hur länge får ditt barn vara ute på helgerna

#1 - 26 december 2006 14:56
ja hur länge får dina barn vara ute på helgerna.
#2 - 26 december 2006 16:14
Beror mycket vad man bor Landet eller stan stor skillnad problemet har inte uppstått än efter som hon ska bli 10 år.Men jag förstår din fråga
#3 - 26 december 2006 17:12
Nu är inte mina barn så gamla att detta är ett problem ännu men jag antar att det får bero på var de är (skall vara). Om vi exempelvis använder en 13åring så kan han/hon visst vara borta till 23:00 en helgdag _men_ detta är i så fall hos en vän (som har sina föräldrar hemma). Att vara "ute" (populärt ord för någonstans föräldern inte vet var det är) skulle inte hända i min familj (utan konsekvenser kanske man bör tillägga)
Om ute = hänga på stan så är det inte heller något som skulle ske vid den åldern. När bion är slut så är det hemgång, antingen till oss eller någon vän (med hemmavarande föräldrar).

Och så kommer brasklappen... När de blir litet äldre beror allt på hur ungdomen har visat att man kan lita på den.

/J
#4 - 26 december 2006 17:20
Joacim skrev:
Nu är inte mina barn så gamla att detta är ett problem ännu men jag antar att det får bero på var de är (skall vara). Om vi exempelvis använder en 13åring så kan han/hon visst vara borta till 23:00 en helgdag _men_ detta är i så fall hos en vän (som har sina föräldrar hemma). Att vara "ute" (populärt ord för någonstans föräldern inte vet var det är) skulle inte hända i min familj (utan konsekvenser kanske man bör tillägga)

Om ute = hänga på stan så är det inte heller något som skulle ske vid den åldern. När bion är slut så är det hemgång, antingen till oss eller någon vän (med hemmavarande föräldrar).

Och så kommer brasklappen... När de blir litet äldre beror allt på hur ungdomen har visat att man kan lita på den.

/J

Två själar-en tanke.
#5 - 26 december 2006 19:17
Håller helt med, Joacim!
#6 - 26 december 2006 19:21
Ville bara tillägga.
Dels att det var det som gällde för mina ungdomar när de var i den åldern. Och det funkade bra!

Dels att ni inte ska falla för det klassiska "Men alla andra får ju..."! :)
#7 - 26 december 2006 22:03
Kan ju inte berätta om några egna barn, men däremot om hur det är för mig :) (är 16) För mig och min 19-åriga syrra har det nog aldrig funnits några "regler" mer än att ringa och höra av oss vid bestämd tid. Vi har båda varit väldigt duktiga på att sköta oss själva så några regler behövs inte här. Även fast jag bara är 16 så har jag aldrig fått höra att jag inte får dricka eller så. De litar helt enkelt på mig. Och det fungerar utmärkt! Jag håller mig borta av eget intresse och väljer andra kompisar än de som är ute och super sig fulla varje kväll. Kan smaka alkohol men är inte dirket överförtjust, läsk är i så fall bättre :D Har aldrig varit full, och skulle aldrig komma på tanken att prova röka. Syrran har nu det senaste året börjat "dricka" lite smått med kompisar men precis som förut så får hon hålla det på en lagom nivå själv, ringa och när hon ska hem så hämtas hon av mamma eller pappa.

Det har fungerat superbra i min familj och det är aldrig några bråk som rör detta ämne. Men jag ska nog påpeka också att vi självklart inte får göra precis som vi vill, skulle det börja gå åt fel håll så finns mamma och pappa självklart där och håller koll :) Jag ser hellre att man som ung får börja dricka i små, små mängder (och då menar jag verkligen små också :) ) än att man smyger bakom ryggen och super sig full "bara för att" vilket tyvärr händer många...

