Hur länge? Filter?

#1 - 22 april 2006 09:29
Tjobla.
Hur länge borde man köra med ett nytt ytterfilter i ett redan inkört akvarium med ett redan inkört ytterfilter?

Har köpt ett större och tänkte sköta all filtrering med just ett filter "12liter volym"
Hade två stycken innan, ett Eheim 2217 och ett Fluval 403, men Eheimet gav upp livet och nu går det nya Project PJF 2001 med Fluvalen

När kan jag tänkas ta bort fluvalfiltret?

Mvh Peter
#2 - 22 april 2006 10:43
Kör med båda filtren! Du kan sedan göra dom rena växelvis utan att riskera nyttobakteriers död! Så gör jag!
#3 - 22 april 2006 16:04
[quote=laerni]Kör med båda filtren! Du kan sedan göra dom rena växelvis utan att riskera nyttobakteriers död! Så gör jag![/quote]

Jo men nu är de så att jag ska bara ha ett filter :D
har kört med två innan så jag rengjorde dom växelvis då

Mvh P
#4 - 22 april 2006 20:42
Du har inte funderat på att flytta över filtermedia från det inkörda filtret till det nya? Då kan du ju köra med bara det nya från början.
#5 - 22 april 2006 22:14
[quote=mattsve]Du har inte funderat på att flytta över filtermedia från det inkörda filtret till det nya? Då kan du ju köra med bara det nya från början.[/quote]

Två helt olika filter och storlek....har redan tänkt på det
Men jag låter det gå en eller två veckor så borde nog inte vara någon fara

Mvh Peter
#6 - 22 april 2006 23:54
minst 2 veckor helst 4.
tar trots allt ett tag innan bakterierna växt till sej och bl.a ph påverkar tillväxten.

tänk också på att när du tar bort de gamla filtret så bör du mata försiktigt då det nya filtret har som mest kapacitet för halva akvariet typ.
#7 - 23 april 2006 08:37
ta det gamla filtret och tvätta ur det i akvariet :)...
nej men att flytta felitermedia måste fungera bra, fyll bara på extra för det som är tomt....i det nya...

Annons