Hur länge bör de vara i yngelburen??

#1 - 6 oktober 2003 21:39
Mina yngel bor i en sån där bur som man sänker ner i det stora akvariet. De är c:a 11 mm långa nu och jag tänker ju inte släppa ut dem ännu. Men när kan man göra det? Hur långa/stora bör de vara?

De föddes i det stora karet och kan ju ha varit fler från början, har iof inga "stora" fiskar mer än min ancistrus och kampisen...

jaja, råd behöver jag iallafall :-) Vad tror ni, hur stora??
#2 - 6 oktober 2003 21:47
När de är så stora att de inte längre går in i munnen på din största fisk, då kan du släppa tillbaka dem. Ancistrus verkar inte bry sig om yngel men kampfisken kanske gör det?
#3 - 6 oktober 2003 21:51
Men Det rådet håller inte Klara !den största fisken behöver väl inte käka hela fisken i en tugga =)
det finns inegt bestämt mått att gå efter men redan efter nåra veckor så är ynglena tillräckligt snabba för att hinna undan de flesta med vissa undantag tex Palettciklider osv osv !
#4 - 6 oktober 2003 22:01
Jo, om man som mobe har småfirrar i karet ;O)
#5 - 6 oktober 2003 22:04
Såg inte det har inte heller kollat =) ... Do`h men iallafall ! kampfiskar ratar väl inte ett litet smarrigt guppy barn ... så det är väl bättre att låta de bli större än vad man tror att dom behöver vara ..
#6 - 6 oktober 2003 22:30
Ja om man vill vara på säkra sidan iaf ;O)
Jag har aldrig yngel i särskilda burar. Mina får allt klara sig eller bli mat. På så sätt överlever de snabbaste och starkaste... naturligt urval så att säga.

mobe: du kan alltid testa med ett yngel eller två... klarar de sig är det bara att släppa i resten.
#7 - 6 oktober 2003 22:35
Det däremot är ett riktigt bra råd !
Det funkar garanterat !Brukar heller inte bry mig särsklit om att ta upp yngel och sätta i bur men jag tänkte föda upp en lite kraftig livstålig stam av iallafall guppy och silver molly så ... sen hur det går det återstår att se!
#8 - 6 oktober 2003 22:50
Mina guppy äter inte sina yngel så jag har befolkningsexplosion i de småkar där det endast finns guppy. Till slut måste jag flytta ungfiskarna till Flajbackar för att det inte ska bli överbefolkat. Men när de är småyngel så tycker jag att de växer bättre i planterade kar där de hittar smaskens i växterna som mellanmål.
#9 - 6 oktober 2003 23:02
Du kan väl skicka ett par till mig om du har för många =)
#10 - 7 oktober 2003 07:58
Ok, jag ska prova med ett par stycken. Låter som ett klokt förslag. De ser ju rätt snabba ut och har en del gömställen så...
#11 - 7 oktober 2003 16:37
Do´h du får komma och håva själv ;O)
Det kommer en kille i veckan, han får ta de han vill ha.
Jag är bara glad att minska beståndet... miljonfisk är rätta benämningen!
#12 - 7 oktober 2003 17:03
Absolut jag kommer =) Frågan är väl när bor du långt från Halmstad?

Annons