Nu var ju frågan egentligen hur länge ungarna får vara ute, men jag tyckte att det här också kunde nämnas eftersom de två ofta hänger ihop :p
#8 - 27 december 2006 00:06
Jag hade generellt kl 1 som "hemkommartid" innan jag blev myndig. Sen 15-16-17 års åldern nånting. Sen berodde det också på var jag var och så...
#9 - 27 december 2006 00:18
Vad tiderna förändras när jag var 16 år hade jag redan flyttat hemifrån
#10 - 27 december 2006 01:29
Jag har själv inga barn men jag kan inte minnas att jag hade någon speciell tid att hålla, det var rätt självklart att man gick hem innan det blev helt ödsligt på gatorna (uppvuxen i Malmö)
#11 - 27 december 2006 03:31
har inga ungar (tack å lov) men av egen erfarenhet (jag gav mina föräldrar både ett å två gråa hår när jag var i de lägre tonåren) så kan jag säga följande; Ungar hittar inte på hyss enbart på fredag och lördag kväll.

Kommer ihåg höstloven å allt var det var på högstadietiden, då vart det ju fest på dagarna när alla föräldrar jobbade osv. Då hann man nyktra till innan man kom hem igen vid 23 tiden å föräldrarna tyckte man var duktig och ansvarsfull för att man passade den överenskomna tiden :D .

Ljuva ungdom...
#12 - 27 december 2006 09:28
När jag började på högstadiet fick jag "fria tider" under ansvar, dvs, så länge jag inte söp mig aspackad eller fick problem med polisen fick jag komma hem när jag tyckte det var lämpligt. När jag var 16 flyttade jag hemmifrån, och då lade sig inte mina föräldrar i alls.
#13 - 27 december 2006 09:46
varför handlar det alltid bara om alkohol? är det verkligen så farligt om man dricker lite? ingen nämner knark eller vara ute o slåss eller alla andra kriminella saker som inbrott eller skadegörelse bland annat. det borde väl a värre, tycker jag?
#14 - 27 december 2006 09:52
varför handlar det alltid bara om alkohol? är det verkligen så farligt om man dricker lite? ingen nämner knark eller vara ute o slåss eller alla andra kriminella saker som inbrott eller skadegörelse bland annat. det borde väl a värre, tycker jag?

Håller med men det är ju inte så bra om en 13 årig tjej dricker och är helt borta typ då kan hon ju bli utsat för dem flesta sakerna om hon går där själv elr så kanske hon går med en kompis som är minst lika full ..! men alkohol är bättre än drogor och sånt fast om dom är med perssoner som drogar kan dom ju få det i sin öl elr va det är dom dricker
#15 - 27 december 2006 09:56
måste det vara en HON som råkar illa ut?
och man måste inte dricka sig dyngrak bara för att man e 13 år.. sen ska inte 13 åringar dricka överhuvud taget tycker jag , men det handlade väl inte bara om 13 åringar?

sen tycker många föräldrar det är bra att ge sina barn LITE alkohol så dom vet hur mycket dom dricker, men sanningen är den att den spriten som föräldrarna ger kommer bara i tillägg till allt de ungdomar dricker, så föräldrarna bidrar ju faktiskt till att deras barn dricker sig dyngraka.
#16 - 27 december 2006 13:14
jag har en dotter på 13år och jag tycker det inte är så bra att hon e ute halva nätterna i dagens samhälle de kan hända så mycke även om dom inte super.de är en sak om dom e hemma hos någon så att man vet var dom e.men då vill man kolla med dom föräldrarna så att dom e där för det har hänt att dom säger att dom e där och sen går dom ut på stan istället.
#17 - 27 december 2006 14:33
Faring skrev ju i första inläget att hon hade en dotter på 13 år fast ändrade det och det var därför ja tog det som ex. när ja skrve det Anderassofus
#18 - 27 december 2006 14:40
såg de sen ;)
#19 - 27 december 2006 15:13
jag vill bara ha ålder och hur länge dom får vara ute så jag har något att jämföra med det är så svårt att veta.tack på förhand
#20 - 27 december 2006 22:58
Mina barn skall vara hemma 21.00 vardagar och 23.00 helger så länge de går i grundskolan skolarbetet går före festandet, de är 13 och 14 år
#21 - 28 december 2006 13:36
Jag har inga problem med tider och rännande ungar än, de är bara 8 och 3 år.
Men vi bor i byn Ingenstans mitt i Ingenting med skogen som närmaste granne, 4 km till närmaste mack och 1 mil till byn samt 2,5 mil till grannbyn så på ngt sätt tror jag att ongan kommer att ringa efter taxin (mamma) då det är dags för hemfärd.
Jag jobbar hårt med att sonen ska känna sig trygg i att alltid kunna ringa, eller berätta om ngt hänt. Oavsett vad det är.
Hade vi bott i stan hade det nog sett väldigt annorlunda ut.

