögonblicket...
#9 - 17 mars 2008 09:08
Igår såg jag att min guppyhona liksom "attakerade" gruset och gnuggade sig mot det, eller vad man ska säga.
Det betyder ju att yngel är på gång närmaste dygnet, så jag la henne i en yngelkasse (nät) och mina två andra yngel som legat i yngelkassen ett tag la jag i en burk så länge.

Några frågor:

1.Om de blir stressade, kan hon yngla senare då?
2.Gör jag rätt som lägger henne i en yngelkasse?
#10 - 17 mars 2008 09:41
1, Ja, det kan hon.. hon kan hålla på dem ett par dagar, det finns inget exakt svar på det.
2, Man gör vad man kan med det man har, så att säga. Du har ju fyllt alla dina akvarier/skålar med andra fiskar så då är det väl bara yngelkassen kvar, om du nu vill rädda de yngel som är på g också?

Själv gillar jag inte yngelkassar eftersom mina honor blivit för stressade när jag provat. Jag vet inte hur dina kommer att reagera, vissa honor tar flytten med ro, andra får inte en lugn stund förrän de är utsläppta igen.

Om honan blir väldigt stissig kan det lugna lite om du lägger någon buskig(are) växt flytande i kassen. Den kommer funka som gömställen och ge lite trygghet åt henne.

Man vill ju alltid sträva efter perfekta förhållanden men det går sällan att göra om man inte har fri tillgång på pengar och plats, därför får man göra så gott man kan. Vissa yngel kommer att dö oavsett vad man gör, man kan inte rädda alla. Till slut kommer du få så många yngel att du inte kan hålla räkningen på dem och kanske t o m önska att hon ska sluta föda så mycket barn :D.

De första man får är alltid lite speciella men det kommer att komma fler, var så säker.
#11 - 17 mars 2008 10:11
Okej. Nu har jag några frågor till: ;)

1.Jag har en stor klutt javamossa i yngelkassen, räcker det?
2.Hur är de när de är stressade?

// Sofie
#12 - 17 mars 2008 10:37
1, Japp, helt perfekt faktiskt. Javamossa är det bästa du kunnat hitta eftersom ynglen får bra med skydd i snårigheten :D

2, Lite svårt att förklara. De simmar fram och tillbaka, upp och ner och försöker hitta en väg ut. Orolig kort sagt.
#13 - 17 mars 2008 14:22
Okej.
Tack för svaren!
Jag får hoppas att allt går vägen nu. :)

// Sofie
#14 - 18 mars 2008 16:03
när jag kom hem från stan var honan smal och fin men inga yngel de hade blivit uppätna alla :-( jag som skulle flytta honan nu när jag kom hem!
#15 - 18 mars 2008 17:52
Asch! Trist! Jeje.. så är det ibland. Bara att vänta en månad på nästa kull då? ;)
#16 - 26 mars 2008 16:08
Du ska ta ut föräldrarna om du har de i en yngeltank dom äter upp ungarn :(
#17 - 26 mars 2008 16:30
Jag tycker nästan det är sämre med en yngelkase än utan, då ynglen som föds i en kasse inte har någonstans att ta vägen och tar man inte upp honan direkt så blir de mat till henne.
Sedan är det stressande för honan att bli instängd i en yngelbur och risken finns att hon släpper ynglen för tidigt och de då inte är livsdugliga. Föds de däremot i ett ganska tätt planterat akvarium så blir det några som blir uppätna, men de starkaste överlever och efter ett par dagar är dessa yngel inte intressanta för föräldrarna att äta längre.
#18 - 26 mars 2008 16:47
ize skrev:
Om honan blir väldigt stissig kan det lugna lite om du lägger någon buskig(are) växt flytande i kassen. Den kommer funka som gömställen och ge lite trygghet åt henne.

Trist att de dog men det kommer nog fler snart. Man ska alltid ha mycket växter till guppy och javamossa är perfekt. Jag använder aldrig yngelkasse för mina små vildfångade guppies äter inte sina yngel. De kan inte äta så stora saker.
#19 - 26 mars 2008 18:02
ansjo skrev:
Jag tycker nästan det är sämre med en yngelkase än utan, då ynglen som föds i en kasse inte har någonstans att ta vägen och tar man inte upp honan direkt så blir de mat till henne.

Sedan är det stressande för honan att bli instängd i en yngelbur och risken finns att hon släpper ynglen för tidigt och de då inte är livsdugliga. Föds de däremot i ett ganska tätt planterat akvarium så blir det några som blir uppätna, men de starkaste överlever och efter ett par dagar är dessa yngel inte intressanta för föräldrarna att äta längre.

En utav mina honor födde yngel i akvariumet utan att jag viste om det. Men en kväll så hittade min pappa två små yngel under min mossboll, jag blev såklart överlycklig eftersom det var första gången för mig.
Det dåliga med att de föder i akvariumet är att man kanske inte ser dem förens de blivit ganska stora, och man vill ju se dem växa up..
Nu har jag 4 yngel, 2 pytte-pyttesmå (föddes igår) och 2 som jag inte riktigt vet hur gamla de är eftersom jag hittade dem när de var ca 5mm, men skulle tippa på kanske 3 veckor.. (de är ca 1cm, någon som vet hur gamla de är?).
De äldsta ynglen vet jag inte vad det är för fisk (ballongmolly eller guppy), kan man se skillnad på ballongmolly och guppy när de bara är 1 cm??
OBS! Ynglena är ganska mörka och rätt feta, om det hjälper...

// Sofie
#20 - 26 mars 2008 18:06
soffan96 skrev:
En utav mina honor födde yngel i akvariumet utan att jag viste om det. Men en kväll så hittade min pappa två små yngel under min mossboll, jag blev såklart överlycklig eftersom det var första gången för mig.

Det dåliga med att de föder i akvariumet är att man kanske inte ser dem förens de blivit ganska stora, och man vill ju se dem växa up..

Nu har jag 4 yngel, 2 pytte-pyttesmå (föddes igår) och 2 som jag inte riktigt vet hur gamla de är eftersom jag hittade dem när de var ca 5mm, men skulle tippa på kanske 3 veckor.. (de är ca 1cm, någon som vet hur gamla de är?).

De äldsta ynglen vet jag inte vad det är för fisk (ballongmolly eller guppy), kan man se skillnad på ballongmolly och guppy när de bara är 1 cm??

OBS! Ynglena är ganska mörka och rätt feta, om det hjälper...

// Sofie

Mina yngel på ca 1cm är 3½ vecka så det kan nog stämma :)
#21 - 26 mars 2008 18:09
Visst kan det vara en nackdel att inte se ynglen när de föds, men om man jämför för och nackdelar tycker jag ändå att det är bättre att låta dem födas i karet. Efter några kullar har du nog med fisk i karet ändå, utan att kunna skriva upp i almanackan vilkan datum ynglen är födda;).
Om ynglet är ca 1 cm låter det ganska bra att det är ungefär 3 veckor:).
Ballongmollyyngel och Guooyyngel ser man skillnad på oftast genom att mollyyngel är kraftigare i formen och lite mer kompakta till att börja med, medans Guppyna brukar vara lite mer långsmala.

Annons