Jajamensan, det är det verkligen! :) Har själv ett helt gäng med mollys som förökar sig troget som ett klockverk, är väldigt kul. Man kan se att honorna blir vita i kloaken [vet tyvärr fortfarande inte vad det heter för fiskar.. kloak låter inte så vänligt] där ynglen kommer ut senare, när det är nära.
Sedan när väl födseln sätter igång brukar man märka det på att honan är ganska långt ner och simmar på stället och ser lite ansträngda ut, samt att man brukar kunna se början på ynglet sticka ut, då är det plopp i yngelboxen och sedan får man massa bebisar. Ser väldigt roligt ut när hon pluppar ut dem, verkligen pluppar också och speciellt när det trillar ut flera på samma gång :) En del blir ju mellanmål men de flesta brukar klara sig när de trillar ner igenom "golvet" i yngelboxen.
Sedan brukar i alla fall jag ha dem i boxen ett par dagar, kanske 5, ge dem yngelmat så alla får ett par gånger om dagen och sedan låta dem simma runt i yngelkaret och mind their own business. Med mat flera gånger om dagen igen då. Sedan, när de är större än de vuxna mollisarnas munnar så får de gå med dem.
Berätta gärna hur det går och hur många det blev, alltid spännande att få veta! Olika honor föder ju olika kullar, tycker det är intressant. :) Min blackhona brukar få 40+ och min silverhona 15-20.