Idag ska sonen vara hemma kl 19 på vardagar och 20 fre - lörd.
Dorta, ja hon ska ligga i bingen senast kl 20:D
#22 - 29 december 2006 20:43
bara jag som blir strypt av för strikta hemkomsttider? bor i innerstaden i sthlm och måste vara hemma vid 12. Jag är 18 år :( Jag kvävs.. mina yngre kompisar får vara ute och festa till 5, och jag får inte ens vara på en filmkväll hos en kompis till efter 12. inte varit ute och druckit mycket, och aldrig kommit hem full. måste komma hem efter krogen och får inte sova över hos någon kompis efteråt..
#23 - 29 december 2006 21:10
akan skrev:
bara jag som blir strypt av för strikta hemkomsttider? bor i innerstaden i sthlm och måste vara hemma vid 12. Jag är 18 år :( Jag kvävs.. mina yngre kompisar får vara ute och festa till 5, och jag får inte ens vara på en filmkväll hos en kompis till efter 12. inte varit ute och druckit mycket, och aldrig kommit hem full. måste komma hem efter krogen och får inte sova över hos någon kompis efteråt..

jösses :( ,
när jag var 18 så var jag borta hela nätterna, jag var bara hemma när jag var hungrig [:o]
Hade jag varit dig så hade jag flyttat ihop med en polare, om det är för svårt att hitta en egen lägenhet.
#24 - 29 december 2006 21:12
akan är du arton år bestämmer du själv(antagligen tycker dina föräldrar de bestämmer så länge du bor hemma). Har du pratat med dina föräldrar varför de är så oroliga Man vill alltid sina barn väl men får inte kväva dem med sin oro. Fråga dem varför de inte släpper på tyglarna du är ju vuxen i lagens mening.
#25 - 29 december 2006 21:32
Uja, ser inte fram emot att ha en tonårsdotter, tur att hon bara är sex månader ännu :D. Fast varje fas har väl sina för och nackdelar...
#26 - 29 december 2006 22:36
Förstår inte varför det skulle vara värre med döttrar (det verkar på rätt många som att det är främst sina flickor de oroar sig för).
80-90% av alla våldtäkter sker i hemmet av någon offret känner, och i ungefär lika stor procentsats av våldsbrotten i stort är det män som är offret.
Statistiskt sett är det alltså era pojkar ni ska vara oroliga för.

18 år och hemma klockan tolv? Låter heltokigt, är du 18 är du myndig, har dina föräldrar förstått det? Sen är det strunt samma vad de hotar med. de kan hota emd att slänga ut dig, men det får de itne göra för de är försörjningsskyldiga tills du har gått ut gymnasiet.
#27 - 30 december 2006 00:28
akan skrev:

vafan:confused:

dina päron låter knasiga.
#28 - 30 december 2006 01:33
Det kanske är dags att flytta hemifrån Du är ju myndig
#29 - 30 december 2006 01:40
Det kanske är dags att flytta hemifrån Du är ju myndig

tror att det är svårt att hitta lägenhet i storstäderna
#30 - 1 januari 2007 02:33
sen tycker många föräldrar det är bra att ge sina barn LITE alkohol så dom vet hur mycket dom dricker, men sanningen är den att den spriten som föräldrarna ger kommer bara i tillägg till allt de ungdomar dricker, så föräldrarna bidrar ju faktiskt till att deras barn dricker sig dyngraka.

