Joacim skrev:Nu är inte mina barn så gamla att detta är ett problem ännu men jag antar att det får bero på var de är (skall vara). Om vi exempelvis använder en 13åring så kan han/hon visst vara borta till 23:00 en helgdag _men_ detta är i så fall hos en vän (som har sina föräldrar hemma). Att vara "ute" (populärt ord för någonstans föräldern inte vet var det är) skulle inte hända i min familj (utan konsekvenser kanske man bör tillägga)
Om ute = hänga på stan så är det inte heller något som skulle ske vid den åldern. När bion är slut så är det hemgång, antingen till oss eller någon vän (med hemmavarande föräldrar).
Och så kommer brasklappen... När de blir litet äldre beror allt på hur ungdomen har visat att man kan lita på den.
/J
andreassofus skrev:varför handlar det alltid bara om alkohol? är det verkligen så farligt om man dricker lite? ingen nämner knark eller vara ute o slåss eller alla andra kriminella saker som inbrott eller skadegörelse bland annat. det borde väl a värre, tycker jag?
akan skrev:bara jag som blir strypt av för strikta hemkomsttider? bor i innerstaden i sthlm och måste vara hemma vid 12. Jag är 18 år :( Jag kvävs.. mina yngre kompisar får vara ute och festa till 5, och jag får inte ens vara på en filmkväll hos en kompis till efter 12. inte varit ute och druckit mycket, och aldrig kommit hem full. måste komma hem efter krogen och får inte sova över hos någon kompis efteråt..
akan skrev:bara jag som blir strypt av för strikta hemkomsttider? bor i innerstaden i sthlm och måste vara hemma vid 12. Jag är 18 år :( Jag kvävs.. mina yngre kompisar får vara ute och festa till 5, och jag får inte ens vara på en filmkväll hos en kompis till efter 12. inte varit ute och druckit mycket, och aldrig kommit hem full. måste komma hem efter krogen och får inte sova över hos någon kompis efteråt..
birgitta-lundin skrev:Det kanske är dags att flytta hemifrån Du är ju myndig
andreassofus skrev:sen tycker många föräldrar det är bra att ge sina barn LITE alkohol så dom vet hur mycket dom dricker, men sanningen är den att den spriten som föräldrarna ger kommer bara i tillägg till allt de ungdomar dricker, så föräldrarna bidrar ju faktiskt till att deras barn dricker sig dyngraka.
fairing skrev:jag vill bara ha ålder och hur länge dom får vara ute så jag har något att jämföra med det är så svårt att veta.tack på förhand
Mamma Mia skrev:Innan man själv får barn, är det JÄTTELÄTT att tycka frihet är fostrande!
Stephanie0134 skrev:Jag måste faktiskt få säga att vuxna då rakt inte verkar veta så mycket om det... Ärligt talat så vet ungdomarna själva nog mer ;) många vuxna vet inte vad ungarna håller på med - de tror bara att reglerna fungerar.
Mamma Mia skrev:Då svarar jag så här tråkigt: jag var väldigt vild som tonåring/ungdom och har därför en massa erfarenhet av vad man kan hitta på :D
Innan man själv får barn, är det JÄTTELÄTT att tycka frihet är fostrande! Kanske funkar i lilla byn Ingenstans, men i en storstad med grupptryck, stora kompisgäng och lätt att få tag på vad man vill ... behövs regler. Men reglerna ska ju inte förta samtalet, som är det viktigaste verktyget (tycker jag). Alltid prata, reflektera, diskutera och skratta åt/med varann.
Nitra98 skrev:Faktum är att jag är inte så orolig för vad mitt barn ska hitta på på nätterna utan snarare vad han KAN RÅKA UT FÖR...! DÄRFÖR vill jag att han är inne senast en viss tid, inte för att han är "ute och ränner", i alla fall inte än (han är 13 år) men den dagen kommer väl. :p
Nils Holmström skrev:Jag hade varit mer orolig för vad ungdomarna i den lilla byn pysslar med än vad folk i storstan, där det finns både vuxna och myndigheter närvarande gör. Jag tror du har minst lika mycket, om inte mer hembränd sprit, våld och skit på landet, än i stan. Och det utan den övervakning från väktare, poliser och andra vuxna som du har i stan.
Jag själv bor i malmö och har alltid gjort det.
Stephanie0134 skrev:
Det där med att vuxna också varit ungdomar vet såklart jag också. Jag är inte dum... Men däremot tror jag nog att man ändrar syn när man växer upp. Allt för få har kvar det "ungdomliga tänkandet" (:p) Men visst finns de vuxna också, och gissa vilkas ungar som sköter sig? ;)
Nitra98 skrev:även om ungdomar tror de är allvetande...
Stephanie0134 skrev:Jag blir säkert utskrattad nu, men ni tror inte på att ungdomar vet något om ungdomar? :confused:
Liinda skrev:Jag är 17 och jag får vara ute precis som jag vill bara jag hör av mig till min mamma under kvällen. När jag va 14 skulle jag vara inne 11 och när jag var 15 skulle jag vara inne ungefär 12- 1.
fairing skrev:nu ville inte jag ha en diskution utan jag ville bara veta hur länge era barn får vara ute.barnuppfostran är olika för alla och det är väl tur de.
rödtoppen skrev:här i Malmö så blir de rånade titt som tätt :(
Nils Holmström skrev:
är du 18 är du myndig, har dina föräldrar förstått det? Sen är det strunt samma vad de hotar med. de kan hota emd att slänga ut dig, men det får de itne göra för de är försörjningsskyldiga tills du har gått ut gymnasiet.
akan skrev:Källa på det? Vem är det som bestämmer när man är 18 och bor hemma hos föräldrar? Vem kan man maila och fråga?
Katharina skrev:Hej,,
Det är ju ganska omöjligt att bo kvar hemma och begära att bli försörjd men inte respektera de gränser föräldrarna sätter upp... ;)
Jag har en 20 åring som bor hemma men det är jättesällan jag säger något till henne annat än råd om hon frågar eller så... Men strular man så måste ju föräldrarna säga ifrån...
Ömsesidig respekt alltså... Men man måste ju visa sig värdig respekt oxå...
Katharina skrev:Hej,,
Det är ju ganska omöjligt att bo kvar hemma och begära att bli försörjd men inte respektera de gränser föräldrarna sätter upp... ;)
Jag har en 20 åring som bor hemma men det är jättesällan jag säger något till henne annat än råd om hon frågar eller så... Men strular man så måste ju föräldrarna säga ifrån...
Ömsesidig respekt alltså... Men man måste ju visa sig värdig respekt oxå...