Nej nej nej! Helt fel! Det där måste jag säga är ett typiskt "jag litar inte på mina barn"-beteende... Fler förbud leder till fler brutna regler. För många onödiga regler gör att de flesta ungdomar väljer att smyga bakom ryggen på sina föräldrar istället för att vara ärliga. Är tex. alkohol helt förbjudet (och förbjudet att prata om...) hemma, så blir det mer lockande att prova i smyg bara för det. Eftersom jag själv är i den "aktuella åldern" så pratar jag mycket med andra ungdomar och får höra "hemligheterna". Allt som rör alkohol, rökning, droger och sex och allt det där. ALLA som gör något "förbjudet" som att röka eller dricka till exempel, smyger bakom ryggen på sina föräldrar och säger att "de skulle bli galna om de fick veta". Sen visar det sig alltid att det alltid har varit HELT förbjudet i familjen.

Av mina egna erfarenheter (hur jag själv har det och alla jag pratat med...) så står jag fast vid att ju mindre regler desto större ansvar tar ungdomarna själva. Som jag sa till mamma idag när vi pratade om det här ämnet - samvetet är straff nog om man från början fått ansvaret själv.

Jag är inte ensam om att ha allt ansvar för "allt som rör detta ämne" och för alla jag mött som har det lika hemma, så fungerar det lika bra. Alla håller sig undan av eget intresse.
#31 - 1 januari 2007 14:10
Jag håller helt och hållet med. Mina föräldrar har alltid kört på "frihet under ansvar", och det ahr fungerat bra. De har aldrig köpt ut sprit, och bjöd mig itne hemma förrän jag fyllt 18, men de har å andra sidan inte tabubelagt det eller eplicit sagt åt mig att jag ABSOLUT inte får dricka. de har mest sagt åt mig att ta det lungt och inte tveka komma till dem om jag behövt hjälp. Om jag då till exempel skulle ha supit mig dyngrak, skulle jag kunnat ringa dem och bett dem komma och hämta mig, utan att behöva vara rädd för repressalier.
Men jag har aldrig behövt göra det, för jag har fått en ganska avslappnad syn på alkohol och fylla och känner inte att jag behöver supa för att bevisa nånting, eller för att det skulle vara särsklit häftigt. (sen hittade jag å andra sidan på andra dumheter för att reta mina föräldrar, men det är ju ounvikligt :))

Jag tror samma sak gäller vid hemkomsttider. Friare tyglar ger barn som akn ta ansvar.
#32 - 1 januari 2007 14:30
14årig pojke, storstad, hemma vardagar 21 helger 23. Inte sova över hos kompisar vars föräldrar är borta. Alltid dubbelkolla med föräldrar åt båda håll vid översovning (annars säger de bara att de ska sova hos varann och stannar ute hela natten). Ibland har jag låst ytterdörren när jag själv lägger mig, för att tonåringarna inte ska smita ut (har hänt, men inte hos mig). Det gäller att vara alert och mer lurig än de :D

fairing skrev:
jag vill bara ha ålder och hur länge dom får vara ute så jag har något att jämföra med det är så svårt att veta.tack på förhand
#33 - 1 januari 2007 14:54
Tycker det verkar tråkigt att behöva ha en relation till sina barn som kretsar kring förbud, låsta dörrar och att man inte litar på varandra. Okej för att det kan behövas när det handlar om 13-14 åringar eftersom de fortfarande mer är barn och vuxna, men när barnen kommer upp i 15-16 årsåldern och uppåt tycker jag att de förtjänar lite mer ansvar. Nu är det ju visserligen vansinnigt olika när barn blir mogna nog att ta det ansvaret, emn i allmänhet är jag för en lite mer liberal hållning.
Men samtidigt tycker jag att det är viktigt att föräldrarna vet vad deras barn sysslar med, bryr sig och engagerar sig. Positiva äldre förebilder (äldre som i 20+, inte 40+) är också bra. När min lillebror börjar komma upp i åldern att han vill gå ut och roa ser jag gärna att han gör det tillsammans emd mig och mina vänner.
#34 - 1 januari 2007 15:09
Då svarar jag så här tråkigt: jag var väldigt vild som tonåring/ungdom och har därför en massa erfarenhet av vad man kan hitta på :D

Innan man själv får barn, är det JÄTTELÄTT att tycka frihet är fostrande! Kanske funkar i lilla byn Ingenstans, men i en storstad med grupptryck, stora kompisgäng och lätt att få tag på vad man vill ... behövs regler. Men reglerna ska ju inte förta samtalet, som är det viktigaste verktyget (tycker jag). Alltid prata, reflektera, diskutera och skratta åt/med varann.
#35 - 1 januari 2007 17:18
Tycker också att det är tråkigt att så många föräldrar verkligen antar att ungarna kommer göra allt bara de får chansen... Nej, jag lever mitt i det, jag ser var som händer - ju mer förbud, ju värre blir ungarna. Jag lovar...
#36 - 1 januari 2007 17:21
Mamma Mia skrev:
Innan man själv får barn, är det JÄTTELÄTT att tycka frihet är fostrande!

Jag måste faktiskt få säga att vuxna då rakt inte verkar veta så mycket om det... Ärligt talat så vet ungdomarna själva nog mer ;) många vuxna vet inte vad ungarna håller på med - de tror bara att reglerna fungerar.
#37 - 1 januari 2007 17:39
Jag måste faktiskt få säga att vuxna då rakt inte verkar veta så mycket om det... Ärligt talat så vet ungdomarna själva nog mer ;) många vuxna vet inte vad ungarna håller på med - de tror bara att reglerna fungerar.

Och många ungdomar verkar inte förstå att ALLA vuxna också varit ungdomar en gång...! ;) Och jag kan säga att åtminstone jag själv har en helt annan syn på vad som är rimligt och inte än jag hade när jag var tonåring och trodde jag var odödlig...!
#38 - 1 januari 2007 17:42
Jag hade varit mer orolig för vad ungdomarna i den lilla byn pysslar med än vad folk i storstan, där det finns både vuxna och myndigheter närvarande gör. Jag tror du har minst lika mycket, om inte mer hembränd sprit, våld och skit på landet, än i stan. Och det utan den övervakning från väktare, poliser och andra vuxna som du har i stan.
Jag själv bor i malmö och har alltid gjort det.

Visst, många ungar pysslar med saker som deras föräldrar inte nödvändigtvis gillar, men så länge det inte skadar dem eller någon annan allvarligt, tycker jag att det är saker som kan vara nödvändiga för att lära sig lite om livet.
När jag får barn kommer jag tex inte vara alltför glad för att tänka mig att de kommer att vara fulla och göra bort sig, och att de kommer att ligga med kreti och pleti, men är det verkligen så farligt?
#39 - 1 januari 2007 17:50
Mamma Mia skrev:
Då svarar jag så här tråkigt: jag var väldigt vild som tonåring/ungdom och har därför en massa erfarenhet av vad man kan hitta på :D

Innan man själv får barn, är det JÄTTELÄTT att tycka frihet är fostrande! Kanske funkar i lilla byn Ingenstans, men i en storstad med grupptryck, stora kompisgäng och lätt att få tag på vad man vill ... behövs regler. Men reglerna ska ju inte förta samtalet, som är det viktigaste verktyget (tycker jag). Alltid prata, reflektera, diskutera och skratta åt/med varann.

Ungdomar kan hitta på en massa "bus" även på dagen.
Jag tror att det beror på hur man är som individ. Det kan nämnas att jag hade en kompis när jag var yngre, hon hade stränga föräldrar...hon skulle vara hemma vid en viss tid osv.
HON var den som tjuvrökte (försökte få mig att prova också men tji fick hon).
HON var den som söp sig full, HON var den som vid 16-års ålder var gravid.
Om man är "vild" så kommer inte strängare regler att hjälpa.
#40 - 1 januari 2007 18:07
Om det funnits ett bra svar på frågan hur bete sig mot sitt barn hade vi inte haft några "problembarn". Hårda regler är verkligen inte bra men barnen måste ändå veta vad de har att rätta sig efter. Kommunikation med sitt barn är A och O. Men uppror mot sina föräldrar måste alla göra förr eller senare. Föräldrar har väl varit mossiga i alla tider:).
#41 - 1 januari 2007 18:44
Faktum är att jag är inte så orolig för vad mitt barn ska hitta på på nätterna utan snarare vad han KAN RÅKA UT FÖR...! DÄRFÖR vill jag att han är inne senast en viss tid, inte för att han är "ute och ränner", i alla fall inte än (han är 13 år) men den dagen kommer väl. :p
#42 - 1 januari 2007 20:54
Nitra98 skrev:
Faktum är att jag är inte så orolig för vad mitt barn ska hitta på på nätterna utan snarare vad han KAN RÅKA UT FÖR...! DÄRFÖR vill jag att han är inne senast en viss tid, inte för att han är "ute och ränner", i alla fall inte än (han är 13 år) men den dagen kommer väl. :p

här i Malmö så blir de rånade titt som tätt :(
#43 - 1 januari 2007 21:46
Jag hade varit mer orolig för vad ungdomarna i den lilla byn pysslar med än vad folk i storstan, där det finns både vuxna och myndigheter närvarande gör. Jag tror du har minst lika mycket, om inte mer hembränd sprit, våld och skit på landet, än i stan. Och det utan den övervakning från väktare, poliser och andra vuxna som du har i stan.

Jag själv bor i malmö och har alltid gjort det.

Det har jag också märkt, när jag började på ett gymnasium i halland ute på landet (naturbruk) var det fester dygnet runt, alla rökte och droger pratades det rätt friskt om också. Fick höra att om jag inte var en "festis" innan jag började där så skulle jag definitivt vara det när jag gick ut.

Det där med att vuxna också varit ungdomar vet såklart jag också. Jag är inte dum... Men däremot tror jag nog att man ändrar syn när man växer upp. Allt för få har kvar det "ungdomliga tänkandet" (:p) Men visst finns de vuxna också, och gissa vilkas ungar som sköter sig? ;)
#44 - 1 januari 2007 23:19

Det där med att vuxna också varit ungdomar vet såklart jag också. Jag är inte dum... Men däremot tror jag nog att man ändrar syn när man växer upp. Allt för få har kvar det "ungdomliga tänkandet" (:p) Men visst finns de vuxna också, och gissa vilkas ungar som sköter sig? ;)

Nej, jag tror inte heller att du är dum...:D Och visst ändrar man syn, åtminstone till en del, när man växer upp och inser att man inte är odödlig...Det finns ju en anledning att man ändrar syn och det KAN ju ha att göra med att man faktiskt blir klokare med åren, även om ungdomar tror de är allvetande...
Sen vill jag klargöra att jag inte heller tycker man ska ha för hårda regler, jag är starkt för frihet under ansvar! Ville bara litegrann påvisa skillnaden mellan "odödliga, allvetande ungdomar" gentemot ängsliga hönsmammor...! :p För som jag sa, jag är inte så orolig för vad mitt barn hittar på som för vad han kan råka ut för...
#45 - 1 januari 2007 23:51
Nitra98 skrev:
även om ungdomar tror de är allvetande...

Jag blir säkert utskrattad nu, men ni tror inte på att ungdomar vet något om ungdomar? :confused:
#46 - 2 januari 2007 00:24
Jag blir säkert utskrattad nu, men ni tror inte på att ungdomar vet något om ungdomar? :confused:

Så menar jag absolut inte och jag är ledsen om du eller någon annan tog illa upp av mitt ordval! Svårt att förklara vad man menar när man bara kan skriva... :( Men jag vet att när jag själv var tonåring så trodde jag aldrig att något ont skulle hända mig, och jag var övertygad om att jag skulle kunna försvara mig om det trots allt hände något...Ända tills det faktiskt hände och jag insåg hur sårbar man är...
#47 - 2 januari 2007 00:41
Ok :)
#48 - 2 januari 2007 05:44
Majoriteten av föräldrarna gör bara sitt jobb när de sätter upp regler över vad "deras" barn får och inte får göra. Det är inte så att vi tror att barnen alltid gör som vi säger (så naiva är vi inte) men vår del är att, så långt vi kan, försöka förhindra att olycka drabbar dem.

Kanske känns detta lite provokativt för en ungdom men det måste ändå sägas: Nej, ni vet inte (generellt talat), nej, ni har ingen aning.

/J *iväg till jobbet - swisch*
#49 - 2 januari 2007 09:49
Som hemifrånflyttad snart 22-åring så ligger jag väl nånstans mitt emellan, och kan väl hålla med om att visst, tonåringar har inte värsta kollen, men samtidigt tror jag att de har mer koll på sin verklighet än vad vuxna har. De har nog mer förståelse för de situationer de själv kan hamna i, än vad vuxna har. Vuxnas bild av ungdomarnas liv baseras ju i rätt stor utsräckning på vad media rapporterar, och det akn väl ändå alla vara överens om, att det snarare är så att det KAN vara sant FAST det står i tidningen, än tvärt om..
#50 - 2 januari 2007 15:46
Men snälla herr Holmström, det är inte SÅ länge sedan jag också tillhörde gruppen ungdomar. Ibland verkar det som om "de yngre" tror att "vi äldre" fullständigt tappar minnet och att verkligheten förändras så radikalt på bara några år. ;)

/J
#51 - 2 januari 2007 16:21
Jag står fast vid vad jag vet i alla fall :D Allt för många föräldrar misslyckas, och gissa vilka som inte gör det? ;)

Nu lämnar jag denna diskussion :)
#52 - 2 januari 2007 18:33
Jag tycker nog att amn förändras rätt mycket rätt snabbt, jag har en helt annan syn på saker nu, än vad jag hade för bara ett eller två år sedan. Jag tycker också att de flesta tonåringar är osnutna snorungar som borde låsas in, men samtidigt försöker jag tänka hur jag själv var då...
#53 - 2 januari 2007 18:54
nu ville inte jag ha en diskution utan jag ville bara veta hur länge era barn får vara ute.barnuppfostran är olika för alla och det är väl tur de.
#54 - 2 januari 2007 20:12
Jag har två barn, en 20årig dotter & en son på 17 år. Dottern bor inte hemma längre men det gör sonen. Man kan väll säga att mina barn alltid har haft en ganska "fri" uppfostran. När dom var mindre hade vi tider som dom skulle passa, vilka tider det kunde vara berodde på deras ålder & vad dom skulle göra. Numera har sonen inga tider som han behöver passa, jag vet vad han gör & vad han inte gör ute. Men självklart vill jag inte att han är ute och ränner hela nätterna & det vet han om så han brukar komma hem i skaplig tid ändå.
Här i Bollnäs som vi bor i händer både det ena & det andra så jag ringer mina barn med jämna mellanrum då när dom är ute, på så vis har jag lite koll på vart dom är & vad dom gör och för att höra så att allt är okey med dom.

Och som Nitra98 säger så är det ju inte bara vad dom kan hitta på, dom kan ju råka ut för så mycket också. Jag brukar säga åt mina barn att gå omvägar om dom ser ngt bråk eller ngt annat galet ute allt för att undvika dom värsta bråksäckarna.

Hälsningar hönsmamman Anneth
#55 - 2 januari 2007 21:10
Jag är 17 och jag får vara ute precis som jag vill bara jag hör av mig till min mamma under kvällen. När jag va 14 skulle jag vara inne 11 och när jag var 15 skulle jag vara inne ungefär 12- 1.
#56 - 2 januari 2007 21:21
Liinda skrev:
Jag är 17 och jag får vara ute precis som jag vill bara jag hör av mig till min mamma under kvällen. När jag va 14 skulle jag vara inne 11 och när jag var 15 skulle jag vara inne ungefär 12- 1.

Det tycker i alla fall jag verkar vara rätt vettiga tider, själv skulle jag nog vara inne runt 1-tiden när jag var 15 har jag för mig...Vill nog ha in min son ungefär sådana tider, OM han ens går ut... :p

Välkommen till zoopet Liinda! :)
#57 - 2 januari 2007 21:56
Individer...

fairing skrev:
nu ville inte jag ha en diskution utan jag ville bara veta hur länge era barn får vara ute.barnuppfostran är olika för alla och det är väl tur de.

Jag tycker att det är olika från barn till barn, eller fjortis till fjortis... En del har som Nils en överlevnadsförmåga och känner på sig vart man inte gå eller när det är dags att gå men det är faktiskt inte alla som gör det...
Övning ger färdighet och jag tycker att det var färre ungar som inte hade "koll på läget" när vi var små än nu... :p
Sen kan jag tycka att vår generation lägger sig i för mycket ibland och inte ger ungdomarna någon chans att få "koll på läget" men det är en svår vågskål...;)

Ha de´ gott...
#58 - 3 januari 2007 13:33
rödtoppen skrev:
här i Malmö så blir de rånade titt som tätt :(

Jag har ALDRIG blivit rånad i Malmö, och känner kanske en eller två som blivit det. Inte heller har jag blivit nerslagen. Tycker nog att malmö har lite ofärtjänt dåligt rykte när det gäller det där. Visst, det förekommer, och det förekommer oftare än i övriga landet men det är inte vilda västern för det...

De som blir rånade är oftast ungdomar som befinner sig på platser de inte är vana vid, uppträder osäkert eller provokativt.
Ett lätt sätt att undvika rån är ju annars att inte utrusta sina barn med mp3-spelare och nya mobiltelefoner som de går omkring med hängade runt halsen. Att ge dem ett uttagskort är också ett bra alternativ till att gå omkring med kontanter. Onödigt dyra kläder och skor kan också vara smart att undvika, om man inte vill ta den risken. Lär barnen att säga "jag har ingen", om någon frågar om de får "låna" deras telefon.
#59 - 8 januari 2007 18:18

är du 18 är du myndig, har dina föräldrar förstått det? Sen är det strunt samma vad de hotar med. de kan hota emd att slänga ut dig, men det får de itne göra för de är försörjningsskyldiga tills du har gått ut gymnasiet.

Källa på det? Vem är det som bestämmer när man är 18 och bor hemma hos föräldrar? Vem kan man maila och fråga?
#60 - 8 januari 2007 18:29
Orimligt...

akan skrev:
Källa på det? Vem är det som bestämmer när man är 18 och bor hemma hos föräldrar? Vem kan man maila och fråga?

Hej,,

Det är ju ganska omöjligt att bo kvar hemma och begära att bli försörjd men inte respektera de gränser föräldrarna sätter upp... ;)
Jag har en 20 åring som bor hemma men det är jättesällan jag säger något till henne annat än råd om hon frågar eller så... Men strular man så måste ju föräldrarna säga ifrån...
Ömsesidig respekt alltså... Men man måste ju visa sig värdig respekt oxå...
#61 - 8 januari 2007 19:01
Katharina skrev:
Hej,,

Det är ju ganska omöjligt att bo kvar hemma och begära att bli försörjd men inte respektera de gränser föräldrarna sätter upp... ;)

Jag har en 20 åring som bor hemma men det är jättesällan jag säger något till henne annat än råd om hon frågar eller så... Men strular man så måste ju föräldrarna säga ifrån...

De extrema gränser som jag har är dåliga för min hälsa. Sen så undrade jag mer enligt lagar och andra regler.
#62 - 8 januari 2007 21:03
Katharina skrev:
Hej,,

det beror väl lite på vad man menar med försörjd, men dina föräldrar ansvarar för att du har mat och husrum tills du går ut gymnasiet, oavsett vilka villkor de har lust att sätta. Men det gäller som sagt om man går på gymnasiet, annars upphör föräldrarnas försörjningsplikt när du fyller 18.
#63 - 14 januari 2007 13:54
woohoo.. har lyckats förhandla mig till villkor som jag trivs med. :)

Hur? Var ute på en fest, sa inte vart jag skulle eller hur länge jag skulle vara borta, svarade inte i telefonen, och sms:ade till sist att jag skulle sova över. kom hem pigg och nykter. pratade med föräldrarna och kom fram till att en ärlig relation är bäst där jag säger vart jag ska och hur länge och tar ansvar, så slutar de säga när jag ska vara hemma.

lite konstigt att det inte går att komma fram till det utan att vara borta hela natten utan att säga var man är. [:o]

Tack för alla svar
#64 - 14 januari 2007 18:42
Jag tror dina föräldrar älskar dig hemskt mycket. Antagligen har de varit för överbeskyddande. Bra att du nu visat vad du vill. Fortsätt prata med dem, få dem att förstå hur du vill ha det. Du MÅSTE visa att du är vuxen nu. Var inte rädd att förklara hur du vill ha det. Det är ditt liv.
Lycka till!

Annons